Més motor

MARC COMA

PILOT DE KTM AL DAKAR

“En un futur, espero poder fer el Dakar en cotxe”

Marc Coma no amaga el desig de poder competir en el Dakar amb quatre rodes, però de moment està centrat a assolir la quarta victòria en motos

El pilot d'Avià veu un Dakar “molt obert”, amb cinc o sis aspirants al triomf

Ara és el seu torn.
Amb el pas de Nani Roma als cotxes, el 2005, el Dakar va passar a ser cosa de Cyril Despres i Marc Coma (Avià, 7-10-1976). Companys a KTM, el francès resident a Andorra i el Berguedà es van repartir les victòries fins que l'any passat el català no hi va poder córrer i Despres va repetir triomf. Sempre fidel a KTM, enguany Coma busca la quarta victòria al Dakar del seu palmarès, en què també hi destaquen cinc títols mundials de raids.
L'ésser humà necessita reptes molt grans. En l'aspecte esportiu i de superació, el Dakar t'omple plenament

Ara fa tot just un any, Marc Coma va haver de renun­ciar a córrer el Dakar per una lesió a l'espat­lla esquerra que s'havia fet dos mesos abans. “Les lesi­ons for­men part del joc, i són la part dura i fosca de l'esport”, explica. No va ser “una lesió greu, però sí difícil de curar”, però ara ja està “ple­na­ment recu­pe­rat”, i afronta l'onzè Dakar “amb un plus d'ener­gia i moti­vació”.

Com valora la tem­po­rada que ha fet el 2013, mal­grat no haver gua­nyat el mun­dial de raids?
Volíem tor­nar a estar com abans de la lesió, i crec que n'hem d'estar satis­fets. A més, hem hagut de desen­vo­lu­par la moto nova al mateix temps que afrontàvem la com­pe­tició, i això ha fet l'any encara més intens.
Ara que és a Yamaha, Cyril Des­pres seguirà sent el gran rival?
Bé, és l'actual gua­nya­dor, l'home a batre. Però hem de ser cons­ci­ents que això ha can­viat: Honda ha entrat d'una manera molt forta, els pilots joves estan pujant... La car­rera serà molt oberta, amb cinc o sis pilots capaços d'estar allà.
Creu que Cyril Des­pres ha mar­xat de KTM per vostè?
No sé quins són els seus motius, i la veri­tat és que em pre­o­cu­pen poc. Per a mi, Cyril és un rival, sem­pre ho ha estat i sem­pre ho serà. Ara, els motius que l'han dut a fer aquest canvi, no els sé.
Abans ha men­ci­o­nat l'Honda. Creu que és una moto per plan­tar cara a les KTM?
Pel poc que hem vist, crec que sí. Nosal­tres hem hagut de fer una moto com­ple­ta­ment nova, perquè prevèiem que amb l'arri­bada de les altres mar­ques hi hau­ria un salt tec­nològic impor­tant, i així ha estat.
I com s'explica que un fabri­cant petit com KTM pugui domi­nar els raids d'aquesta manera, al davant de gegants com Honda i Yamaha?
KTM ha tro­bat el seu lloc en el mer­cat. I ja no és una fàbrica tan petita: també està gua­nyant mun­di­als de Moto 3. KTM fa molts anys que fa les coses molt ben fetes i ara n'està reco­llint el premi, els èxits d'aquesta inversió feta en el pas­sat.
Recent­ment, l'equip va rebre un cop dur amb la mort de Kurt Case­lli. Suposo que li encan­ta­ria poder dedi­car-li el tri­omf?
Sí, això del Kurt ha estat molt dur. A KTM, el Kurt era molt més que un pilot, tota la vida que era allà. Era un paio amb molt de carisma, molt esti­mat per tots.
El seu subs­ti­tut, el seu nou com­pany en el Dakar, serà Jordi Vila­doms. Com estan repar­tits els papers entre vostès dos? No dic que ell hagi de ser el seu mot­xi­ller, però serà una mena d'escu­der seu o sor­tirà a fer la seva cursa?
Després d'haver tre­ba­llat junts en el pas­sat i haver fet una molt bona feina, l'arri­bada del Jordi a l'equip és una bona notícia, mal­grat les cir­cumstàncies. En l'estruc­tura d'equip de KTM no hi ha ordres d'equip, i cadascú podrà fer la seva cursa. És a dir, que ell no serà el meu mot­xi­ller.
I si vostè tingués algun pro­blema, veu el Jordi capaç de llui­tar per gua­nyar?
Està en un lloc on li poden donar les eines per gua­nyar. El Jordi és un pilot sòlid i amb prou força i experiència per aspi­rar a la victòria en el futur.
De tota manera, amb l'alter­nança que es dóna entre Cyril i vostè d'ençà que va gua­nyar Nani Roma, aquest any li toca­ria a vostè, i doble­ment...
Sí, ara hau­ria de gua­nyar jo dos anys seguits! No, això es va donar en el pas­sat, però aquesta regla ja està tren­cada i és sim­ple­ment una anècdota.
En aquesta fase de la seva car­rera, es plan­teja fer el salt als cot­xes o ja és massa tard?
No, ja ho veu­rem. Hem d'anar a poc a poc, i pas a pas.
No em dóna un no rotund?
No, al con­trari: espero que en un futur m'arribi l'opor­tu­ni­tat.
Amb tants alts i bai­xos, ja sap on rau la màgia del Dakar?
L'ésser humà neces­sita rep­tes molts grans, i el Dakar n'és un, almenys per a mi. És tota una vida de feina i de sacri­fi­cis. En l'aspecte espor­tiu i de superació, el Dakar t'omple ple­na­ment.
I aquesta màgia s'ha acon­se­guit man­te­nir a l'Amèrica del Sud?
La cursa a l'Amèrica del Sud s'ha con­so­li­dat i ha sorprès tot­hom. Però el progrés fa que l'aven­tura es vagi per­dent una mica en tot, per desgràcia. Si poguéssim tor­nar a fer un Dakar a l'Àfrica, també hau­ria evo­lu­ci­o­nat de tal manera que l'aven­tura s'hau­ria reduït. Ara bé, no dei­xes d'estar al desert, no dei­xes d'anar sol en moto, no dei­xes d'ori­en­tar-te; és a dir, que d'aven­tura encara n'hi tro­bes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)