Dakar

Edgar Canet

8è EN EL DAKAR de motos i venceDoR de raL·li 2

“M’he sorprès a mi mateix”

“És molt difícil aconseguir-ho i és molt fàcil dir-ho; la veritat és que han estat moltíssimes hores i un cop ets allà costa molt”

“L’Edgar que va començar el Dakar i el que va acabar crec que són diferents”

Amb només 19 anys Edgar Canet va ser la reve­lació del Dakar en el seu debut en la com­pe­tició. Des del pròleg va demos­trar que podia estar entre els millors i ho va fer etapa rere etapa. El seu vuitè lloc en la gene­ral de motos, la seva pri­mera posició en la seva cate­go­ria ral·li 2 i el segon lloc en la setena etapa van ser grans resul­tats que van sor­pren­dre el mateix pro­ta­go­nista.

Va ser la reve­lació i va sor­pren­dre tot­hom. Per a vostè el resul­tat també va ser ines­pe­rat?
Jo sabia que ho podíem fer bé després d’un ral·li del Mar­roc que havia anat bas­tant bé, però m’he sorprès a mi mateix. Crec que ha sor­tit un resul­tat millor de l’espe­rat. O sigui molt, molt con­tent de com va anar.
Vuitè de la gene­ral, pri­mer en ral·li 2, segon en una etapa, ter­cer en el pròleg, aviat és dit, però devia cos­tar molt.
És molt difícil acon­se­guir-ho, ara miro enrere i dic “és molt fàcil dir-ho”, però la veri­tat és que han estat moltíssi­mes hores i un cop ets allà costa molt que et sur­tin les eta­pes bé, i que surti tot un ral·li rodó. O sigui, que ara toca gau­dir-ho.
De tot el Dakar què l’ha dei­xat més satis­fet?
M’ha dei­xat satis­fet poder aca­bar, poder fer el màxim de quilòmetres pos­si­bles i tota l’experiència que m’he endut.
Quin va ser el millor moment en el Dakar?
Jo crec que el millor moment va ser quan vaig aca­bar el pròleg i vaig veure que estava dins la cursa i que havia començat tot. I, a més vaig fer ter­cer i va anar molt i molt bé. La veri­tat és que estava molt con­tent de poder començar el pròleg d’aquesta manera.
I a par­tir d’aquí tot va anar cap amunt...
Sí, van venir moments durs en totes les eta­pes que hi va haver, però ho vaig poder ges­ti­o­nar bé, així que em sento molt satis­fet.
La cai­guda de la sisena etapa va ser el pit­jor moment?
Sí, sí, sense cap dubte.
I un cop cau, pel seu cap devien pas­sar mol­tes coses.
Sí, allà quan estàs a terra, ja no saps si estàs al cent per cent per poder con­ti­nuar. Crec que et pas­sen mol­tes coses pel cap, però vaig poder pujar a la moto i vaig poder con­ti­nuar. Quan va pas­sar una estona vaig veure que havia que­dat tot en un cop, en un ensurt. Però és clar, quan caus a les vuit del matí, a dos graus, amb el fred que fa i tot, t’empor­tes un bon ensurt.
Devia ser un moment de pre­o­cu­pació per si la moto s’havia espat­llat.
La moto per sort no tenia res més que alguna ras­cada i jo també, o sigui, que va que­dar tot en un ensurt. Però podia haver estat més gran.
Va superar per­fec­ta­ment la cai­guda, i l’endemà va fer el segon lloc d’etapa, un gran resul­tat.
El dia després va ser la millor etapa. Vaig ser segon i n’estic superor­gullós, encara no m’ho crec. Va ser la millor etapa que he fet.
Com és el canvi de caure i l’endemà fer segon?
Cada dia és una cursa nova. Al Dakar cada etapa és una cursa. Sor­tia una mica enrere l’endemà de la cai­guda i tenia alguna rodera més del nor­mal a terra, i això et dona una mica d’empenta.
Els que sur­ten enrere van tro­bant les rode­res dels de davant. Això de veri­tat ajuda?
Es nota, es nota una mica; no és una gran avan­tatge, però es nota. I quan tens algun dubte pots vali­dar-ho més fàcil mirant el terra i les rode­res que han dei­xat els altres.
Essent tan jove, el suport de la família ha estat molt impor­tant?
Sí, és molt impor­tant. El meu pare va poder venir al Dakar i va estar les dues set­ma­nes amb mi, i va patir com mai, i la meva mare i els meus avis ho han vis­cut des d’aquí, des de la Gar­riga, o sigui que també deuen haver patit moltíssim.
