‘Merci beaucoup', ‘Seb'
Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada. L'alsacià s'acomiada dels ral·lis a temps complet amb la seva vuitena victòria consecutiva a Salou, novena enguany
Ja ho era, però, des d'ahir, Sébastien Loeb (Haguenau, Alsàcia, 1974) és encara més gran. El pilot de Citroën va rubricar a Salou la seva vuitena victòria consecutiva en el Ral·li Catalunya-Costa Daurada, la novena de la temporada. Loeb havia abandonat en el ral·li anterior, a Sardenya, però el novè títol ja l'havia deixat sentenciat abans, amb la victòria al seu ral·li de casa, a Alsàcia.
Comiat amb victòria
Per tal d'assolir el triomf en el seu comiat a temps complet del mundial de ral·lis, però, Loeb va haver de suar la cansalada, si més no, fins que en el segon tram de dissabte passat es va col·locar primer, amb una velocitat mitjana de 105 quilòmetres per hora en el selectiu El Priorat, de 46 quilòmetres.
Abans, però, l'alsacià va aconseguir superar l'etapa sobre terra de divendres, que la pluja va convertir en dantesca. Els cotxes sortien de la pista a tort i a dret... però no pas el Citroën número u, tot i tenir la pitjor posició de sortida entre els pilots capdavanters. “Sí, va ser molt difícil; me'n vaig alegrar, d'acabar segon”, va reconèixer el pilot.
Amb aquell escratx en la primera passada per El Priorat, Loeb va passar a encapçalar el ral·li RACC, amb 16.3 segons d'avantatge sobre Jari-Matti Latvala. El de Citroën va arribar a superar el de Ford de 27.5 segons, després del primer tram d'ahir, i es va acabar imposant per tot just set segons. Pocs segons, però suficients.
“Estic satisfet per la victòria; era l'últim ral·li de la temporada”, va dir. “És un ral·li que he vençut moltes vegades, i no volia pas perdre l'últim!”, hi va afegir. En efecte, l'any que ve no veurem Loeb a Salou. Això sí, encara no ha planejat exactament què farà, segons va reconèixer, abans de concloure, en to de broma: “Començarem per Montecarlo, Suècia...” De ben segur que veurem Loeb als Alps francesos al gener, però que ningú no esperi trobar-se'l a Karlstad al febrer!
No es retira
En l'hora del balanç, Loeb va afirmar que no creu que la seva carrera “hagi acabat”, tot i que va admetre que era “una sensació estranya saber que havia decidit deixar els ral·lis”. De fet, presumiblement l'espera una llarga estada en el món dels circuits. Ara bé, difícilment serà tan profitosa com el seu pas pel WRC.
Va arribar a imaginar que hi podria assolir tants èxits? “No, no pots imaginar una cosa així: quan comences, somies a aconseguir un títol mundial; després, hi vas afegint campionats, però no penses quants n'arribaran.”
Què farà Elena?
Citroën decidirà el substitut de Loeb els propers dies, entre Mads Ostberg i Dani Sordo (estrelles del Ral·li RACC divendres i ahir, respectivament). Què se'n farà, però, del copilot de l'alsacià? Daniel Elena, de 40 anys, va dir ahir que el final del ral·li havia estat “força emotiu” i que l'any que ve gaudirà de les carreres que facin. A més, correrà ral·lis (ara com a pilot), ajudarà la nova promesa francesa, Sébastien Chardonnet, i col·laborarà amb la FIA.
De moment, tot i això, tornarem a veure Loeb i Elena al Montecarlo del 2013, amb el Citroën DS3 número u. Semblarà que no ha canviat res. Però haurà canviat tot.
Una victòria treballada
L'última etapa d'un ral·li sovint és un mer tràmit en què no hi ha marge per a grans remuntades ni canvis en la classificació. Però, al Catalunya, la jornada d'ahir tenia el mateix nombre de trams que les anteriors, sis. Tal vegada els poc menys de cent quilòmetres cronometrats no eren tants com els dies previs, però de tràmit, res de res. Per acabar-ho d'adobar, va tornar a ploure, i això va complicar d'allò més l'elecció dels pneumàtics. De fet, Loeb es va equivocar sortint amb tous al davant en la segona passada per Santa Marina, perquè hi esperava força pluja i no en va caure tanta, i Latvala (amb durs) s'hi va acostar fins a nou segons. Però ja era tard: només quedava el curt La Serra d'Almos. Fidel al seu estil, Loeb hi va treure ferro: “Tampoc m'hi jugava la temporada.”