El Dakar fa bona fila
Marc Coma i Nani Roma encaren la segona setmana del Dakar en una posició immillorable per assolir la victòria
Els dos pilots catalans gairebé no han errat i s'han beneficiat de les relliscades dels rivals
Mai fins ara la possibilitat que dos pilots catalans guanyessin la mateixa edició del Dakar amb motos i cotxes no havia estat tan real un cop arribats a l'equador de la cursa. La classificació indica que tant Marc Coma com Nani Roma encapçalen cada categoria. Per davant encara queden set etapes i més de tres mil quilòmetres d'especials cronometrades que poden canviar-ho tot, i més si tenim en compte que els avantatges del berguedà i l'osonenc respecte dels segons classificats no arriben a l'hora.
Però fins ara la radiografia de la primera setmana marca una tendència ben clara. Tant Coma com Roma han fet una gestió de la cursa gairebé impecable. Sense errors. Mantenir-la fins a l'arribada a Valparaíso serà l'objectiu de tots dos en la setmana decisiva. L'eficiència dels dos pilots catalans ha coincidit, a més, amb les errades d'alguns dels seus principals adversaris.
Marc Coma, per exemple, s'ha tret de sobre el seu sempitern enemic, Cyril Desprès, cinc cops vencedor en motos. Al pilot andorrà li va caure dijous una sanció d'una hora per haver-se saltat un punt de pas i ja acumula un desavantatge de més de dues hores. Més rivals perillosos han quedat en fora de joc: Chaleco López, per abandonament, i David Casteu, també amb un retard de més de dues hores. El pilot d'Avià haurà de marcar de prop Joan Barreda a partir d'avui. El castellonenc, amb 42 minuts més que el català, ja va tenir una inici de cursa excel·lent i continua demostrant la seva solvència.
Si bé la sensació és que Coma, amb Desprès descartat per a la victòria, té mig Dakar al sac, en el cas de Nani Roma les coses no són tan clares. No pas perquè no hagin caigut com mosques alguns dels seus rivals – Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah ja pràcticament no hi tenen res a pelar–, sinó perquè Stéphane Peterhansel continua a l'aguait des d'una còmoda tercera posició, amb mitja hora de retard respecte de Nani. El de Folgueroles haurà de dirimir les diferències amb l'autèntic rei de la prova, un pilot que acumula onze victòries en cotxes i motos i que sap minimitzar com ningú les conseqüències en l'adversitat. I sense oblidar Orlando Terranova, que és el segon classificat.
El Dakar més dur
Les valoracions de la cursa després de la primera setmana són clares. Tothom hi coincideix. L'actual és l'edició més dura del Dakar des del seu trasllat de l'Àfrica a l'Amèrica del Sud. La demostració: gairebé 200 vehicles ja han abandonat la prova en només sis etapes. La sensació era que els dos últims anys el recorregut havia estat massa fàcil –tot el que ho pot ser una prova d'aquestes característiques–, de manera que l'organització ha mogut fitxa. “Arribem cada dia a les quatre o les cinc de la tarda i sortim a les quatre de la matinada. Són moltes hores sobre la moto i treballant el físic. Això desgasta molt”, explicava ahir Joan Barreda, que assegura que als organitzadors la cursa “se'ls ha escapat de les mans.” I si amb el recorregut no n'hi havia prou, les temperatures extremes –les deshidratacions han estat a l'ordre del dia– han convertit la prova en un suplici. “A l'Àfrica no arribàvem mai als 50 graus. És molt dur. La gent no pot. En la cinquena etapa ens afogàvem dins del cotxe”, explicava Nani Roma. I això que la prova encara ha de creuar el desert d'Atacama, una de les zones tradicionalment més dures en les edicions sud-americans del Dakar. Aquest fet, però, no fa més que donar valor afegit als lideratges de Marc Coma i Nani Roma.