Més motor

JOAN PEDRERO

PILOT DE RAIDS

“Acabar dels deu primers seria un bon resultat”

El pilot de Canet, cap de files del seu equip l'any passat per la lesió de Marc Coma, ha tancat l'etapa a KTM i ha fitxat per Sherco

Tenia 11 anys i el seu germà Agustí cor­ria pro­ves d'enduro. “Quan arri­bava a casa li nete­java la moto i apro­fi­tava per fer un volt d'ama­gat pel bosc, fins que un dia vaig caure i em vaig tren­car el nas i el tur­mell”, con­fessa Joan Pedrero (Canet de Mar, 27-2-1978). Aquest acci­dent iniciàtic no va espan­tar el pilot, que, 24 anys després, afron­tarà el seu sisè Dakar amb l'objec­tiu d'aca­bar entre els deu pri­mers i amb el refe­rent pro­per del cinquè lloc del 2013.

Estem davant d'un Dakar dife­rent?
Sens dubte. El recor­re­gut passa per Bolívia, cosa que impli­carà córrer a 3.500 metres d'alçada. Això supo­sarà un han­di­cap per a tots, i sobre­tot és una nove­tat que genera incer­tesa. De fet, no sóc capaç d'indi­car quins poden ser els favo­rits. Les tra­ves­ses sem­pre apun­ta­ran Marc Coma i Cyril Desprès, però jo no ho tinc gens dar. Pot ser un Dakar sor­pre­nent, on apa­re­guin can­di­dats que ni ima­gi­nem.
Joan Pedrero pot ser una de les sor­pre­ses?
Ja m'agra­da­ria, però hem de ser rea­lis­tes. Ha estat un any molt dur, molt com­pli­cat per tro­bar patro­ci­na­dors tot i el cinquè lloc i els qua­tre podis d'etapa de l'any pas­sat. Crec que podia haver llui­tat pel podi si no hagués estat per una cai­guda, ja que vaig aca­bar a trenta minuts del pri­mer. Estic molt con­tent perquè Sherco ha apos­tat per mi, i també he d'agrair a Nike i Lorenzo Quinn, el meu patro­ci­na­dor prin­ci­pal, la con­fiança que han dipo­si­tat en el pro­jecte. Fa molt poc temps no tenia clar que pogués par­ti­ci­par-hi. Sherco és una marca petita, res a veure amb les pode­ro­ses Honda o KTM, però la moto va molt bé, tot i que anem una mica jus­tos de motor. Crec que puc fer un bon Dakar i llui­tar per estar entre els deu pri­mers. Seria un bon resul­tat.
Va amb el dor­sal 23.
Em per­to­cava el 5 per la meva clas­si­fi­cació del 2013, però els equips més forts s'aca­ben que­dant els números més bai­xos, un fet relle­vant en la pri­mera etapa. Jo sor­tiré en la 23a posició, de manera que la pols em per­ju­di­carà, ja que, a par­tir del 20è lloc, els pilots sur­ten cada trenta segons en lloc de cada dos minuts. En tot cas, en la pri­mera etapa, no es gua­nya el Dakar. Encara més, mai en la història qui ha vençut en la pri­mera etapa ha aca­bat gua­nyant la cursa.
On estarà la clau?
En les eta­pes en alçada a Bolívia i en les eta­pes marató, més llar­gues i sense assistència. I, sobre­tot, en el fet de no per­dre't. Sem­pre serà millor parar i asse­gu­rar-se una referència que avançar sense rumb. En el Dakar no hi ha GPS. Un altre fac­tor fona­men­tal és la mecànica. És abso­lu­ta­ment incon­tro­la­ble. Amb un motor pots fer 50 km o 40.000. No se sap mai. Per sort, hem tin­gut poques ava­ries, ja que sóc un pilot que mira de cui­dar la mecànica i de no fer patir la moto, amb una con­ducció fluida.
Va debu­tar en el Dakar ja en ter­ri­tori ame­ricà l'any 2009. Com ha can­viat la cursa res­pecte de la que trans­cor­ria per l'Àfrica?
Prin­ci­pal­ment, en l'entorn. A l'Àfrica, on m'he estat entre­nant, estàs més sol que la una. Poden pas­sar hores sense que vegis ningú. En canvi, a Sud-amèrica, la gent t'ajuda. Porta ben­zina, eines, men­jar... Com que són aju­des de forma espontània, i no una assistència pre­pa­rada, es per­met. També ha can­viat molt la velo­ci­tat. A Sud-amèrica, es corre molt més. Els equips estan cada cop més pre­pa­rats i els motors evo­lu­ci­o­nen a ritme de ver­ti­gen.
Quins records té de les seves cinc par­ti­ci­pa­ci­ons ante­ri­ors?
El debut, l'any 2009, va ser com per no tor­nar-hi. En la pri­mera espe­cial, la moto es va ava­riar. Afor­tu­na­da­ment dos nois argen­tins, avui amics meus, van aju­dar-me. Vam tri­gar onze hores a tor­nar a enge­gar la moto! Dies després, em vaig per­dre. Vaig seguir rode­res, però no vaig ajus­tar el comp­ta­quilòmetres i el lli­bre de ruta no em qua­drava. Me'n vaig sor­tir com vaig poder, però estava ben per­dut. La resta d'anys han estat menys acci­den­tats. El 2010 vaig aca­bar desè; el 2011 i el 2013, cinquè, i el 2012 vaig tren­car el motor quan anava setè.
Quin paper ha jugat Joan Ignasi Soler en la seva car­rera?
És el millor que m'ha pas­sat. El 2010 em va aju­dar molt. Sort d'ell per córrer el Dakar d'aquell any. És el meu mànager, i sobre­tot el meu amic. Lluita a mort per mi i li estic enor­me­ment agraït. A veure si aquest any tenim una mica més de quota mediàtica perquè l'any pas­sat, tot i ser cinquè i el millor pilot esta­tal, no vam tenir el pro­ta­go­nisme que mereixíem.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)