Més motor

Ara ja valdrà tot

Atac sense límits de Peterhansel, que deixa l'avantatge de Nani Roma en només 12 minuts i enceta la batalla psicològica amb el català

Marc Coma guanya l'etapa i té el seu quart Dakar cada cop més a prop

Men­tre Marc Coma (KTM) tran­sita cap al seu quart Dakar amb una soli­desa que des­mo­ra­litza qual­se­vol rival, Nani Roma (Mini) veu com el coixí de minuts ha min­vat de tal manera que, tot i que es manté líder, ja no hi ha gestió pos­si­ble i tocarà ser millor que el francès a les dunes si vol gua­nyar el seu pri­mer Dakar en cot­xes. Només 12 minuts, dels gai­rebé 40 que tenia diven­dres.

A la sorra i al micròfon

Ahir Peter­han­sel va volar. Ell i Al-Attiyah van tenir un ritme sem­blant, supe­rior al del català, que també va que­dar atra­pat en una duna, on va per­dre poc temps. Però Mon­si­eur Dakar és cons­ci­ent que ho haurà de posar tot de la seva part per endur-se el seu dotzè Dakar. I tot vol dir tot. Talent, mans i, pel que sem­bla, parau­les. Les seves decla­ra­ci­ons a final d'etapa –reproduïdes en for­mat des­ta­cat– són més pròpies de rivals acar­nis­sats que de pilots del mateix equip. Però amb 12 minuts de diferència i amb qua­tre Mini en els qua­tre pri­mers llocs, Nani Roma s'haurà d'espa­vi­lar tot sol, perquè de Sven Quandt, el cap del seu equip, no en sor­tirà cap ins­trucció. I sí, és cert que Nani Roma té tota la pressió, però qui ha de córrer per remun­tar –i a fe que ho està fent fa dies– és Peter­han­sel. Amb el risc que com­porta. Entre els dam­ni­fi­cats, Car­los Sainz, que va tren­car l'anco­ratge d'un amor­ti­dor al xassís.

Marc Coma, per con­tra, con­trola la cursa com vol. Ahir va atra­par Joan Bar­reda i van fer l'etapa junts. El cas­te­llo­nenc llui­tarà, però voreja la ren­dició: “En Marc ha donat gas, i m'ha atra­pat. Ho he donat tot, però no puc fer-hi més.” A més, Bar­reda va ser pena­lit­zat amb 15 minuts per excés de velo­ci­tat en una zona con­tro­lada (a Vila­doms també li van caure 15 minuts per un canvi de motor) i això fa que Coma tin­gui, més que un coixí, un autèntic matalàs, gai­rebé una hora.

En cami­ons, mal dia per als Iveco. De Rooy va cedir 19 minuts a Kar­gi­nov i Pep Vila va per­dre dues hores per culpa de la bomba de l'embra­gatge i ha cai­gut del setè lloc al desè.

