Més motor

MOTOR

GRAN PREMI D'ABU DHABI DE FÓRMULA 1

Vettel sí que fa la feina i s'endú el títol

L'alemany guanya sense oposició i esdevé campió quan tot afavoria Alonso

L'obsessió per vigilar Webber, resignat i inofensiu, indueix Ferrari a l'error

Alonso canvia rodes a destemps i es troba tapat per Petrov i lluny del quart lloc

McLaren reneix i situa Hamilton i Button en l'últim podi de la temporada

Un campionat de 19 curses no es resol només per la velocitat, la fiabilitat o les circumstàncies de cursa, sinó per la suma i interrelació de tots aquests factors. Ahir a Sebastian Vettel tot li va ser favorable i a Fernando Alonso tot se li va girar en contra. Simplificant, es podria dir que l'alemany va recuperar ahir el que el motor trencat a Corea li havia pres.

Alonso només va estar en posició de campió 16 voltes de les 55 de la cursa, i d'aquestes només va poder donar gas en 11, ja que les cinc primeres van ser rere el cotxe de seguretat. Abans, però, ja havia rebut el primer dany quan Button el va superar en la sortida i es va situar rere Vettel i Hamilton. Per sort per a ell, Webber era una ombra del pilot que havia estat fins a Spa i no el podia seguir.

La segona empenta a Vettel va arribar, de manera indirecta, del cotxe de seguretat. Un grup de pilots el van aprofitar per fer el canvi de pneumàtics obligatori i desfer-se del pneumàtic tou. Entre ells hi havia Rosberg, Petrov i Alguersuari. Quedava el dubte si el compost dur aguantaria tota la cursa, però com que es faria de nit i la temperatura baixaria, es podia córrer el risc. Més tard es va veure que l'havien encertat.

Ferrari la vessa.

A Red Bull van cridar Webber en la volta 12, després que l'australià toqués una tanca amb la roda posterior dreta i es queixés del comportament del cotxe. Una decisió obligada, però de resultat nefast perquè una cosa és entrar a boxes amb el cotxe de seguretat en pista i quedar un altre cop tots reagrupats i l'altra és fer-ho quan el grup ja s'ha estirat i caure enmig de cotxes més lents però no prou lents per avançar-los fàcilment. Webber es va reintegrar a la pista enmig dels Toro Rosso.

Però el que ja no s'explica és per què, sense raó tècnica, Ferrari va fer parar Massa tan aviat (volta 14). Aquesta decisió en va precipitar d'altres igualment errònies. Tot l'any hi ha hagut la tendència a desfer-se ràpid del joc de rodes toves perquè se les considera menys estables, quan la realitat és que gairebé sempre han durat més del que les han fet durar. Si Ferrari volia experimentar amb Massa si el compost dur era més ràpid, Alguersuari li ho va impedir tapant el brasiler i, tot i que els faltava aquesta informació, van fer entrar Alonso (volta 16), que anava quart i tenia pista neta per davant perquè els McLaren no el frenaven.

L'asturià va tornar a la pista dotzè, pels pèls al davant de Webber. Pendents només de l'australià, el mal càlcul de Ferrari va ser palès en comprovar que, entre els onze cotxes que el precedien, n'hi havia tres que no els atraparia mai pels seus propis mitjans (Vettel, Hamilton i Button), però també dos intrusos que ja no s'havien d'aturar més. Pensar a avançar Petrov no era una utopia, però amb Rosberg, si els pneumàtics del Mercedes aguantaven, ja seria una altra cosa. I si Vettel, impertorbable al davant a cop de volta ràpida, guanyava, a Alonso només li valia ser quart.

Ho veuen perdut.

Que Hamilton estirés el joc tou fins a la volta 24 va enterrar Ferrari en la foscor. Va tornar a la pista cinquè. Una volta més tard ho feia Vettel, que es va reintegrar segon pels pèls al davant de Kubica i Kobayashi. Possiblement en aquest justíssim retorn a pista l'alemany va assegurar la victòria. Mentrestant, Alonso intentava passar Petrov, però en la recta el Renault era més ràpid i en les frenades l'asturià va tenir tres mitges sortides que el conformista Webber no va poder aprofitar, de tan lluny que s'ho mirava. Alonso era onzè i al davant tenia sis pilots que s'havien d'aturar però un era Button, el líder momentani, i un altre era Kubica, que quan ho va fer (va posar el compost tou a només set voltes del final) tenia 23 segons de marge sobre el Ferrari d'Alonso i va tornar a la pista clarament al davant seu. L'asturià, setè real, va perdre moltíssim temps rere Petrov –a qui no va poder avançar– i tota possibilitat d'anar a buscar Kubica. Tampoc li hauria servit de res, perquè Rosberg, quart –la posició que li hauria donat el títol– era a més de deu segons.

Només quedava esperar tres trencadisses, però això ja era demanar massa. Tot va acabar com estava, amb Vettel compartint podi i llàgrimes de campió amb els dos pilots que l'han precedit en el títol, Button i Hamilton. I Alguersuari, dient adéu a la temporada amb dos punts més després d'haver-se donat el gust d'haver portat a la meta un cotxe molt crític amb tot un Felipe Massa al darrere.

