Ferrari pren un nou rumb
El nou F2012, presentat ahir, deixa enrere l'actitud conservadora dels últims anys i reflecteix una presa de risc en l'apartat tècnic
La suspensió per tirants als dos eixos és la principal innovació visible del 58è monoplaça de l'Scuderia en el mundial de F-1
A Ferrari s'ha acabat el mètode conservador amb què havia dissenyat els seus últims monoplaces. Els resultats no van ser els esperats i calia un canvi de plantejaments. Per això l'F2012 presentat ahir en família –la forta nevada a Maranello va impedir l'assistència dels convidats– respongui perfectament al que Stefano Domenicali havia anticipat a mitjan gener en la tradicional estada de Ferrari i Ducati a l'estació d'esquí de Madonna di Campiglio. “El cotxe us sorprendrà tant com em va sorprendre a mi quan en vaig veure la primera maqueta al túnel de vent.” Sí, a l'F2012 se'l pot considerar un cotxe força radical. Amb els avantatges que això té si tot funciona com cal i els inconvenients d'haver de fer marxa enrere i tornar a començar en cas contrari. McLaren s'hi va trobar l'any passat i a l'hora de rectificar se'n va sortir prou bé, però no sempre és així.
A banda de l'horrorós frontal en esglaó –una manera d'interpretar les noves normes de la FIA en l'altura d'aquesta part dels cotxes– i una part posterior molt més estreta que la del seu antecessor, la principal característica de l'F2012 –el 58è monoplaça que l'Scuderia destina al mundial de fórmula 1– és la doble suspensió per tirants. Una solució vista l'any passat en el Red Bull RB7, però amb la diferència que aquell la duia només a l'eix posterior, i el Ferrari també la utilitza per a les rodes davanteres. Marc Gené, pilot de proves de l'equip italià, coneix bé aquesta doble combinació, ja que Gustav Brunner la havia aplicat en els dos eixos del Minardi amb què el sabadellenc va disputar l'any 2000 la seva segona temporada completa en el mundial de F-1. I pel que sembla, ningú fins ara ho havia repetit.
L'invent de l'any?
Serà aquest el truc genial del 2012, igual com ho va ser el doble difusor dels Brawn l'any 2009, el conducte F dels McLaren la temporada següent o els escapaments que continuaven bufant cap al difusor en fase de postcombustió del motor en el Red Bull l'any passat? La resposta no la donaran els tests de la setmana que ve a Jerez –on Felipe Massa estrenarà el cotxe rodant-hi els dos primers dies– ni les dues tandes posteriors de pretemporada al Circuit de Catalunya, sinó que com a mínim caldrà esperar fins a la qualificació del primer gran premi, el 17 de març a Melbourne, quan tothom deixarà d'amagar les seves cartes.
Una cita, la d'Austràlia, a la qual l'F2012 arribarà havent rebut evolucions aerodinàmiques, tal com va afirmar ahir Pat Fry, director tècnic de Ferrari i responsable del desenvolupament del monoplaça. “Les bases del cotxe són a lloc. Treballem decididament en l'aerodinàmica. Aportarem una evolució per a la tercera tanda d'entrenaments d'hivern [l'última abans de l'inici del campionat] i també per a la primera cursa. Després hi haurà un desenvolupament constant de l'aerodinàmica durant tot l'any”, explica Fry. Les declaracions sobre el nou cotxe ahir a Maranello no podien ser més optimistes. Domenicali es va mostrar “convençut que estarà en condicions de guanyar des de l'inici de temporada”. Fernando Alonso va donar per fet “que serà molt competitiu tot l'any” i Felipe Massa va assegurar que “somiava en aquest aire tan agressiu”.
Reforçament humà
Tots ells s'hi juguen molt en l'aspecte personal, tant com Ferrari. Per això el gran reforçament humà de l'equip, encapçalat per Hirode Hamashima, que immediatament per sota de Pat Fry aportarà la seva experiència de 34 anys a Bridgestone, els 14 últims com a director del departament de recerca i desenvolupament dels pneumàtics de F-1, per intentar resoldre d'una vegada per totes un dels mals endèmics de Ferrari: saber optimitzar en tot moment el rendiment de les rodes.