Més motor

Nani Roma

Pilot de raids

“Tenim un cotxe molt bo i estem preparats per anar a la guerra”

Nani Roma ha guanyat tots els raids que ha fet el 2013 i és al punt òptim per obtenir el seu primer Dakar en cotxes

“Quan hi penses, deu anys des de la victòria són molts, però la sensació és que són pocs perquè tot ha passat tan ràpid que tinc el sentiment que va ser ahir”

És interessant que hi hagi competència amb els buguis,
però amb sentit.
Qui fa el recorregut hi té molt a dir
La gestió de cursa de Peterhansel és increïble. Ja s'atura, ja s'equivoca, però són sis minuts, deu. No quaranta
S'ha de poder dir sí o no. Qui té por d'això o ho vol prohibir està vetant la democràcia, que és l'única cosa que ens queda
M'hauria agradat tenir més triomfs en moto, però no em penedeixo de res perquè sóc un privilegiat
Imagina't que l'any passat no hagués ajudat Peterhansel i hagués guanyat De Villiers. Hauríem quedat com idiotes

serà la novena par­ti­ci­pació en qua­tre rodes del gua­nya­dor del Dakar 2004 en motos. Nani Roma (Fol­gue­ro­les, 1972) ja fa anys que diu que està pre­pa­rat per gua­nyar, però la victòria no arriba. Però ell, que ha gua­nyat tots els raids que ha dis­pu­tat el 2013, és feliç i no s'hi obses­si­ona perquè sap que un gra­pat de pilots de moto vol­drien fer el pas als cot­xes i els equips s'han tor­nat con­ser­va­dors i no hi apos­ten com sí que ho van fer amb ell el 2005. Amb el millor cotxe i el millor equip, ho tor­narà a pro­var a par­tir del 5 de gener.

