Fórmula 1

Ferrari pren un nou rumb

El nou F2012, presentat ahir, deixa enrere l'actitud conservadora dels últims anys i reflecteix una presa de risc en l'apartat tècnic

La suspensió per tirants als dos eixos és la principal innovació visible del 58è monoplaça de l'Scuderia en el mundial de F-1

Massa estrenarà el cotxe els dos primers dies de tests a Jerez

A Fer­rari s'ha aca­bat el mètode con­ser­va­dor amb què havia dis­se­nyat els seus últims mono­pla­ces. Els resul­tats no van ser els espe­rats i calia un canvi de plan­te­ja­ments. Per això l'F2012 pre­sen­tat ahir en família –la forta nevada a Mara­ne­llo va impe­dir l'assistència dels con­vi­dats– res­pon­gui per­fec­ta­ment al que Ste­fano Dome­ni­cali havia anti­ci­pat a mit­jan gener en la tra­di­ci­o­nal estada de Fer­rari i Ducati a l'estació d'esquí de Madonna di Cam­pi­glio. “El cotxe us sor­prendrà tant com em va sor­pren­dre a mi quan en vaig veure la pri­mera maqueta al túnel de vent.” Sí, a l'F2012 se'l pot con­si­de­rar un cotxe força radi­cal. Amb els avan­tat­ges que això té si tot fun­ci­ona com cal i els incon­ve­ni­ents d'haver de fer marxa enrere i tor­nar a començar en cas con­trari. McLa­ren s'hi va tro­bar l'any pas­sat i a l'hora de rec­ti­fi­car se'n va sor­tir prou bé, però no sem­pre és així.

A banda de l'hor­rorós fron­tal en esglaó –una manera d'inter­pre­tar les noves nor­mes de la FIA en l'altura d'aquesta part dels cot­xes– i una part poste­rior molt més estreta que la del seu ante­ces­sor, la prin­ci­pal carac­terística de l'F2012 –el 58è mono­plaça que l'Scu­de­ria des­tina al mun­dial de fórmula 1– és la doble sus­pensió per tirants. Una solució vista l'any pas­sat en el Red Bull RB7, però amb la diferència que aquell la duia només a l'eix poste­rior, i el Fer­rari també la uti­litza per a les rodes davan­te­res. Marc Gené, pilot de pro­ves de l'equip italià, coneix bé aquesta doble com­bi­nació, ja que Gus­tav Brun­ner la havia apli­cat en els dos eixos del Minardi amb què el saba­de­llenc va dis­pu­tar l'any 2000 la seva segona tem­po­rada com­pleta en el mun­dial de F-1. I pel que sem­bla, ningú fins ara ho havia repe­tit.

L'invent de l'any?

Serà aquest el truc genial del 2012, igual com ho va ser el doble difu­sor dels Brawn l'any 2009, el con­ducte F dels McLa­ren la tem­po­rada següent o els esca­pa­ments que con­ti­nu­a­ven bufant cap al difu­sor en fase de post­com­bustió del motor en el Red Bull l'any pas­sat? La res­posta no la dona­ran els tests de la set­mana que ve a Jerez –on Felipe Massa estre­narà el cotxe rodant-hi els dos pri­mers dies– ni les dues tan­des poste­ri­ors de pre­tem­po­rada al Cir­cuit de Cata­lu­nya, sinó que com a mínim caldrà espe­rar fins a la qua­li­fi­cació del pri­mer gran premi, el 17 de març a Mel­bourne, quan tot­hom dei­xarà d'ama­gar les seves car­tes.

Una cita, la d'Austràlia, a la qual l'F2012 arri­barà havent rebut evo­lu­ci­ons aero­dinàmiques, tal com va afir­mar ahir Pat Fry, direc­tor tècnic de Fer­rari i res­pon­sa­ble del desen­vo­lu­pa­ment del mono­plaça. “Les bases del cotxe són a lloc. Tre­ba­llem deci­di­da­ment en l'aero­dinàmica. Apor­ta­rem una evo­lució per a la ter­cera tanda d'entre­na­ments d'hivern [l'última abans de l'inici del cam­pi­o­nat] i també per a la pri­mera cursa. Després hi haurà un desen­vo­lu­pa­ment cons­tant de l'aero­dinàmica durant tot l'any”, explica Fry. Les decla­ra­ci­ons sobre el nou cotxe ahir a Mara­ne­llo no podien ser més opti­mis­tes. Dome­ni­cali es va mos­trar “con­vençut que estarà en con­di­ci­ons de gua­nyar des de l'inici de tem­po­rada”. Fer­nando Alonso va donar per fet “que serà molt com­pe­ti­tiu tot l'any” i Felipe Massa va asse­gu­rar que “somi­ava en aquest aire tan agres­siu”.

Reforçament humà

Tots ells s'hi juguen molt en l'aspecte per­so­nal, tant com Fer­rari. Per això el gran reforçament humà de l'equip, encapçalat per Hirode Hamas­hima, que imme­di­a­ta­ment per sota de Pat Fry apor­tarà la seva experiència de 34 anys a Brid­ges­tone, els 14 últims com a direc­tor del depar­ta­ment de recerca i desen­vo­lu­pa­ment dels pneumàtics de F-1, per inten­tar resol­dre d'una vegada per totes un dels mals endèmics de Fer­rari: saber opti­mit­zar en tot moment el ren­di­ment de les rodes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.