MOTOR / GRAN PREMI DE CATALUNYA DE MOTOCICLISME
L'ull que tot ho vigila
Les espectaculars imatges de les càmeres subjectives són un dels grans atractius de Moto GP
Dorna fa temps que busca maximitzar l'espectacle. Per televisió, encara més, i les càmeres embarcades a les motos –la primera experiència va ser el 1992– en tenen una gran responsabilitat. Els pilots porten un màxim de 4 càmeres, amb la novetat de la giroscòpica, que permet, mitjançant uns servomotors i un sensor giroscòpic, mantenir l'horitzontalitat respecte a l'asfalt independentment de la inclinació de la moto. La càmera contraresta la inclinació, i el resultat és que per als espectadors no queda mai modificada la línia de l'horitzó.
Tot l'equipament –les quatre càmeres, suports i bateries autònomes, lents, servomecanismes, motors i caixes– pesa entre 1,6 i 1,7 quilos, i les motos que no en porten quatre reben el llast necessari per igualar-ne el pes. Les últimes novetats són una càmera amb una pantalla plàstica com una mena de visera que es va enrotllant per evitar que la brutícia s'apreciï en la imatge, i el senyal en alta definició, que exigeix nous esforços perquè implica unes noves bateries més grans i pesants, però els equips no veuen bé que les motos carreguin més pes. I, posats a demanar, quan tindrem imatges en 3D?
Dorna va començar externalitzant la producció del senyal televisiu, però es va adonar que li seria més profitós tenir un departament propi, que dirigeix Sergi Sendra: «Des del 1999 fins avui l'evolució ha estat exponencial: d'una càmera d'un pam a una que és la meitat d'un paquet de tabac.» La càmera giroscòpica és la que els va fer «bullir més el cap». «Que la moto m'ensenyi el seu angle i jo no hagi d'estar girant el cap per seguir-lo.», hi afegeix. «El millor és que tot s'ha fet a casa. Gerard Navarro, que és el cap de projectes on board, va buscar gent per fer-ho tot des d'aquí, amb disseny autoCAD, i el primer dia que ho vam fer, l'any passat a Alemanya amb el Valentino, vam triomfar: la moto s'inclinava però l'horitzó es mantenia. Va ser una revolució. Ara el que volem és que totes les càmeres siguin giroscòpiques i d'alta definició.»
Tot el sistema de televisió està controlat per Dorna, amb proveïdors catalans. Un dels que van donar més problemes inicialment va ser el subministrador de les peces mecanitzades –suports de les càmeres, caixes de bateries i electrònica, però es va resoldre també a casa, mitjançant una empresa de Manlleu, Mecanitzats Muntada, propietat d'un polifacètic apassionat del motor en totes les seves facetes, Kini Muntada.
Treball cursa a cursa.
Per a la cursa d'avui han posat càmeres al darrere a Stoner –«pensem que anirà al davant»–, i la d'alta definició, a Lorenzo –«és el de casa; si Pedrosa competís també en portaria, i a Silverstone en portarà Crutchlow, que és anglès»–. «Ho planifiquem tot, però a vegades no funciona, perquè és una loteria. Però no ens equivoquem gaire, la veritat. Anar canviant també t'ajuda, perquè les vibracions d'una Yamaha no són com les d'una Ducati, i potser l'alta definició va bé en una i no tant en l'altra», hi afegeix. L'evolució no s'atura, i a Montmeló han començat a experimentar amb un sensor que mesura les pulsacions del cor d'un dels pilots, aprofitant que una de les càmeres incorpora connexió Bluetooth.
D-PAT, l'última innovació en la preparació física per als pilots
Driver Performance Air Technology (D-PAT) és l'última aportació a l'esport del motor. De moment s'aplica a pilots de cotxes, perquè simula els esforços que han de suportar al coll, els braços i les cames durant una cursa. És un encàrrec de dos professors d'INEF, Xavier Martos i Joan Soler, que regenten un gimnàs a Barcelona molt freqüentat per pilots. N'ha fabricat tres, una –la de la imatge– s'ha utilitzat al CAR de Sant Cugat, i les altres les tenen el pilot txec de GP2 Josef Kral i el metge de l'equip Renault F1 Riccardo Ceccarelli. Muntada ho fa tot, no només la mecanització, sinó també la instal·lació de reguladors, interruptors, manòmetres, pedals, volant i monitor de televisió. Marc Gené i Dani Clos van col·laborar directament en el desenvolupament del giny. En comptes de peses per treballar els músculs, funciona amb uns sistemes pneumàtics que reprodueixen els esforços que provoquen les inèrcies en frenades, acceleracions i revolts. La pròxima evolució l'explica Muntada: «Adaptarem un sistema de gomes elàstiques, perquè els pilots prefereixen que els estirin que no pas haver d'estirar ells.» Tot és regulable, en aquesta màquina, que també han provat Vitali Petrov, Miquel Molina –«va dir que s'hi sentia igual que al seu Audi del DTM», comenta Muntada– i Albert Costa, entre d'altres. «Fer la primera va costar nou mesos de feina», explica Muntada, excampió estatal de ral·lis al costat de Mia Bardolet (1993) i copilot, entre d'altres, d'Àlex Crivillé, Jaume Pons, Jordi Ventura i Nani Roma. Un osonenc de 49 anys que ha tocat moltes tecles i que ja fa molts anys es va convertir en referència en el món de les competicions de slot amb la seva marca, PKS Slot Racing, i les seves famoses rodes i xassissos.