Més motor

“No firmo cap resultat”

Nani Roma afronta el seu vuitè Dakar amb cotxe disposat a guanyar però conscient que els rivals són múltiples

Els canvis normatius beneficien els cotxes de gasolina en detriment dels dièsel com el seu Mini

“Si no gua­nyem, serà perquè n'hi ha un que és millors que nosal­tres, i el feli­ci­ta­rem”, sen­ten­cia Nani Roma, que a par­tir de la nit de Reis dis­pu­tarà el seu vuitè Dakar en cotxe amb la missió clara de llui­tar pel seu pri­mer tri­omf sobre qua­tre rodes, després del segon lloc asso­lit ara fa onze mesos, i amb el seu com­pany Stéphane Peter­han­sel, deu cops gua­nya­dor del Dakar (sis en moto i qua­tre en cotxe) i els buguis de Robby Gor­don, Nas­ser Al-Attiyah i Car­los Sainz.

En el millor moment

Nani Roma no és el mateix pilot que el 2005, quan va debu­tar en cotxe i el Mini All4 Racing –una evo­lució dels BMW X3– té poc a veure amb aquell Mit­su­bishi de fa vuit anys. El pilot oso­nenc és ara un con­duc­tor d'altíssim nivell, com es va poder com­pro­var ahir en la sessió de test que va fer amb la uni­tat gua­nya­dora del 2012 (amb Peter­han­sel) en una pista de gai­rebé 4 km traçada a la finca Les Comes. Roma va tota­lit­zar gai­rebé 200 km sobre un ter­reny amb zones ràpides i len­tes, amb pis bo i no tan bo, amb salts i parts més tècni­ques. Cap pro­blema mecànic i un entre­na­ment que li anirà molt bé, jun­ta­ment amb el que ha fet dis­pu­tant diver­sos ral·lis dels cam­pi­o­nats de Cata­lu­nya i d'Espa­nya de terra.

“No firmo cap resul­tat”, diu Nani Roma, que asse­gura que “mai” ha tor­nat a casa “amb la sen­sació de no haver fet tot el pos­si­ble”. “I aquest any hem fet molt test, molta feina.” Però a par­tir del 5 de gener, tot pot can­viar: “El Dakar és tot estratègia, però en una etapa la pots haver de variar tres vega­des. Sem­pre tenim un mapa del que volem fer, de com visu­a­lit­zem la cursa, però el 2004 l'estratègia em va sor­tir tota al revés i, en canvi, vaig gua­nyar.”

Fa un any, només mon­si­eur Dakar, és a dir Stéphane Peter­han­sel, va pri­var Nani Roma del tri­omf.

La relació amb Peter

Peter­han­sel torna a entre­veure's com el favo­rit, i Roma en parla: “Com gua­nyar-lo? No obses­si­o­nant-hi. Crec que sóc capaç, piloto bé, tinc un bon cotxe, un bon copi­lot [el francès Mic­hel Perin, de 55 anys, gua­nya­dor tres cops del Dakar amb Pierre Lar­ti­gue, i exco­pi­lot de Bruno Saby i Car­los Sainz, entre d'altres] i un bon equip, però si t'obses­si­o­nes, no vas bé. Ja em va pas­sar alguna vegada en moto.”

Roma creu que tots dos man­te­nen “una bona relació”. “És clar que m'agra­da­ria gua­nyar-lo, i de moment gua­nya ell per gole­jada, però som capaços de sepa­rar l'àmbit pro­fes­si­o­nal del per­so­nal. Quan hem tin­gut fric­ci­ons, després ni n'hem par­lat. És que a vega­des et tro­bes a la pista i un no veu el moment d'avançar i l'altre no troba el moment de dei­xar-se avançar”, explica el pilot català, que diu que si no gua­nya ell, “com a mínim que ho faci un com­pany”.

El ter­cer pilot de l'equip serà el polonès Krzsys­tof Holowczyc, però també hi ha com­petència: “Els Toyota, amb De Villi­ers, que ja ha gua­nyat el Dakar, sem­pre ho aca­ben fent bé. De Robby Gor­don espe­rem que amb el cotxe legal [l'any pas­sat el van excloure per una irre­gu­la­ri­tat tècnica] sigui menys com­pe­ti­tiu i estem pen­dents del ren­di­ment dels cot­xes de Sainz i Al-Attiyah. El regla­ment els ajuda i l'han sabut apro­fi­tar molt bé, però la fia­bi­li­tat d'un cotxe fet fa dos mesos està per demos­trar.”

Cor­re­ran menys

“Els motors són deri­vats del de sèrie, amb un 90% de les peces són estàndard. S'ha fet per reduir cos­tos i fer-los més sem­blants als de car­rer. Per­dem potència, però jo no vull 400 cavalls a dalt de tot, sinó un motor amb bai­xos. Fins ara ha estat fia­ble. I hem tre­ba­llat molt per millo­rar el repar­ti­ment de pesos i les sus­pen­si­ons. El Dakar no es gua­nya sumant mol­tes victòries d'etapa, sinó sent el pri­mer al final”, explica.

Els can­vis als que al·ludeix Roma van en el sen­tit d'igua­lar les pres­ta­ci­ons dels cot­xes de gaso­lina i de gasoil. Als pri­mers se'ls per­met un mil·límetre més d'entrada d'aire i als segons se'ls obliga a equi­par un motor deri­vat de la sèrie. En el cas de Mini, un BMW de tres litres i dos tur­bos que ofi­ci­al­ment dóna 307 cavalls a només 3.250 revo­lu­ci­ons, i un parell de 700 Nm. “Fora pista seran millors els buguis i a les dunes serem supe­ri­ors nosal­tres”, vati­cina Roma, que també creu que l'inici a Lima impo­sarà d'entrada més duresa per als pri­vats i més equi­li­bri entre els aspi­rants al tri­omf. “L'any pas­sat el prin­cipi afa­vo­ria els buguis i ara ens tro­ba­rem en el segon dia, el ter­cer i el quart unes dunes que només havíem vist a l'Àfrica.”

PER ELL NO QUEDARÀ

“Mai no he tornat a casa amb la sensació de no haver fet tot el possible”

PERTERHANSEL

“Per guanyar-lo no t'hi pots obsessionar. Em va passar algun cop en moto”

ESTRATÈGIA

“Sempre tenim un mapa al cap, però el 2004 va sortir tot al revés i vaig guanyar”

Preocupa l'estat físic de Marc Coma

El pilot d'Avià, segon l'any passat i tres cops campió del Dakar, va explicar dimarts en l'acte d'entrega de premis als pilots RACC que no arribaria al Dakar “al cent per cent” en l'aspecte físic pel que fa a la luxació a l'espatlla esquerra que es va fer en l'últim raid del Marroc, a finals d'octubre. De les seves paraules i del seu to, però, de cap manera es podia concloure que perillés la seva participació en la cursa. Sí que és cert que la recuperació ha anat més lenta de les previsions més optimistes, però ahir, a partir de la seva absència a Madrid en un acte del seu patrocinador (Red Bull) es va engegar l'espiral de rumors habituals que, d'altra banda, el pilot no va confirmar ni desmentir. L'equip de Coma –i del canetenc Joan Pedrero, no ho oblidem– es presenta demà a Barcelona, i el silenci de Coma s'ha d'interpretar en el sentit que és allà on –si hi ha motiu– s'haurà de fer l'anunci. En canvi, la seva absència de l'acte d'ahir s'entén més perquè el pilot català s'està dedicant al màxim a la rehabilitació de la seva lesió i un viatge d'anada i tornada a Madrid li fa perdre gairebé un dia de gimnàs.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)