Motociclisme

«Trigo poc a tornar-me a animar»

ESCURÇAR distància
«És molt difícil pensar en els cinc primers o en el podi, però és cap on hem de mirar»
honda, garantia
«Si les de davant funcionen, també ho poden fer les de darrere, si les peces noves van arribant»

—Aquí tindrà un xassís nou, però, sense tenir-lo en compte, ja es veu en el bon camí?

—«En la pri­mera car­rera el penúltim no el vaig veure ni pas­sar. Estava a tres 3,7 segons per volta i per a mi la cursa sem­blava un entre­na­ment. Anava més que sol. Ens vam acos­tar, però quan estàs a 3,7 segons sem­bla que no arri­bis mai. De mica en mica hem anat arri­bant i en la dar­rera cursa vam entrar en el grup i vam començar a estar en una lluita. No és el grup que volem, però hem millo­rat i hem de con­ti­nuar. Penso que aquí a casa millo­raríem encara que fos sense el xassís nou.»

—Hi haurà un gran canvi?

—«No se sap, perquè no l'hem pro­vat. Ni sabem com està fet. És una opció que ens ha donat Honda i aquest dis­sabte el pro­va­rem.»

—Per tant, no és segur que el faci ser­vir diu­menge?

—«Pro­ba­ble­ment l'aca­bem esco­llint perquè si te'l donen és que alguna cosa posi­tiva hi ha. Però no ho sabrem segur fins dis­sabte.»

—Però si el camí que sem­bla que han tro­bat veuen que es torça amb el xassís nou i tor­nen a ser on eren a Qatar...

—«Sem­pre pots dir que no. El temps és el que mana. Si vas ni que siguin tres dècimes més ràpid, el xassís es que­darà. Si som mig segon més lents, fora.»

—El salt, sem­bla, que el van fer en els pri­mers lliu­res d'Esto­ril.

—«Sí. A Jerez encara era un des­as­tre, i ja ho notava perquè encara estàvem a quasi tres segons a la gra­e­lla. I a Por­tu­gal va ser arri­bar i de sobte notar un salt impor­tant després de can­viar geo­me­tries de la moto. No és on voldríem estar, però ja podríem estar en una lluita. Però al prin­cipi no m'espe­rava ni de bon tros estar així.»

—Tan estra­nya era la moto que des del pri­mer dia de pre­tem­po­rada ja deia que no? Tot era un pro­blema de la dis­tri­bució dels pesos?

—«És una cosa gene­ral. Tant pot ser pro­blema de sus­pen­si­ons com de geo­me­tries. És tot una com­bi­nació. En oca­si­ons, una moto amb poc pes al davant, si les sus­pen­si­ons no estan a lloc pot arri­bar a tenir molt pes al davant. Has de començar a tocar d'aquí i d'allà i inten­tar cer­car la com­bi­nació ideal. Jo espero que tro­ba­rem la bona. A més, ara mateix el nivell de Moto GP és molt ele­vat i és molt difícil entrar entre els cinc pri­mers o pen­sar en un podi. Però aquí és a on hem de mirar.»

—Encara és rea­lista aquest objec­tiu per aquest any?

—«De moment en aquesta cursa el Dani ja no pot córrer. Això passa. Falta algun dels cap­da­van­ters i en cursa passa algun inci­dent... L'impor­tant és que esti­guem allà, a tocar del cinquè. I fer-ho cons­tant­ment. I aquell dia que un pilot no surt i en cursa en falla un altre, si ets allà ja tens el ter­cer o el quart a tocar. El que vull és que si el 2009 vam mar­xar de Moto GP estant regu­lar­ment entre el quart i el sisè i en una car­rera vam fer ter­cer, ara també. Aquí hauríem d'aca­bar.»

—En algun moment ha tin­gut la temp­tació de caure en el desànim total, d'aban­do­nar?

—«Quan veus que les coses estan així de difícils, a tres segons, veus que tens molta feina, però alhora saps que no tens tan­tes coses per bai­xar tant de temps. És dur. Tinc un caràcter que quan hi ha una situ­ació molt difícil marxo der­ro­tat i desa­ni­mat d'un cir­cuit. Però trigo poc a tor­nar-me ani­mar i a tro­bar-hi una moti­vació. Les idees que no tens un dia després de donar-hi mol­tes vol­tes, després de tres dies seguits de tre­ball, vas a casa, des­can­ses i després d'un dia repo­sant et comen­cen a fluir. Són idees que després són les que aca­ben fun­ci­o­nant. Sem­pre hi ha camins.»

—L'equip com ho ha por­tat tot ple­gat? Com ho ha per­ce­but?

—«Igual que jo. Jo no ho he por­tat gaire bé ni ells tam­poc. No és una situ­ació fàcil per a cap dels dos: jo com a pilot acabo de gua­nyar un mun­dial i ells, d'estar fent resul­tats més bons a Moto GP, i de cop i volta tro­bar-nos tots en una situ­ació com aquesta... Per part meva tinc unes pres­si­ons, i l'equip té les pres­si­ons per part dels patro­ci­na­dors perquè els resul­tats no sur­ten. Tot­hom empeny i això és una cadena. Som un paquet.»

