“No firmo cap resultat”
Nani Roma afronta el seu vuitè Dakar amb cotxe disposat a guanyar però conscient que els rivals són múltiples
Els canvis normatius beneficien els cotxes de gasolina en detriment dels dièsel com el seu Mini
“Si no guanyem, serà perquè n'hi ha un que és millors que nosaltres, i el felicitarem”, sentencia Nani Roma, que a partir de la nit de Reis disputarà el seu vuitè Dakar en cotxe amb la missió clara de lluitar pel seu primer triomf sobre quatre rodes, després del segon lloc assolit ara fa onze mesos, i amb el seu company Stéphane Peterhansel, deu cops guanyador del Dakar (sis en moto i quatre en cotxe) i els buguis de Robby Gordon, Nasser Al-Attiyah i Carlos Sainz.
En el millor moment
Nani Roma no és el mateix pilot que el 2005, quan va debutar en cotxe i el Mini All4 Racing –una evolució dels BMW X3– té poc a veure amb aquell Mitsubishi de fa vuit anys. El pilot osonenc és ara un conductor d'altíssim nivell, com es va poder comprovar ahir en la sessió de test que va fer amb la unitat guanyadora del 2012 (amb Peterhansel) en una pista de gairebé 4 km traçada a la finca Les Comes. Roma va totalitzar gairebé 200 km sobre un terreny amb zones ràpides i lentes, amb pis bo i no tan bo, amb salts i parts més tècniques. Cap problema mecànic i un entrenament que li anirà molt bé, juntament amb el que ha fet disputant diversos ral·lis dels campionats de Catalunya i d'Espanya de terra.
“No firmo cap resultat”, diu Nani Roma, que assegura que “mai” ha tornat a casa “amb la sensació de no haver fet tot el possible”. “I aquest any hem fet molt test, molta feina.” Però a partir del 5 de gener, tot pot canviar: “El Dakar és tot estratègia, però en una etapa la pots haver de variar tres vegades. Sempre tenim un mapa del que volem fer, de com visualitzem la cursa, però el 2004 l'estratègia em va sortir tota al revés i, en canvi, vaig guanyar.”
Fa un any, només monsieur Dakar, és a dir Stéphane Peterhansel, va privar Nani Roma del triomf.
La relació amb Peter
Peterhansel torna a entreveure's com el favorit, i Roma en parla: “Com guanyar-lo? No obsessionant-hi. Crec que sóc capaç, piloto bé, tinc un bon cotxe, un bon copilot [el francès Michel Perin, de 55 anys, guanyador tres cops del Dakar amb Pierre Lartigue, i excopilot de Bruno Saby i Carlos Sainz, entre d'altres] i un bon equip, però si t'obsessiones, no vas bé. Ja em va passar alguna vegada en moto.”
Roma creu que tots dos mantenen “una bona relació”. “És clar que m'agradaria guanyar-lo, i de moment guanya ell per golejada, però som capaços de separar l'àmbit professional del personal. Quan hem tingut friccions, després ni n'hem parlat. És que a vegades et trobes a la pista i un no veu el moment d'avançar i l'altre no troba el moment de deixar-se avançar”, explica el pilot català, que diu que si no guanya ell, “com a mínim que ho faci un company”.
El tercer pilot de l'equip serà el polonès Krzsystof Holowczyc, però també hi ha competència: “Els Toyota, amb De Villiers, que ja ha guanyat el Dakar, sempre ho acaben fent bé. De Robby Gordon esperem que amb el cotxe legal [l'any passat el van excloure per una irregularitat tècnica] sigui menys competitiu i estem pendents del rendiment dels cotxes de Sainz i Al-Attiyah. El reglament els ajuda i l'han sabut aprofitar molt bé, però la fiabilitat d'un cotxe fet fa dos mesos està per demostrar.”
Correran menys
“Els motors són derivats del de sèrie, amb un 90% de les peces són estàndard. S'ha fet per reduir costos i fer-los més semblants als de carrer. Perdem potència, però jo no vull 400 cavalls a dalt de tot, sinó un motor amb baixos. Fins ara ha estat fiable. I hem treballat molt per millorar el repartiment de pesos i les suspensions. El Dakar no es guanya sumant moltes victòries d'etapa, sinó sent el primer al final”, explica.
Els canvis als que al·ludeix Roma van en el sentit d'igualar les prestacions dels cotxes de gasolina i de gasoil. Als primers se'ls permet un mil·límetre més d'entrada d'aire i als segons se'ls obliga a equipar un motor derivat de la sèrie. En el cas de Mini, un BMW de tres litres i dos turbos que oficialment dóna 307 cavalls a només 3.250 revolucions, i un parell de 700 Nm. “Fora pista seran millors els buguis i a les dunes serem superiors nosaltres”, vaticina Roma, que també creu que l'inici a Lima imposarà d'entrada més duresa per als privats i més equilibri entre els aspirants al triomf. “L'any passat el principi afavoria els buguis i ara ens trobarem en el segon dia, el tercer i el quart unes dunes que només havíem vist a l'Àfrica.”
PER ELL NO QUEDARÀ
“Mai no he tornat a casa amb la sensació de no haver fet tot el possible”PERTERHANSEL
“Per guanyar-lo no t'hi pots obsessionar. Em va passar algun cop en moto”ESTRATÈGIA
“Sempre tenim un mapa al cap, però el 2004 va sortir tot al revés i vaig guanyar”Preocupa l'estat físic de Marc Coma
El pilot d'Avià, segon l'any passat i tres cops campió del Dakar, va explicar dimarts en l'acte d'entrega de premis als pilots RACC que no arribaria al Dakar “al cent per cent” en l'aspecte físic pel que fa a la luxació a l'espatlla esquerra que es va fer en l'últim raid del Marroc, a finals d'octubre. De les seves paraules i del seu to, però, de cap manera es podia concloure que perillés la seva participació en la cursa. Sí que és cert que la recuperació ha anat més lenta de les previsions més optimistes, però ahir, a partir de la seva absència a Madrid en un acte del seu patrocinador (Red Bull) es va engegar l'espiral de rumors habituals que, d'altra banda, el pilot no va confirmar ni desmentir. L'equip de Coma –i del canetenc Joan Pedrero, no ho oblidem– es presenta demà a Barcelona, i el silenci de Coma s'ha d'interpretar en el sentit que és allà on –si hi ha motiu– s'haurà de fer l'anunci. En canvi, la seva absència de l'acte d'ahir s'entén més perquè el pilot català s'està dedicant al màxim a la rehabilitació de la seva lesió i un viatge d'anada i tornada a Madrid li fa perdre gairebé un dia de gimnàs.