La Masia de la gasolina
Els últims èxits de Juncadella i Barrabeig refermen l'eficàcia del programa Joves Pilots
Dels becats al 2005, Alguersuari i Molina són professionals i uns quants més estan en el camí
La victòria de Daniel Juncadella en el GP de Macau de fórmula 3 –una mena de campionat del món oficiós– i la nominació de Gerard Barrabeig com a millor pilot en l'estada de l'acadèmia de joves de Ferrari han posat el colofó a la setena temporada del programa Joves Pilots del Circuit de Catalunya. Quan s'ha aconseguit situar un pilot en la fórmula 1 hi ha qui troba menor tota fita que no arribi a la d'Alguersuari, però en un programa de formació, amb pressupost reduït per raons òbvies, Barrabeig i Juncadella –i també Àlex Riberas– continuen donant la raó als qui defensen el manteniment d'aquesta operació de suport al planter.
El programa va néixer amb l'objectiu –segons els responsables de l'esport català del primer tripartit– d'acompanyar un pilot català a la F-1. Però, un cop aconseguit, el programa hauria perdut raó de ser si no fos que els seus beneficiaris l'han omplert de sentit.
Professionals, o en camí
D'una manera o altra, amb suport directe o en beques per competir l'any següent, en el programa del 2005 hi havia noms molt coneguts: Jaume Alguersuari, Miquel Molina, Dani Clos, Miki Monràs, Albert Costa o Dani Juncadella. Set anys després, Alguersuari (F-1) i Molina (DTM) han aconseguit l'estatus de pilot professional, Dani Clos ha disputat tres anys la GP2 –i l'han provat dos equips de F-1–, Miki Monràs ha estat quart de la F-2 (amb una victòria) i Albert Costa també quart en les World Series 3.5 –la categoria des d'on Alguersuari va saltar a la F-1– ha entrat en l'acadèmia de joves pilots de la FIA.
A Costa i Monràs la reducció de pressupost els ha deixat fora del programa aquest any, però tots dos i, sobretot, Dani Clos –el més experimentat i preparat de tots–, estan a punt ser professionals. Talent i formació en tenen, i només falta que algun equip es fixi en ells. De fet, dels pilots catalans que han destacat en els últims anys, només un, Ramon Piñeiro (tercer aquesta temporada en la 2011 i integrant del programa de joves pilots de la FIA 2012) no s'ha beneficiat de les ajudes de Joves Pilots.
El programa va començar amb una dotació de 750.000 euros i en els millors moments va arribar al milió. Els dos últims anys ha patit una reducció dràstica, tant de dotació com de pilots (nou al 2006, quatre el 2010 i 2011). També comprenia ajudes de 100.000 euros a pilots de kàrting i fins i tot un programa paral·lel de seguiment, ajudes i formació de pilots de motos que dirigia Emili Alzamora i que va tenir entre els seus beneficiaris pilots com Marc Márquez i Pol Espargaró. Estaven ben invertits o no, els diners?
Set anys d'èxits
Des del primer títol –el d'Albert Costa en l'Open Masters de kàrting italià l'any 2005– fins al triomf de Juncadella a Macau hi ha hagut un reguitzell de títols, victòries i resultats destacables. Ja fa cinc anys dels títols de Dani Clos en la F-Renault 2.0 italiana o Miki Monràs en l'europeu de kàrting (2006), quatre dels subcampionats de Juncadella en el Master Júnior Fórmula, de Campos en la F-BMW alemanya o d'Alguersuari en la F-Renault 2.0 italiana (2007), o tres del títol d'Alguersuari en la F-3 anglesa (2008).
Aquest any, Juncadella ha acabat tercer en l'europeu de F-3, amb tres victòries i sis podis. Gerard Barrabeig ha estat cinquè en l'europeu de fórmula Abarth i quart en el campionat italià, sent sempre el millor debutant, abans del seu èxit a Vallelunga entre els joves de Ferrari. Àlex Riberas ha estat sisè en la F-Renault 2.0 i Víctor Colomé, la novetat de l'any i també membre de l'acadèmia de joves pilots de Ferrari, ha disputat la F-4 francesa.