Rècord d’inscrits en el ral·li Costa Brava, que vol créixer més en qualitat
L’edició 73a del ral·li Costa Brava marcarà un sostre pel que respecta a la quantitat de participants i un abans i el seu promotor, Rallyclassics, vol que estableixi un punt d’inflexió pel que fa a la qualitat. I és que els 256 equips inscrits estableixen un nou sostre de la prova (240 el 2023 i 247 el 2024) i posaran a prova les costures d’una organització que, un cop assolit amb escreix el repte de la quantitat i la varietat, es proposa a partir de les pròximes edicions incidir en la qualitat de màquines, pilot i recorregut.
No és que aquesta edició vagi mal servida. Per pilots, Jari-Matti Latvala –18 victòries en el mundial i tres subcampionats, 2010 rere Sébastien Loeb i 2024 i 2015 rere Sébastien Ogier)– conduirà un Toyota Celica similar al que va guanyar el mundial del 1992 (Carlos Sainz), 1993 (Juha Kankkunen) i 1994 (Didier Auriol) és l’estrella. Ja va disputar l’edició 2004 del mundial i ara torna fent un parèntesi en la seva feina com a responsable de Toyota en el mundial. Menys de ral·lis és Romain Dumas (Porsche) que, no obstant, presenta un palmarès espectacular, amb un títol mundial de resistència (2016), 3 victòries a les 24 hores de Le Mans, 4 a les 24 h de Nürbürgring i 4 en la pujada al Pikes Peak. La llista d’anteriors guanyadors del Costa Brava –Tony Fassina, Luigi Battistoli Lucky, Xesús Ferreiro i Daniel Alonso–, d’habituals del ral·li i del campionat d’Europa és llarguíssima i les màquines, en consonància. Lancia, Porsche, BMW, Audi, Ford, Subaru, Toyota, Mitsubishi i Renault configuren un conglomerat de diferents èpoques del mundial de ral·lis dignes de veure’s.
L’edició 2025 servirà per homenatjar un dels mítics cotxes del grup B, el Lancia 037, que s’havia imposat en la cursa ara fa quatre dècades (1983 i 1985) i també en l’etapa de ral·li de clàssics (2010-2013). Dos dels seus pilots de 40 anys enrere, Miki Biasion i Salvador Servià, hi prendran part al volant. En total, són 175 equips en velocitat i 91 entre les diverses categories de regularitat i Legend, aquests últims sense classificació i reservada als Lancia 037. La cursa està inclosa en els calendaris dels campionats d’Europa, de Catalunya i d’Espanya.
El ral·li s’estructura en tres jornades i sobre sis trams. Dijous 13 de març només se’n disputarà un (Els Àngels, en versió llarga, 20h05). Divendres 14 es faran dues voltes a Els Àngels (ara en versió curta, 8h05 i 14h35), Santa Pellaia (9h00 i 15h30) i Salions-Sant Grau (10h25 i 10h55). Dissabte, darrer dia de competició, es canvia d’escenari i els dues voltes seran als trams de Sant Miquel de Cladells (8h50 i 15h10), Collsaplana (10h05 i 16h25) i Osor (10h55 i 17h55). Les sortides i arribades (a l’aparcament de la Copa, a Girona) i el parc d’assistència i el ‘village’ (al polígon de Fornells de la Selva) es mantenen com en les últimes edicions.