Ral·lis
El nou crac català
Nil Solans és el primer pilot de casa amb un programa complet en el WRC des que Xevi Pons va vèncer el primer mundial S2000 l'any 2010
Amb 21 anys, el de Matadepera en fa tot just dos que corre ral·lis, i aquest cap de setmana debuta a Portugal dins la copa Fiesta de promoció
Quan aquesta tarda comenci el ral·li de Portugal amb la superespecial de Lisboa, un pilot català iniciarà una campanya completa dins del mundial de ral·lis (WRC) per primera vegada des que el 2010 Xevi Pons va disputar –i guanyar– el primer mundial S2000, l'embrió de l'actual categoria WRC-2. El relleu del manlleuenc és Nil Solans (Matadepera, 14-4-1992), que correrà la que també és la primera edició del campionat de promoció Drive Dmack Fiesta Trophy, amb un Ford Fiesta R2.
A punt de fer 22 anys, Solans és el més jove dels dotze pilots del certamen, alguns dels quals tenen força experiència en el mundial, com ara els seus companys sota el paraigua del RACC, el canari Yerai Lemes, de 26 anys, i l'asturià José Antonio Suárez, de 23.
Amant del derrapatge controlat
Agafar experiència és, doncs, el primer objectiu de Solans, que fa tot just dos anys va començar a córrer ral·lis, per bé que en fa molts més que fa anar artefactes de motor. Als tres anys ja seia en una minimoto, però un parell de clavícules trencades el van fer passar als karts. Després d'un compàs d'espera per circumstàncies familiars, el vallesà va tornar a donar gas als catorze anys, ara amb una moto de muntanya, perquè el pare no volia que anés pel carrer. Amb el motocròs va “agafar feeling amb la terra”. De fet, Solans es considera més corredor “de terra que d'asfalt”, i el seu pilot preferit era Colin McRae, “que sempre anava de costat”.
El pas als ral·lis el va fer el 2012, als 19 anys, després d'un tastet en les G-Series BPA sobre gel, a Andorra. Tot va sortir d'una conversa en la sortida del ral·li de Montecarlo Històric, a Barcelona, entre el seu pare, Pere Solans, i el director de l'àrea esportiva del RACC, Aman Barfull, que li va recomanar córrer el Volant RACC. Solans pare va ser pilot de ral·lis, i el 1981 –amb un Seat 127– va guanyar el campionat de promoció Zanini-Racing, organitzat per l'aleshores vigent campió d'Europa, Antonio Zanini, i en què Barfull col·laborava buscant trams. Amb Miki Ibáñez, de 37 anys, com a copilot, Solans va abordar una iniciació immillorable, incloent-hi una estada de dos mesos a Finlàndia per fer mans sobre terra.
El Fiesta Trophy li ha permès fer el salt al WRC, amb el suport del RACC i el patrocini d'Óleo Mágina. Com a pilot RACC, comptarà amb l'assessorament de Zanini –com el seu pare trenta anys i escaig enrere– en el que ha de ser un any de formació. “Vull anar de pressa, agafar ritme, acabar els ral·lis i ser un pilot fiable”, explica. “El més coherent és pensar en un programa de dos anys; ara bé, si podem guanyar en un, perfecte”, conclou. Però fer com Pons el 2010 potser és demanar massa –l'osonenc tenia 30 anys i era prou expert–. El que cal és que el projecte de Solans tingui continuïtat i que el nou crac català pugui esprémer el seu potencial.