La gràcia divina
Ni la volta perfecta del millor Jorge Lorenzo evita una altra posició preferent de Marc Márquez, que flirteja amb els límits volta a volta
Maverick Viñales mana a Moto 3 amb Rins a prop
Sis pilots en dues dècimes a Moto 2, amb Rabat i Pol Espargaró entre ells
Ja no és què fa, sinó com ho fa. Silverstone, un circuit on Yamaha es defensa, amb el millor Jorge Lorenzo –el mallorquí està fent un campionat per treure's el barret– en dues voltes sense errors, i ve el de sempre, jugant-se la pell en cada revolt, amb derrapades que farien descavalcar qualsevol altre, i sempre dóna rèplica. Nova posició preferent de Marc Márquez. No la necessitava. No li calia jugar-se-la. Però ho fa, li surt bé, i Lorenzo es desespera. Més no s'hi pot fer, tan sols esperar un error que no arriba.
La Q2 d'ahir va ser memorable. En el primer intent, Lorenzo va fer miques el rècord de Stoner (2:02.020) amb una volta de tiralínies (2:01.497). Mig segon, sortint del box. Instants després, i amb un ensurt de campionat, Márquez marcava 2:01.287. Segon intent: 2:01.217 per a Lorenzo i Márquez s'hi acosta. Pedrosa va fer aquí el 2:01.624 que el va qualificar en segona fila i Rossi estava a un món de diferència (2:02.763).
Tots amb goma nova, i sant tornem-hi. Hi havia temps per a dues voltes, però Lorenzo en va fer una de tan bona (2:00.819) que devia pensar que si insistia es faria mal. 1.2 segons més ràpid que el rècord. Millor no es podia fer. Bé, sí que es podia, amb l'ajut de la gràcia divina que inspira el rei del funambulisme que van parir a Cervera l'hivern del 1993. Márquez va menjar més d'una dècima a Lorenzo (2:00.691) i també va decidir que n'hi havia prou.
Són dos registres d'un altre món que deixen en evidència la resta. No tant per Cruthlow, tercer. L'anglès, molt pressionat a casa seva per la pole seguida d'una cursa anònima a Brno, va destruir les seves dues motos en el quart entrenament lliure i l'equip ja va fer massa reconstruint-ne una, però no es podia arriscar a trinxar-la de nou. Però sí per Pedrosa, cinquè, a gairebé un segon i sense poder fer un temps digne amb la segona goma. Però és que amb la primera també estava a mig segon de Lorenzo i Márquez.
No va disputar la Q2 Aleix Espargaró, tot i que hi tenia dret perquè va entrar en els deu millors en els tres primers lliures. Però en la quarta sessió va caure de mala manera i es va fer una contractura cervical i una fractura al dit petit de la mà esquerra.
‘Mack' torna
Aquest cop sí, Maverick Viñales sembla favorit. Excepte la primera sessió lliure, ha dominat sempre amb autoritat i en la qualificació va marcar molt aviat el 2:13.507 que li va donar la segona pole del curs, després de Le Mans (on va guanyar). En els últims intents Àlex Rins s'hi va acostar, però Luis Salom no va millorar prou. I Àlex Márquez es va situar in extremis en segona fila, després d'una caiguda a l'inici de la qualificació. Darrere seu, el millor Isaac Viñales de l'any, que va igualar la seva millor qualificació (setè a Montmeló) i avui aspira a més.
Moto 2 va ser el batibull habitual. Sis pilots en dues dècimes. A diferència de Brno, però, Scott Redding és un d'ells, darrere l'habitual pole de Nakagami, de manera que retallar punts es complica. Pol Espargaró va quedar darrere de Tito Rabat i tanca el grup dels sis més ràpids.
Aleix vol marxar a NGM Forward Yamaha
Aleix Espargaró és la principal peça que falta per tancar el puzle de Moto GP per al 2014. El català té una oferta ferma de l'equip NGM Mobile Forward per pilotar la Yamaha curses-client que Yamaha Factory subministrarà a l'equip (motor, centraleta, xassís i basculant) i ahir va confirmar que seria el seu desig. “Em fa il·lusió pilotar aquesta Yamaha”, va confirmar ahir a Telecinco. El problema és que el seu contracte amb Aspar preveu una clàusula de sortida “molt important” en cas que guanyi el títol de les CRT i avui sembla impossible que això no passi.
“Aquesta Yamaha no serà una moto per guanyar però sí que estarà en el grup de davant. Tindrem quatre litres més de gasolina [per utilitzar la centraleta estàndard de Dorna, a diferència dels equips oficials] i la goma tova, però l'electrònica diferent”, explicava Espargaró, que divendres, en una reunió amb Aspar, es va disculpar pels pobres resultats de les tres últimes curses. “No sóc pilot de caure i he tingut caigudes, però en un pilot el cap és molt important i reconec que no estava centrat. Per això he estat més lluny dels del davant”, raonava.
Si no pot marxar a NGM, Aleix es quedarà a Aspar amb una nova Aprilia: “He estat a la fàbrica i faran una bona moto, però això no s'aconsegueix d'un dia per l'altre, i el meu objectiu és obtenir resultats com més aviat millor, aprofitant aquest bon moment.” Més clar no es pot parlar.