Dakar

Un Dakar extrem de dunes, navegació i comissaris FIA

Motor. Dakar. Laia Sanz, Carlos Sainz i Sébastien Loeb, fora pels jutges, i Nani Roma, lluny de la lluita pel títol, víctimes de cinc etapes d’exigència

Les reti­ra­des de pilots insig­nes com Laia Sanz i el seu copi­lot Mau­ri­zio Gerini (Cen­tury), i Car­los Sainz i el català Lucas Cruz (Ford), a més del mític Sébas­tien Loeb (Dacia), des­cri­uen la duresa de les pri­me­res cinc eta­pes del Dakar 2025 que es corre per sisena vegada a l’Aràbia Sau­dita. També s’ha de remar­car l’adeu en la lluita per la gene­ral del campió el 2014 Nani Roma (Ford), que, al cos­tat d’Àlex Haro, con­ti­nua en cursa en la seva vint-i-vui­tena par­ti­ci­pació només amb el deure d’aju­dar els seus com­panys de marca. Des de l’òptica cata­lana, el desè lloc a 1h09:44 del jove debu­tant Edgar Canet (KTM) en motos i el segon lloc en cami­ons del nave­gant Moisès Tor­re­llar­dona (Iveco) són els resul­tats més des­ta­ca­bles, a banda de les bones posi­ci­ons dels copi­lots del país.

Tot ple­gat, ha mar­cat la pri­mera part del Dakar 2025, una cursa extrema con­di­ci­o­nada per la duresa inhe­rent del recor­re­gut i per les deci­si­ons dels comis­sa­ris de la FIA, que han fet ban­dera de la segu­re­tat i han obli­gat a la reti­rada als vehi­cles de pilots il·lus­tres en la cursa. És el cas de Sanz, que sem­pre havia aca­bat en les seves catorze par­ti­ci­pa­ci­ons ante­ri­ors i que ha vis­cut un adeu pre­ma­tur que, un cop dige­rit, l’enfor­teix de cara al futur, i del tetra­campió Car­los Sainz, que defen­sava el títol i ha fet les male­tes. També de Loeb. El nou cops campió del mun­dial de ral·lis va bol­car el seu Dacia San­dri­der en la ter­cera etapa i els comis­sa­ris van con­si­de­rar que el xassís era inse­gur. En cas aquest cas, Dacia va pre­sen­tar una al·legació adduint que la defor­mació d’una secció de l’estruc­tura no és una part inte­gral de la resistència estruc­tu­ral. Sainz també es va quei­xar públi­ca­ment.

Els líders

En cot­xes, el sud-africà Henk Late­gan (Toyota) és líder amb 10:17 de marge sobre el sau­dita Yazeed Al Rahji (Toyota). El temi­ble qatarià i cinc cops campió Naser Al-Attiyah (Dacia) havia gua­nyat dijous la seva pri­mera etapa després d’una pri­mera set­mana plena de pro­ble­mes i amenaçava situ­ant-se quart a 25 minuts, tot i que final­ment són 35 perquè els jut­ges el van pena­lit­zar amb deu per haver per­dut una roda de recanvi i se li va esmu­nyir el tri­omf par­cial per només un segon. El copi­lot català Armand Oli­ve­ras, que seu al cos­tat del bra­si­ler Lucas Moraes (Toyota) és cinquè, men­tre que un altre copi­lot del país, Daniel Oli­ve­ras, és vuitè guiant els pas­sos del pilot argentí Juan Cruz Yaco­pini (Toyota). Oriol Mena i el pilot lituà Rokas Baciuska (Toyota) son quin­zens però van gua­nyar la segona etapa. El debut en cot­xes del cui­ner Nandu Jubany, que el 2018 va aca­bar en motos, i Marc Solà (MD), també té molt mèrit. Són 29ns en la gene­ral i cin­quens en 4x2. En motos, mana l’aus­tralià Daniel San­ders (KTM), amb 15:02 de sobre el valencià Tosha Scha­reina (Honda) perquè ahir li van per­do­nar una sanció de 8 minuts. Amb només 19 anys Canet, veloç, va ser ter­cer en el pròleg i s’adapta en el seu debut.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)