Fa deu anys de la seva victòria. Són molts?
Quan hi pen­ses, sí, però per sen­sa­ci­ons són pocs perquè han pas­sat molt ràpid. Tinc el sen­ti­ment que era ahir, i ja en fa deu anys.
S'ha plan­te­jat que si no hagués pas­sat als cot­xes de seguida pot­ser en tin­dria alguna més?
Sí, segur que n'hau­ria gua­nyat algun més, perquè estava en un moment molt bo. Però a la meva vida m'he mogut per sen­sa­ci­ons i sen­ti­ments més que per objec­tius. Sí que corro per gua­nyar, però tam­poc tinc l'ambició d'aca­pa­rar toua­regs [l'esta­tu­eta que pre­mia els gua­nya­dors]. M'hau­ria agra­dat tenir-ne molts de moto, però crec que el 2005 tocava can­viar. Penso més en el del 2000, que em tocava gua­nyar [era líder tres eta­pes abans del final i se li va tren­car el motor]. Però no me'n pene­deixo de res perquè, a més, sóc un pri­vi­le­giat. He estat en els millors equips de motos i cot­xes i hi con­ti­nuo estant. Poca gent ho ha pogut fer i em fa estar molt con­tent.”
Aquesta dècada en què l'ha fet millor?
En la savi­esa de l'edat. Per­so­nal­ment, però també pro­fes­si­o­nal­ment. He tin­gut la sort de tre­ba­llar en grans equips de cot­xes, molt pro­fes­si­o­nals, i aquest és un món dife­rent al de la moto. I n'he après mol­tes coses.
Peter­han­sel té onze victòries i cada any és el refe­rent. Però ell no es pre­para com­pe­tint tant com vostè durant l'any.
Ho fa dife­rent, i fa molts més anys que és en els cot­xes. Quan jo vaig pas­sar als cot­xes vaig haver de bus­car algun sis­tema per entre­nar-me perquè no hi havia cur­ses pre­vis­tes. Quan ell va fer el pas, a Mit­su­bishi feien mol­tes cur­ses. I a mi, els ral·lis, a més de ser una espe­ci­a­li­tat que m'agrada, em van molt bé pel que fa a la tècnica de con­ducció. Són molt dife­rents als raids, però tot ense­nya, tot pre­para. Tot pilot que ha estat ràpid en el mun­dial de ral·lis va de pressa en els raids.
Per si a Mini eren pocs pilots, ara arriba Al-Attiyah...
No m'influ­eix gaire. Amb Al-Attiyah no hi he tin­gut gaire relació, però em cau simpàtic. No hi tinc pro­ble­mes, després al Dakar ja es veurà. Però no és com si et por­tes­sin Robby Gor­don, que no m'entra. I el més impor­tant és que tots hem de fer la nos­tra cursa, pen­dent de nosal­tres. Que hi hagi més pilots, si la logística de l'equip ho absor­beix, enda­vant. I és fac­ti­ble perquè cadascú té el seu camió, els seus mecànics i engi­nyers. Mini té 12 cot­xes. Són molts, però hi ha 12 grups de tre­ball inde­pen­dents. En total, 160 per­so­nes.
Hi ha pilots pri­o­ri­ta­ris? Se li podrà dema­nar a Al-Attiyah que ajudi un altre pilot si cal?
Ni idea, ni ho vull saber, i espero que no em faci falta. Sé que Peter­han­sel, Holowczyc, Ter­ra­nova i jo som de l'equip ofi­cial. I que el més impor­tant és no haver de fer el que vaig haver de fer l'any pas­sat. Si estàs a una hora del pri­mer, és pos­si­ble que hagis d'aju­dar. Si estàs a cinc minuts, no. Però és que ho has de fer. Ima­gina't que l'any pas­sat no m'aturo i gua­nya De Villi­ers. Hauríem que­dat com a idi­o­tes. Però crec que Al-Attiyah, com a pro­fes­si­o­nal que és, si algun dia està a una hora nos­tra i ens ha d'aju­dar, ho farà.
Quin paper juga­ran els bugui de Sainz o Gor­don?
Si el cotxe de Sainz ja era ràpid en mans d'altres pilots amb menys nivell, amb ell ho serà més. La fia­bi­li­tat i la capa­ci­tat de l'equip s'ha de veure, però de ràpid ho serà, segur. I que estarà al davant, també. En algu­nes eta­pes ni el veu­rem. Però hem de pen­sar en la nos­tra cursa.
Creu que interessa que gua­nyi un cotxe que no té un gran fabri­cant al dar­rere?
Crec que no els hau­ria d'interes­sar. Les cur­ses les fan els pilots, però també les mar­ques. El 2015 arriba Peu­geot amb un bugui. Però també Ford des dels EUA, Toyota amb un nou Hilux, Mit­su­bishi empeny per tor­nar, Mini con­ti­nua... No poden dei­xar els 4x4 de banda. Però que gua­nyi sem­pre Mini els toca els pebrots. Quan a Mit­su­bishi guanyàvem sem­pre, ens capa­ven el cotxe. I amb VW hau­rien fet el mateix. És interes­sant que hi hagi com­petència, però s'ha de fer amb sen­tit. Veu­rem aquest any... Qui fa el recor­re­gut hi té molt a dir. Si són fora pis­tes amb rec­tes i sots, és per als buguis. A mi m'agra­da­ria que Peu­geot entrés amb un 4x4, no un bugui. O tots aca­ba­rem fent buguis, que no s'assem­bla­ran gens als cot­xes dels fabri­cants. Té molt sen­tit fer un cotxe del Dakar amb la imatge d'un Mini Country­man, un Ford Ran­ger, un Toyota Hilux o un Mit­su­bishi ASX, perquè comer­ci­al­ment és explo­ta­ble. Si fas buguis perd una mica l'encant, perquè al final, Peu­geot farà un cotxe que no s'assem­blarà gens a un 2008.
El Dakar es gua­nya, però per a la majo­ria, sobre­tot, es perd?
És un exer­cici men­tal per tro­bar l'equi­li­bri entre la velo­ci­tat per no des­pen­jar-se i la prudència per evi­tar per­dre temps. I entre­nar això costa molt. Es fa amb els anys. La gestió de cursa és una de les grans vir­tuts de Peter­han­sel i Cot­tret, el seu copi­lot. A la Ruta 40 aquest any, una cursa llarga, vam come­tre errors, com tot­hom, però ens van cos­tar pocs minuts. Això Peter­han­sel ho sap fer. L'any pas­sat jo ho feia molt bé, però pata­pam, error i 40 minuts. L'Stéphane ja s'atura, ja s'equi­voca, però sis minuts, deu minuts. És increïble com ho fa. I se n'ha d'apren­dre, d'ell i de tot­hom. Sem­pre vull apren­dre de qui té alguna cosa per ense­nyar. Fins i tot dels més joves.
Del Dakar, amb qui cele­bra­ria el Cap d'Any i amb qui no?
Per mi és un dia més, no és una festa que m'agradi, però sem­pre el faig amb l'equip. Amb Robby Gor­don, no.
Un doblet al Dakar seria un epíleg bru­tal a un any memo­ra­ble per al motor català.
No sé si el farem, però et puc asse­gu­rar que per part nos­tra estem pre­pa­rats per anar a la guerra. Ho hem fet tot, hem
tre­ba­llat molt, tenim un cotxe molt bo, amb un xassís dife­rent que ens per­met por­tar les
rodes sota els seients, cen­trar les mas­ses, per­met anar més suau de sus­pen­si­ons i és més
fàcil de con­duir... Hem d'estar serens, tran­quils i com­pe­tir bé, sense errors. Després, com sem­pre, el desert deci­dirà.
Fins quan té con­tracte?
Tinc una opció per un any
més, però com que tenia altres pro­pos­tes per fer altres coses, ho vaig expo­sar a l'equip i
estem par­lant d'ampliar-lo uns anys més. Jo crec que abans
del Dakar ja ens hau­rem
entès.
Que cot­xes i motos vagin per llocs dife­rents serà una ajuda o un pro­blema?
Crec que em va bé no tenir tra­ces al davant, per l'experiència que tenim tant Mic­hel [Périn,
el seu copi­lot] com jo. Pot­ser després ens equi­vo­ca­rem però d'entrada em sem­bla bé. I també per la segu­re­tat, perquè jo he com­pe­tit amb moto i em toca els nas­sos haver d'avançar motos perquè sé que els ho faig pas­sar mala­ment.
Si li pre­gunto què pensa del procés català, em pot res­pon­dre amb plena lli­ber­tat?
Sí. I crec que hem de tenir el dret a deci­dir. Una altra cosa
és què pensi jo sobre si ens convé la inde­pendència. Però en
democràcia s'ha de poder dir sí o no, i qui tin­gui por d'això o ho vul­gui pro­hi­bir està vetant la democràcia, que és l'única cosa que ens queda en aquest món. Perquè de la resta, no deci­dim res.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)