Ral·lis

Monòleg de Latvala-Hussi (Toyota Celica) en el 73è Ral·li Costa Brava

Jari-Matti Latvala i Janni Husi (Toyota Celica GT- Four ST 185) han estat els vencedors de la 73a edició del Ral·li Costa Brava que s’ha disputat des de dijous amb epicentre a Girona amb rècord de participació. La dupla finlandesa ha exercit un domini absolut de la cursa i ha guanyat els onze trams disputats (es van suspendre les dues passades per Osor per esllavissades), començant pel de dijous (Els Àngels) en el qual ja van deixar mig enllestit el triomf quan van relegar el millor dels seus perseguidors a 33 segons aprofitant la tracció total del seu cotxe.

La superioritat de Latvala és tanta que, si acaba disputant tot el campionat d’Europa, pràcticament el té adjudicat. Com a pilot no té rival. A punt de fer 40 anys, l’ara director esportiu de Toyota Gazoo en el mundial continua en forma. El seu cotxe és de l’última generació admesa i, per descomptat, a màxim nivell de preparació. A Girona ha tingut el temps d’aliat (dijous pluja i boira, divendres i dissabte els trams sempre mullats) però és que la diferència sobre els segons classificats, els francesos Romain Dumas i e Mathieu Tyran (Porsche 911 Carrera RS 3.0) ha fregat els 4 minuts (3:52.5) i això que Dumas és un altre pilot de primera categoria, amb un palmarès espectacular sobretot fora del món dels ral·lis: un títol mundial de resistència (2016), 3 victòries a les 24 hores de Le Mans, 4 a les 24 h de Nürbürgring i 4 en la pujada al Pikes Peak. El podi l’han completat uns antics guanyadors del ralel suís Pascal Perroud i el el belga Loïc Dumont (BMW M3 E30), a 4:46.4 de Latvala. El jove anglès Seb Perez, copilotat per Bowen Dale (Lancia Stratos) ha fet un recital de pilotatge sobre mullat amb un cotxe molt exigent però una penalització l’ha fet caure del segon lloc al quart.

El nivell del ral·li ha estat espectacular. Com a mostra, el fet que dos antics guanyadors més, l’italià Luigi Battistoli Lucky (Lancia Delta Integrale) i el gallec Xesús Ferreiro (Ford Escort RS) tan sols han pogut tancar el top 10.

Jordi Ventura-Pere Requena (Ford Sierra Cosworth) estaven cridats a ser en aquest top-10 i, de fet, el sisè lloc dijous a Els Àngels així ho confirmava, però un cop més la fiabilitat mecànica els ha traït i han hagut d’abandonar amb el diferencial trencat. Finalment els millors han estat David Nogareda-Xavi Lozano (Porsche 911 Carrera) en 15è lloc. La resta de catalans amb possibilitats de destacar no estaven inscrits en l’europeu. Els més ràpids han estat Aikon-Luka Larrosa (BMW M3 E30), tercers entre els equips del campionat estatal i amb un temps que els hauria situat 11ns en l’europeu. Rere seu, Àlex Dudé-Dani Muntadas (BMW M3). L’altre equip amb protagonisme ha estat el de Marc Ventura-Carles Planell, el millor de tot el ral·li entre els vehicles menys potents. El fill de Jordi Ventura ha classificat molt amunt el seu VW Golf GTI 16v sobretot quan més difícils eren les condicions però quan l’asfalt ha anat millorant no ha pogut contenir la remuntada del potent Porsche de Nogareda, que l’ha superat en l’últim tram.

Regularitat

Les dues categories de regularitat també han proporcionat sorpreses. La Regularitat Sport ja ha estat a punt de veure’n. Els Sierra Cosworth 4x4 de Martínez-Villamayor i Carbonell-Carbonell semblaven intocables, però els germans mallorquins han salvat el segon lloc in extremis per només dues dècimes davant Jordi Fanlo-Dani Robledillo (Porsche 911 SC), autors d’un gran final de ral·li intentant contenir la pressió de Ramon Damlau-Toni Moragas (Ford Escort RS), al final quarts però amb el triomf en l’últim tram, que atorga punts addicionals en el campionat. Fanlo i Dalmau han estat els primers en el campionat català, amb Albert i Jan Rosa (Peugeot 205 GTI) completant el podi.

En regularitat la notícia va ser l’abandonament per una avaria elèctrica en el primer tram d’uns dels grans especialistes, Carles Miró-Ivan Matavacas (Porsche 911 SC). Després de 20 anys i més de 100 ral·lis, l’abandonament és l’excepció. En la classificació conjunta els francesos Bru-Bru (Porsche 911 SC) han dominat a davant de Verneuil-Mareschal (Peugeot 205 GTI) i de Pascali-Sasplugas (Seat Ibiza 1.5), amb Bardolet-Jiménez (Seat 1400 B), Gandino-Frascharoli (Fiat Ritmo Abarth) i Vidal-Corona (Autobianchi Abarth) a continuació. Entre el primer i el sisè, menys de 10 punts de diferència (equivalents a 10 segons). Sense els forans del capdavant, el podi del campionat català ha vist el domini dels dos Seat oficials (Pascali-Sasplugas i Bardolet-Jiménez, que a mig ral·li eren segons absoluts) i l’Autobianchi de Josep Maria Vidal i Miquel Corona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)