—Però és sos­te­ni­ble?

—«Sí. Ara hem d'estar units i tre­ba­llar més que mai.»

—El pas al 1.000 cc l'any vinent fa que per Honda siguin un equip molt resi­dual?

—«No ho crec. És més fàcil que això: les Honda estan fun­ci­o­nant i això és el més impor­tant. Si les Honda del davant fun­ci­o­nen també ho poden fer les del dar­rere. La qüestió és que de mica en mica vagi arri­bant el mate­rial que ells tenen i nosal­tres encara no tenim, i anar arri­bant al davant. Que ells tre­ba­llen en el pro­jecte del 2012, segur. Però hi ha gent de Honda que només pensa en el 2011 i en millo­rar aquesta moto.»

—Ara doncs, el pro­blema és també d'evo­lu­ci­ons.

—«Sí. El pro­blema és que vam començar amb un xassís al qual jo no m'hi vaig adap­tar de cap manera. Ens van donar l'opció de tenir-ne un altre, però va arri­bar una set­mana abans de començar el mun­dial. Per tant, la pre­tem­po­rada no va ser­vir de res. Per això aquest inici tan difícil. Però ara sem­bla que començarem a rebre modi­fi­ca­ci­ons simi­lars a les Honda del davant. I espe­rem que el temps acom­pa­nyi per poder fer un pas més.»

—I si plou?

—«Un xassís nou que va bé en sec, amb aigua també hi anirà.»

—Però en moll no s'escur­cen les diferències?

—«Ara ja no. Abans pot­ser sí, però ara no. Els del davant ho tenen tot a lloc i, si plou, amb qua­tre reglat­ges d'aigua, sur­ten i con­ti­nuen al davant. Tal com estan les coses ara, per molt que hi hagi un espe­ci­a­lista en aigua i aquell dia esti­gui il·lumi­nat, serà difícil que amb una de les pit­jors motos vagi bé. Al West, un gran espe­ci­a­lista en aigua, li va pas­sar aquest any. No li va moto en sec i, per molt que sigui ell, amb aigua tam­poc anava.»

—El pro­blema prin­ci­pal ha estat sem­pre el tema de l'escal­fa­ment del pneumàtic del dar­rere?

—«De donar-li pressió i que el pneumàtic es deformi. Si la goma té pressió i es deforma també s'escalfa i agafa tem­pe­ra­tura. És el que ens passa: no tenim pressió sobre el pneumàtic. I després ja no s'escalfa.»

—I això és un tema de pesos o té a veure més amb el seu pilo­tatge?

—«És una com­bi­nació. És tot: és la moto i sóc jo. Però això ja ens havia pas­sat altres tem­po­ra­des.»

—Però aquesta és la més dura?

—«Segur. També perquè si això ens hagués pas­sat amb un equip com el que tenia abans, que feia qua­tre anys que tre­ballàvem junts, segu­ra­ment la solució hau­ria estat més ràpida. En un equip nou, que no et conei­xen, és més difícil. Una cosa que per a mi pot sem­blar un pro­blema cone­gut, per a ells és total­ment des­co­ne­gut. I això pot­ser en oca­si­ons els espanta. Es tracta que no per­dem la calma, i ani­mar-nos entre tots quan sem­bla que no tenim sor­tida.»

—Aca­bem. Tot aquest con­flicte que s'ha gene­rat amb Simon­ce­lli quina opinió li mereix?

—«Dic el mateix ara que la set­mana de Le Mans quan vam fer la reunió de pilots. Vaig dir que no havíem de mirar les coses que hagues­sin pas­sat altres anys, amb deci­si­ons de la direcció de cursa o acci­ons de pilot. Ni que tam­poc s'havia d'anar con­tra cap pilot. El nos­tre esport és un esport de risc i con­tacte. Sem­pre hi haurà tocs de colze, tocs de care­nat i sem­pre hi haurà empen­tes. Ara bé, el dia que arriba un boig, súper pas­sat i et fot un cop de care­nat que et tira a terra, ales­ho­res sí que s'ha de san­ci­o­nar. El que va pas­sar a Le Mans? No és gaire clar. Un con­tacte gros no va haver-hi i, per tant, forma part dels inci­dents de cursa. Però Simon­ce­lli ja era el cen­tre d'atenció i el Dani es va fer mal. Pot­ser si ell no s'hagués fet mal... Però se'n va fer, i es perd el gran premi de casa. I és una llàstima perquè ho estava fent molt bé.»

—I la mai­nada que puja?

—«Bé, molt bé. Tots hi hem pas­sat. Un dia jo també vaig ser el nen o el Dani i el Marc, i ara ho és el Mave­rick. I les coses com són, ho ha fet molt i molt bé. Me n'ale­gro perquè som amics i té talent, i que li sur­tin les coses bé tan aviat és molt bo per a ell. I gua­nyar en un lloc on no has cor­re­gut mai és molt gran, impor­tant. S'està fent un tre­ball de plan­ter molt bo. Es va fer –aquí estem tots nosal­tres–, s'està fent, ara hi ha el Mave­rick i rere seu ja n'hi ha d'altres que empe­nyen. I això és molt bo pel moto­ci­clisme català.»

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)