He atrapat Barreda a les dunes i m'he limitat a seguir-lo fins al final. La psicologia també hi juga en aquest moment de cursa
Marc Coma
Motos. 9a etapa
1r Marc Coma (KTM)
4h49:05
2n Cyril Desprès (Yamaha)
a 5:28
3r Joan Pedrero (Sherco)
a 8:43
4t Stefan Svitko (KTM)
a 9:42
5è Helder Rodriges (Honda)
a 11:44
6è Ivan Jakes (KTM)
a 13:40
7a Laia Sanz (Honda)
a 14:34
8è Jeremías Israel (Speedbrain)
a 15:01
9è Joan Barreda (Honda)
a 16:41
10è Olivier Pain (Yamaha)
a 17:03
11è Daniel Gouet (Honda)
a 17:21
14è Jordi Viladoms (KTM)
a 26:40
29è Marc Guasch (Gas Gas)
a 54:21
67è David Batalla (Gas Gas)
a 2h46:49
71è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 3h10:08
79è Ignasi Chivite (Yamaha)
a 3h39:54
Motos. General
1r Marc Coma (KTM)
36h55:24
2n Joan Barreda (Honda)
a 55:36
3r Jordi Viladoms (KTM)
a 1h54:02
4t Jeremías Israel (Speedbrain)
a 2h07:06
5è Olivier Pain (Yamaha)
a 2h16:10
6è Helder Rodriges (Honda)
a 2h24:25
7è Kuba Przygonski (KTM)
a 2h25:16
8è Cyril Despres (Yamaha)
a 2h29:56
9è Daniel Gouet (Honda)
a 2h57:42
10è David Casteu (KTM)
a 3h23:06
16a Laia Sanz (Honda)
a 5h09:03
25è Joan Pedrero (Sherco)
a 7h45:20
26è Marc Guasch (Gas Gas)
a 7h50:16
40è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 11h36:55
72è David Batalla (Gas Gas)
a 27h02:57
79è Ignasi Chivite (Yamaha)
a 40h27:33
Cotxes. 9a etapa
1r Peterhansel-Cottret (Mini)
4h17:53
2n Al-Attiyah-Cruz (Mini)
a 2:17
3r Roma-Perin (Mini)
a 11:36
4t Terranova-Fiuza (Mini)
a 14:14
5è De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota)
a 22:57
6è Malysz-Marton (Toyota)
a 41:33
7è Holowczyc-Zhiltsov (Mini)
a 42:17
8è Villagra-Pérez Companc (Mini)
a 43:04
9è Vasiliev-Ievtiekhov (Mini)
a 44:59
10è Dabrowski-Czachor (Toyota)
a 45:15
11è Sireyjol-Beguin (SMG)
a 48:17
12è Garafulic-Picard (Mini)
a 50:23
13è Kaczmarski-Palmeiro (Mini)
a 50:36
14è Spinelli-Haddad (Mitsubishi)
a 51:24
26è Sainz-Gottschalk (SMG)
a 1h56:04
45è Foj-Santamaría (Toyota)
a 3h17:23
Cotxes. General
1r Roma-Perin (Mini)
34h15:37
2n Peterhansel-Cottret (Mini)
a 12:10
3r Terranova-Fiuza (Mini)
a 54:33
4t Al-Attiyah-Cruz (Mini)
a 59:46
5è De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota)
a 59:46
6è Holowczyc-Zhiltsov (Mini)
a 3h00:03
7è Dabrowski-Czachor (Toyota)
a 3h20:47
8è Sainz-Gottschalk (SMG)
a 3h28:27
9è Lavieille-Garcin (Great Wall Haval)
a 3h56:56
10è Malysz-Marton (Toyota)
a 3h57:32
11è Spinelli-Haddad (Mitsubishi)
a 4h45:04
12è Garafulic-Picard (Mini)
a 4h45:46
13è Kacmarski-Palmeiro (Mini)
a 4h54:33
14è Rakhimbaev-Demianenko (Toyota)
a 5h04:12
15è Vasiliev--Ievtekhov (Mini)
a 5h47:11
39è Foj-Santamaría (Toyota)
a 18h33:42
Camions. 9a etapa
1r Karginov-Mokeev-Deviatkin (Kamaz)
4h58:09
2n De Rooy-Colsoul-Rodewald (Iveco))
a 19:07
3r Nikolaev-Iakolev (Kamaz)
a 28:47
4t Sotnikov-Mizyukaev-Aferin (Kamaz)
a 28:48
9è Adua-Marcó-Torres (Iveco)
a 1h11:25
11è Kuipers-Torrallardona-Van Vaet (Man)
a 1h15:50
22è Vila-Colomé-Van Eerd (Iveco)
a 2h39:22x
Camions. General
1r De Rooy-Colsoul-Rodewald (Iveco)
36h37:45
2n Karginov-Mokeev-Deviatkin (Kamaz)
a 13:28
3r Nikolaev-Iakolev (Kamaz)
a 1h21:41
4t Sotnikov-Mizyukaev-Aferin (Kamaz)
a 1h33:07
5è Loprais-Bruynkens-Pustejovski (Tatra)
a 2h09:25
9è Kuipers-Torrallardona-Van Vaet (Man)
a 3h47:37
10è Vila-Colomé-Van Eerd (Iveco)
a 4h48:08
12è Adua-Marcó-Torres (Iveco)
a 5h54:52
A dins del Mini 304 hi ha d'haver nervis, perquè quan veus que et retallen l'avantatge cada dia, l'estrès arriba sense remei
Stephane Peterhansel
Sento que no tinc res a perdre, no vull el segon lloc. En canvi, Nani ho pot perdre tot. La seva posició és més difícil. I jo m'ho passo millor
Miraré de recuperar part del temps perdut, però amb seny, perquè sempre he dit que no hi ha res decidit. La victòria en el Dakar es vendrà molt cara
Nani Roma
Cada cop m'ho posen més difícil, però continuem líders. Havent punxat ahir, no he corregut tant com hauria pogut, i Peterhansel ha fet una superetapa

Laia Sanz trinxa els pronòstics

A diferència de molts, fa tot l'efecte que a Laia Sanz el Dakar se li acabarà fent curt. Ahir va aconseguir per primer cop un lloc entre els 10 primers d'una etapa. Inicialment era novena, però les penalitzacions a Joan Barreda i Jordi Viladoms la van fer pujar al setè lloc, una fita de la qual molt poques dones –i menys en moto– poden presumir. Tan sols Jutta Kleinschmidt (guanyadora el 2001 en cotxes) i l'alemanya Andrea Maier (8a en una etapa del 2002, en moto, i 5a absoluta el 2005, el cotxe) han superat les cotes de la catalana. Tenia dos dotzens llocs –l'últim, diumenge– com a millors parcials, i ahir els va trinxar en una etapa ràpida que acabava amb 50 km de desert. Ja és 16a de la general, a només 16:47 del bolivià Juan Carlos Salvatierra, just abans de l'etapa més llarga per a les motos (631 km d'especial), en ple desert d'Atacama. “No m'ho hauria imaginat mai. Quan he parat per posar gasolina i no venia ningú ja he pensat que ho estava fent bé, però no per ser novena.” I recorda: “El dotzè lloc de l'any passat va ser en una etapa rara, amb molts pilots que es van perdre. Avui ha estat en una etapa normal i això em satisfà encara més.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)