Ral·lis

Monòleg de Latvala-Hussi (Toyota Celica) en el 73è Ral·li Costa Brava

Jari-Matti Lat­vala i Janni Husi (Toyota Celica GT- Four ST 185) han estat els ven­ce­dors de la 73a edició del Ral·li Costa Brava que s’ha dis­pu­tat des de dijous amb epi­cen­tre a Girona amb rècord de par­ti­ci­pació. La dupla fin­lan­desa ha exer­cit un domini abso­lut de la cursa i ha gua­nyat els onze trams dis­pu­tats (es van sus­pen­dre les dues pas­sa­des per Osor per eslla­vis­sa­des), començant pel de dijous (Els Àngels) en el qual ja van dei­xar mig enlles­tit el tri­omf quan van rele­gar el millor dels seus per­se­gui­dors a 33 segons apro­fi­tant la tracció total del seu cotxe.

La supe­ri­o­ri­tat de Lat­vala és tanta que, si acaba dis­pu­tant tot el cam­pi­o­nat d’Europa, pràcti­ca­ment el té adju­di­cat. Com a pilot no té rival. A punt de fer 40 anys, l’ara direc­tor espor­tiu de Toyota Gazoo en el mun­dial con­ti­nua en forma. El seu cotxe és de l’última gene­ració admesa i, per des­comp­tat, a màxim nivell de pre­pa­ració. A Girona ha tin­gut el temps d’aliat (dijous pluja i boira, diven­dres i dis­sabte els trams sem­pre mullats) però és que la diferència sobre els segons clas­si­fi­cats, els fran­ce­sos Romain Dumas i e Mat­hieu Tyran (Porsche 911 Car­rera RS 3.0) ha fre­gat els 4 minuts (3:52.5) i això que Dumas és un altre pilot de pri­mera cate­go­ria, amb un pal­marès espec­ta­cu­lar sobre­tot fora del món dels ral·lis: un títol mun­dial de resistència (2016), 3 victòries a les 24 hores de Le Mans, 4 a les 24 h de Nürbürgring i 4 en la pujada al Pikes Peak. El podi l’han com­ple­tat uns antics gua­nya­dors del ralel suís Pas­cal Per­roud i el el belga Loïc Dumont (BMW M3 E30), a 4:46.4 de Lat­vala. El jove anglès Seb Perez, copi­lo­tat per Bowen Dale (Lan­cia Stra­tos) ha fet un reci­tal de pilo­tatge sobre mullat amb un cotxe molt exi­gent però una pena­lit­zació l’ha fet caure del segon lloc al quart.

El nivell del ral·li ha estat espec­ta­cu­lar. Com a mos­tra, el fet que dos antics gua­nya­dors més, l’italià Luigi Bat­tis­toli Lucky (Lan­cia Delta Inte­grale) i el gallec Xesús Fer­reiro (Ford Escort RS) tan sols han pogut tan­car el top 10.

Jordi Ven­tura-Pere Requena (Ford Sierra Cosworth) esta­ven cri­dats a ser en aquest top-10 i, de fet, el sisè lloc dijous a Els Àngels així ho con­fir­mava, però un cop més la fia­bi­li­tat mecànica els ha traït i han hagut d’aban­do­nar amb el dife­ren­cial tren­cat. Final­ment els millors han estat David Noga­reda-Xavi Lozano (Porsche 911 Car­rera) en 15è lloc. La resta de cata­lans amb pos­si­bi­li­tats de des­ta­car no esta­ven ins­crits en l’euro­peu. Els més ràpids han estat Aikon-Luka Lar­rosa (BMW M3 E30), ter­cers entre els equips del cam­pi­o­nat esta­tal i amb un temps que els hau­ria situat 11ns en l’euro­peu. Rere seu, Àlex Dudé-Dani Mun­ta­das (BMW M3). L’altre equip amb pro­ta­go­nisme ha estat el de Marc Ven­tura-Car­les Pla­nell, el millor de tot el ral·li entre els vehi­cles menys potents. El fill de Jordi Ven­tura ha clas­si­fi­cat molt amunt el seu VW Golf GTI 16v sobre­tot quan més difícils eren les con­di­ci­ons però quan l’asfalt ha anat millo­rant no ha pogut con­te­nir la remun­tada del potent Porsche de Noga­reda, que l’ha superat en l’últim tram.

Regu­la­ri­tat

Les dues cate­go­ries de regu­la­ri­tat també han pro­por­ci­o­nat sor­pre­ses. La Regu­la­ri­tat Sport ja ha estat a punt de veure’n. Els Sierra Cosworth 4x4 de Martínez-Villa­mayor i Car­bo­nell-Car­bo­nell sem­bla­ven into­ca­bles, però els ger­mans mallor­quins han sal­vat el segon lloc in extre­mis per només dues dècimes davant Jordi Fanlo-Dani Roble­di­llo (Porsche 911 SC), autors d’un gran final de ral·li inten­tant con­te­nir la pressió de Ramon Dam­lau-Toni Mora­gas (Ford Escort RS), al final quarts però amb el tri­omf en l’últim tram, que atorga punts addi­ci­o­nals en el cam­pi­o­nat. Fanlo i Dal­mau han estat els pri­mers en el cam­pi­o­nat català, amb Albert i Jan Rosa (Peu­geot 205 GTI) com­ple­tant el podi.

En regu­la­ri­tat la notícia va ser l’aban­do­na­ment per una ava­ria elèctrica en el pri­mer tram d’uns dels grans espe­ci­a­lis­tes, Car­les Miró-Ivan Mata­va­cas (Porsche 911 SC). Després de 20 anys i més de 100 ral·lis, l’aban­do­na­ment és l’excepció. En la clas­si­fi­cació con­junta els fran­ce­sos Bru-Bru (Porsche 911 SC) han domi­nat a davant de Ver­ne­uil-Maresc­hal (Peu­geot 205 GTI) i de Pas­cali-Sas­plu­gas (Seat Ibiza 1.5), amb Bar­do­let-Jiménez (Seat 1400 B), Gan­dino-Frasc­ha­roli (Fiat Ritmo Abarth) i Vidal-Corona (Auto­bi­anchi Abarth) a con­ti­nu­ació. Entre el pri­mer i el sisè, menys de 10 punts de diferència (equi­va­lents a 10 segons). Sense els forans del cap­da­vant, el podi del cam­pi­o­nat català ha vist el domini dels dos Seat ofi­ci­als (Pas­cali-Sas­plu­gas i Bar­do­let-Jiménez, que a mig ral·li eren segons abso­luts) i l’Auto­bi­anchi de Josep Maria Vidal i Miquel Corona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)