CLASSIFICACIONS

Gran Premi d'Abu Dhabi
1r S. Vettel (Red Bull-Renault)
1:39.36.837
2n L. Hamilton (McLaren-Mercedes)
a 10.162
3r J. Button (McLaren-Mercedes)
a 11.047
4t N. Rosberg (Mercedes)
a 30.747
5è R. Kubica (Renault)
a 39.026
6è V. Petrov (Renault)
a 43.520
7è F. Alonso (Ferrari)
a 43.797
8è M. Webber (Red Bull-Renault)
a 44.243
9è J. Alguersuari (T. Rosso-Ferarri)
a 50.201
10è F. Massa (Ferrari)
a 50.868
11è N. Heidfeld (Sauber-Ferrari)
a 51.551
12è R. Barrichello (Williams-Cosw.)
a 57.686
13è A. Sutil (Force India-Mercedes)
a 58.325
14è K. Kobayashi (Sauber-Ferrari)
a 59.558
15è S. Buemi (Toro Rosso-Ferrari)
a 1:03.178
16è N. Hülkenberg (Williams-Cos.)
a 1:04.763
17è H. Kovalainen (Lotus-Cosworth)
a 1 volta
18è L. Di Grassi (Virgin-Cosworth)
a 9 voltes
19è B. Senna (HRT-Cosworth)
a 2 voltes
20è Ch. Klien (HRT-Cosworth)
a 6 voltes
21è J. Trulli (Lotus-Cosworth)
a 2 voltes
Abandonaments
M. Schumacher (Mercedes)
0 voltes
V. Liuzzi (Force India-Mercedes)
0 voltes
T. Glock (Virgin-Cosworth)
44 voltes
Volta ràpida
Lewis Hamilton (McLaren Mercedes), 1:41.274 (197,428 km/h)
volta 47
Líders successius
Vettel, voltes 1 a 24; Button, voltes 25 a 39; Vettel, voltes 40 a 55
Campionat de pilots
1r Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
256
2n Fernando Alonso (Ferrari)
252
3r Mark Webber (Red Bull-Renault)
242
4t Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
240
5è Jenson Button (McLaren-Mercedes)
214
6è Felipe Massa (Ferrari)
144
7è Nico Rosberg (Mercedes)
142
8è Robert Kubica (Renault)
136
9è Michael Schumacher (Mercedes)
72
10è Rubens Barrichello (Williams-Cosw.)
47
11è Adrian Sutil (F. India-Mercedes)
47
12è Kamui Kobayashi (Sauber Ferrari)
32
13è Vitali Petrov (Renault)
27
14è Nico Hulkenberg (Williams Cosworth)
22
15è Vitantonio Liuzzi (F. India-Mercedes)
21
16è Sebastian Buemio (Toro Rosso Ferrari)
8
17è Pedro M. De la Rosa (Sauber-Ferrari)
6
18è Nick Heidfeld (Sauber Ferrari)
6
19è Jaume Alguersuari (Toro Rosso-Ferrari)
5 No han puntuat: Heikki Kovalainen, Jarno Trulli, Karun Chandhok, Bruno Senna, Lucas di Grassi, Timo Glock, Sakon Yamamoto i Christian Klien
Campionat de constructors
1r Red Bull-Renault
498
2n McLaren-Mercedes
454
3r Ferrari
396
4t Mercedes
214
5è Williams Cosworth
163
6è Force India Mercedes
69
7è Sauber Ferrari
68
8è Toro Rosso Ferrari
44
9è Renault
13 No han puntuat: Lotus Cosworth, Hispania Cosworth i Virgin Cosworth

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Sortida:
Vettel i Hamilton arrenquen bé i mantenen les dues primeres posicions. Button supera Alonso i es posa tercer. Schumacher s'envirolla i Liuzzi no pot evitar envestir el Mercedes de l'alemany. Surt el cotxe de seguretat.
Volta 1:
Alguersuari, Rosberg i Petrov aprofiten la neutralització per fer el canvi de rodes, operació que influirà positivament en els seus respectius resultats.
Volta 6:
Es reprèn la cursa i no hi ha canvis. Vettel precedeix Hamilton, Button, Alonso, Webber i Massa. Alguersuari és 19è
Volta 9:
Webber frega una tanca de seguretat amb la roda posterior dreta. Dos girs després farà el seu pit-stop.
Volta 13:
Massa s'atura a canviar rodes. Torna a la pista darrere Alguersuari.
Volta 15:
Ferrari copia també amb Alonso l'estratègia de Red Bull amb Webber. Torna a la pista rere Petrov i davant de l'australià. En aquest moment, Vettel és el virtual campió.
Volta 23:
Vettel té 1.7 segons sobre Hamilton –que s'atura a canviar rodes– i 5.0 respecte de Button. Alonso intenta passar Petrov i surt lleument de la pista. Massa tampoc pot avançar Alguersuari.
Volta 24:
Vettel fa el seu pit-stop i torna a la pista rere Button, el nou líder. Comença una lluita sumptuosa entre Kubica (3r, sense haver-se aturat al box) i Hamilton.
Volta 29:
Alonso (11è) torna a allargar més del compte la trajectòria.
Volta 34:
Kobayashi (5è) canvia rodes. Dues voltes després ho farà Hülkenberg (8è). Alonso és 9è, seguit de Webber, Alguersuari i Massa.
Volta 37:
Buemi (6è) posa rodes dures. Alonso i Alguersuari pugen un lloc.
Volta 39:
Button posa els pneumàtics durs i torna a la pista darrere Hamilton que manté el frec a frec amb Kubica (2n). Vettel recupera el liderat i al box de Ferrari regna la desesperació.
Volta 47:
Kubica s'atura a fer el canvi de rodes. Torna a la pista davant de Petrov.
Volta 48:
Sutil (5è) fa el pit-stop i deixa Alonso i Alguersuari en la posició definitiva.
Volta 50:
Vettel té 10 segons d'avantatge sobre Hamilton i vola cap al triomf i el títol.
Volta 55:
Vettel guanya i és el nou campió del món. Alguersuari clou el campionat sumant 2 punts més.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)