Ara ja valdrà tot
Atac sense límits de Peterhansel, que deixa l'avantatge de Nani Roma en només 12 minuts i enceta la batalla psicològica amb el català
Marc Coma guanya l'etapa i té el seu quart Dakar cada cop més a prop
Mentre Marc Coma (KTM) transita cap al seu quart Dakar amb una solidesa que desmoralitza qualsevol rival, Nani Roma (Mini) veu com el coixí de minuts ha minvat de tal manera que, tot i que es manté líder, ja no hi ha gestió possible i tocarà ser millor que el francès a les dunes si vol guanyar el seu primer Dakar en cotxes. Només 12 minuts, dels gairebé 40 que tenia divendres.
A la sorra i al micròfon
Ahir Peterhansel va volar. Ell i Al-Attiyah van tenir un ritme semblant, superior al del català, que també va quedar atrapat en una duna, on va perdre poc temps. Però Monsieur Dakar és conscient que ho haurà de posar tot de la seva part per endur-se el seu dotzè Dakar. I tot vol dir tot. Talent, mans i, pel que sembla, paraules. Les seves declaracions a final d'etapa –reproduïdes en format destacat– són més pròpies de rivals acarnissats que de pilots del mateix equip. Però amb 12 minuts de diferència i amb quatre Mini en els quatre primers llocs, Nani Roma s'haurà d'espavilar tot sol, perquè de Sven Quandt, el cap del seu equip, no en sortirà cap instrucció. I sí, és cert que Nani Roma té tota la pressió, però qui ha de córrer per remuntar –i a fe que ho està fent fa dies– és Peterhansel. Amb el risc que comporta. Entre els damnificats, Carlos Sainz, que va trencar l'ancoratge d'un amortidor al xassís.
Marc Coma, per contra, controla la cursa com vol. Ahir va atrapar Joan Barreda i van fer l'etapa junts. El castellonenc lluitarà, però voreja la rendició: “En Marc ha donat gas, i m'ha atrapat. Ho he donat tot, però no puc fer-hi més.” A més, Barreda va ser penalitzat amb 15 minuts per excés de velocitat en una zona controlada (a Viladoms també li van caure 15 minuts per un canvi de motor) i això fa que Coma tingui, més que un coixí, un autèntic matalàs, gairebé una hora.
En camions, mal dia per als Iveco. De Rooy va cedir 19 minuts a Karginov i Pep Vila va perdre dues hores per culpa de la bomba de l'embragatge i ha caigut del setè lloc al desè.
Laia Sanz trinxa els pronòstics
A diferència de molts, fa tot l'efecte que a Laia Sanz el Dakar se li acabarà fent curt. Ahir va aconseguir per primer cop un lloc entre els 10 primers d'una etapa. Inicialment era novena, però les penalitzacions a Joan Barreda i Jordi Viladoms la van fer pujar al setè lloc, una fita de la qual molt poques dones –i menys en moto– poden presumir. Tan sols Jutta Kleinschmidt (guanyadora el 2001 en cotxes) i l'alemanya Andrea Maier (8a en una etapa del 2002, en moto, i 5a absoluta el 2005, el cotxe) han superat les cotes de la catalana. Tenia dos dotzens llocs –l'últim, diumenge– com a millors parcials, i ahir els va trinxar en una etapa ràpida que acabava amb 50 km de desert. Ja és 16a de la general, a només 16:47 del bolivià Juan Carlos Salvatierra, just abans de l'etapa més llarga per a les motos (631 km d'especial), en ple desert d'Atacama. “No m'ho hauria imaginat mai. Quan he parat per posar gasolina i no venia ningú ja he pensat que ho estava fent bé, però no per ser novena.” I recorda: “El dotzè lloc de l'any passat va ser en una etapa rara, amb molts pilots que es van perdre. Avui ha estat en una etapa normal i això em satisfà encara més.”