I el suport de Nani Roma, una mica qui el va des­co­brir, també va ser impor­tant. Li ha donat molts con­sells?
Sí, en Nani també, i a més va poder gua­nyar una etapa en cot­xes així que molt con­tent per ell. Tant en Nani com Jordi Vila­doms m’han donat molts con­sells, els he escol­tat moltíssim i he d’estar molt agraït per tota l’ajuda que he rebut i tots els con­sells que m’han donat.
Ve d’una família vin­cu­lada a les motos, i des de petit està entre elles.
Sí, el meu avi cor­ria en motos, el meu pare ho feia com a hobby i jo i el meu germà vam començar des de petits, o sigui que des de petit ja he començat en motocròs.
Feia motocròs i tenia bon nivell. Com va ser can­viar als raid?
Va ser un pas bèstia. Jo vaig córrer en motocròs fins a l’any 2023 i a finals d’any, quan em vaig poder treure el car­net de con­duir per l’edat, vaig deci­dir anar a pro­var una cursa de ral·li raid ja que sem­pre m’havia agra­dat molt. Un cop vaig tor­nar del Mil Dunes al Mar­roc vaig par­lar amb els meus pares i dir que la meva car­rera espor­tiva volia anar cap al ral·li raid, i així va ser aquest 2024. Des del gener fins al desem­bre no hem parat d’entre­nar-nos i fer les màximes cur­ses i arri­bar al més ben pre­pa­rat pos­si­ble al Dakar.
L’objec­tiu a llarg o mitjà ter­mini serà gua­nyar el Dakar en motos?
Sí, aquest és l’objec­tiu a mitjà llarg ter­mini.
Per acon­se­guir-ho encara ha de millo­rar força coses?
Mol­tes, fa falta moltíssim tre­ball, calen moltíssi­mes cur­ses, apren­dre moltíssim de tot arreu, però crec que estem fent el camí cor­recte. Crec que estem anant per on toca, estic gau­dint molt anant amb moto, que és el que importa. Així que a veure com em va tot això i veu­rem quan arriba, però segur que ho inten­taré.
L’Edgar Canet que va sor­tir en el pròleg i l’Edgar Canet que va arri­bar a la meta són molt dife­rents?
Sí, sí, l’Edgar que va aca­bar el Dakar jo crec que és un altre. Si quan vaig aca­bar el Dakar pogués començar des del prin­cipi, moltíssims errors que vaig come­tre no els hau­ria comès i moltíssi­mes coses ja les hau­ria après, o sigui que ara estic amb ganes d’arri­bar al Dakar de l’any que ve per demos­trar tot el que he après.
Què va tro­bar més com­pli­cat, la nave­gació, les dunes, les eta­pes marató sense assistència?
Tot, tot és molt com­pli­cat, no hi ha res que no diguis aquí la pots ves­sar. Però per mi les eta­pes de tanta pedra i de dunes sí que es van fer llar­gues.
No sé si pre­gun­tar què va ser més fàcil, perquè no hi deu haver res fàcil en el Dakar.
El més fàcil va ser en aca­bar, pujar al podi. Jo crec que això va ser el més fàcil de tot.
Tota aquesta aven­tura del Dakar ha anat molt ràpida. Com ho està vivint i assi­mi­lant ara que han pas­sat uns dies?
Ho estic vivint i assi­mi­lant bas­tant bé, encara tinc una mica de res­saca del Dakar, encara m’he de recu­pe­rar, però ja he començat a entre­nar-me al gimnàs. No hi ha gaire temps per des­can­sar.
Per aquest 2025 quina és la idea, fer el mun­dial de raids?
Si és pos­si­ble sí, encara no ho sabem si el podrem fer tot, però l’objec­tiu és aquest, fer tot el mun­dial per arri­bar al més ben pre­pa­rats pos­si­ble al Dakar del 2026.
Ha fet el salt al raid i s’hi dedica com­ple­ta­ment, o tor­narà al motocròs?
No, ara ja estic cen­trat al cent per cent en les com­pe­ti­ci­ons de ral·li raid.
Va tenir un greu acci­dent fa uns anys fent motocròs. Com va influir en vostè?
Són coses que pas­sen. Fent motocròs fa qua­tre anys em vaig tren­car cinc vèrte­bres, i vaig pas­sar per tres ope­ra­ci­ons. La recu­pe­ració va ser llarga però va anar molt bé i em vaig poder recu­pe­rar al cent per cent . He pogut tor­nar a anar en moto i tor­nar a com­pe­tir. Són experiències que m’emporto i crec que això també m’ajuda a ser cons­ci­ent de tot el que estic acon­se­guint i també a ser cons­ci­ent del que em pot pas­sar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)