El mambo de Loeb
Els vuit títols consecutius de l'alsacià són un fet sense precedents en un mundial d'automobilisme
S'havia plantejat que aquest seria el seu últim any en els ral·lis, però Carlos Sainz el va fer desdir
Un, dos, tres, quatre... I així successivament fins a vuit. Sébastien Loeb i Daniel Elena, el seu fidel copilot, es poden permetre el luxe d'entonar aquest compte arreu on vagin i rematar-lo amb l'airós crit de “maaambo!” I és que vuit títols són molts, tants que fins divendres era una xifra mai vista en un campionat del món d'automobilisme. Més encara aconseguits de manera consecutiva. L'alsacià i el monegasc van poder celebrar el més recent –dir l'últim podria ser mal interpretat– ahir a primera hora de la tarda un cop els mecànics de Citroën va deixar en estat de marxa el DS3 ferit hores abans en un accident de circulació que esportivament hauria pogut tenir conseqüències molt severes si Mikko Hirvonen –l'altre pretendent al títol a l'inici del ral·li del País de Gal·les– no hagués abandonat divendres al vespre.
Vuit títols, rècords a dojo i actualment disposat a incrementar totes les seves xifres, una cosa que no era al cap de Loeb quan va començar la temporada que ahir es va concloure. L'alsacià no tenia intenció de deixar de competir, però pensava en programes menys exigents en disponibilitat i s'havia plantejat dues possibles vies de sortida: el campionat alemany de turismes (DTM) o bé les curses de resistència. Però amb el que no comptava Loeb era que un parell de mesos després Carlos Sainz –amb qui hi ha una gran amistat i respecte mutu– li parlaria del projecte de Volkswagen Motorsport d'entrar al mundial de ral·lis, li faria una proposta en ferm i, sobretot, el convenceria que els ral·lis no es poden permetre perdre un ídol d'aquesta magnitud.
“Quan ens vam trobar em va dir que gairebé tenia presa la decisió de retirar-se. I ho vaig fer tot perquè canviés d'opinió”, revela el madrileny. Loeb va començar a repensar-se el que quasi donava per fet i la victòria en el Ral·li dels 1.000 Llacs, l'últim cap de setmana de juliol, el va acabar d'empènyer a continuar en l'especialitat de la qual des de fa nou anys n'és el rei indiscutible. Això sí, mantenint-se fidel al seu equip de sempre, Citroën, un cop deixades ben clares una sèrie de condicions. “Hauria preferit que ho hagués fet amb nosaltres –diu Sainz–, però l'aprecio com a persona i com a pilot i si he intervingut en què continuï en el mundial de ral·lis me'n sento satisfet. Espero que les pròximes temporades li siguin fructíferes.”
Cinc victòries
De les vuit vegades que Loeb ha estat campió del món, aquesta és la que ha tancat la temporada amb menys triomfs. Cinc, igual com Sébastien Ogier, el company d'equip. Un bon contrast respecte a fa tres anys, quan va cloure la competició amb onze victòries –aquesta és una de les seves marques personals– i va batre el rècord de quatre campionats que fins aquell moment compartia amb Juha Kankkunen i Tommi Mäkinen. Aquesta ha estat la tercera vegada que Loeb s'ha jugat el títol al País de Gal·les, en l'última prova del campionat. L'any 2007 en va fer prou acabant tercer; el 2009 va arribar-hi amb un punt menys que Mikko Hirvonen, però se'n va sortir d'allò més bé. I aquesta vegada tornava a tenir molta pressió, sobretot després d'haver vist que en tres ral·lis –i a dos del final de campionat– s'havien evaporat els 27 punts d'avantatge que tenia sobre Hirvonen després de guanyar el 1.000 Llacs.
Per això Loeb va assegurar ahir que aquesta temporada ha estat “tan especial com el vuitè títol”. “Ha estat molt complicat perquè l'hem hagut de lluitar molt. En tots els ral·lis hem lluitat contra Mikko, Seb Ogier o Jari-Matti Latvala. I acabar així després d'alguns moments dolents com ara a Alemanya, Austràlia i França, on vam perdre molts punts, és increïble”, comenta el pilot de Citroën. “Vam haver de començar des de zero en el penúltim ral·li [Catalunya] i ara que ja tenim aquest títol estic molt i molt content”, afegeix.
Tot i que el campionat ja havia quedat decidit divendres al vespre quan l'equip Ford va anunciar que el motor del cotxe de Hirvonen era irreparable, el moment dolç no va arribar fins ahir a primera hora de la tarda, amb el ral·li ja acabat: “Aquest matí encara m'he hagut de llevar a dos quarts de cinc per anar a fer els trams de l'última etapa. Ara, però, ha arribat el moment de celebrar-ho amb tot l'equip.”
Preparant el futur en els circuits
“Fa deu anys que estic en els ral·lis i no hi estaré deu més”, va dir Sébastien Loeb quan fa dues setmanes va anunciar que havia començat a posar fil a l'agulla de la seva etapa postral·lis. Juntament amb Dominique Heintz, l'home –esdevingut amic íntim– que uns quants anys enrere va arribar a hipotecar la seva casa per finançar els primers ral·lis de l'ara vuit vegades campió del món, l'alsacià ha creat el Sébastien Loeb Racing, estructura que l'any que ve participarà en la copa Porsche Carrera amb dues unitats del 911 GT3 i joves prometedors al seu volant. Serà el pas previ a les curses de resistència, en concret les 24 Hores de Le Mans, cursa en la qual Loeb va acabar segon l'any 2006 amb un prototip Pescarolo C60. El següent pas serà competir l'any 2013 o 2014 a Le Mans amb un prototip LM P2. “Sincerament, no em sabria veure dins Citroën Racing com a director esportiu, posem pel cas. Des de fa temps penso en aquesta reconversió”, afirma Loeb.
Vettel es desfà en elogis
Igual com altres pilots de fórmula 1, Sebastian Vettel reconeix que és un gran apassionat dels ral·lis. I també un gran admirador de Sébastien Loeb, de qui declara que “és el millor, amb diferència”. “Fixeu-vos en Michael [Schumacher], és una excepció. I si ens referim als ral·lis, Sébastien n'és una altra, sense cap dubte”, afirma el pilot de Red Bull en declaracions a L'Équipe. “De la seva constància no cal ni parlar-ne –argumenta– i el més important és que com a persona és molt simpàtic i toca de peus a terra. Probablement podríem parlar durant hores de les seves qualitats.” El doble campió del món de F-1 manifesta el seu respecte pels pilots de ral·lis. “Segur que després d'un temps ho troben normal, però el que fan és realment especial”, assenyala Vettel, que torna a referir-se concretament al pilot de Citroën: “El fet que sàpiga assegurar ser sempre una mica més ràpid que els altres, algunes vegades molt més ràpid, durant tants anys i cometent molt pocs errors ja ho diu tot.”