Motociclisme

Factors externs que limiten

El primer dia d'entrenaments acaba amb els pilots molt pendents de la pista, amb molt poca adherència a altes temperatures, un asfalt castigat i uns pianos massa alts

Aleix Espargaró acaba la jornada amb un temps magnífic assolit amb el pneumàtic extratou

Un pri­mer dia com­pli­cat, el d'ahir a Mont­meló. En gene­ral, pocs pilots con­tents i mol­tes incògni­tes per resol­dre.

Un dels més crítics va ser Valen­tino Rossi, asse­nya­lant direc­ta­ment l'estat de l'asfalt, amb bonys i un quitrà que, va dir, pot­ser ha arri­bat al seu límit –i pen­sant aquí en un reas­fal­tatge–. Ja l'any pas­sat, a la cursa, les altes tem­pe­ra­tu­res van fer molt com­pli­cada la con­ducció, i ahir, en la segona sessió, amb un asfalt a 52 graus, les coses van anar més o menys igual. Ho deia Dani Pedrosa: “Quan fa aquesta calor tan forta, la pista patina molt.” I també Jorge Lorenzo: “A la tarda la pista tenia una tem­pe­ra­tura molt més alta i hi havia poca adherència.” I Rossi no els des­men­tia. “Amb les altes tem­pe­ra­tu­res els pneumàtics patei­xen molt.”

Es pot anar ràpid

A tot això, Marc Márquez cen­trava el seu dis­curs en la con­fi­gu­ració de la seva moto. A diferència de la resta, ell va pas­sar-ho mala­ment en la pri­mera sessió. “Mal­grat que la pista estava millor per fer bons temps, he patit, al matí. Hem començat amb la moto de Muge­llo però, no sé gaire per què, no anava prou còmode. Per con­tra, després hem fet can­vis i he anat millor.” I va ser així, millo­rant quasi mig segon el seu millor temps. Una altra diferència del líder del mun­dial res­pecte a la resta és que ell no va pro­var –avui tenia pre­vist fer-ho– els nous dis­cos de fre, més grans. Pedrosa, que sí que els va tes­tar, expli­cava: “Fre­nen més, però cal ser més curós a l'hora de tocar-los.” La nove­tat,
deia Márquez, ha d'aju­dar a fre­nar més tard, perquè “al ser més grans et per­me­ten fre­nar en menys temps”.

Quant a la qua­li­fi­cació d'avui, Márquez afir­mava: “Ni jo ni el Dani hem mun­tat el tou, però sem­bla que amb l'extra­tou de les Ducati i l'Aleix, es va molt ràpid. Per tant, hau­rem de tre­ba­llar, però penso que podrem fer-ho bé.” Com Rossi, Pedrosa sofreix, amb el nou canvi de for­mat en la qua­li­fi­cació. I sap que ha de millo­rar-ho: “A mi no m'agrada, però és nor­mal perquè no ho acabo de fer bé. Neces­si­tes un espai pru­den­cial entre els pilots per fer el teu temps, i a vega­des costa molt tro­bar-lo.”

Les Yamaha rut­llen

Si bé Ste­fan Bradl va aca­bar davant de Márquez, la taula de temps d'ahir rea­firma el que tot­hom coin­ci­deix, i és que Mont­meló és un traçat fet a mida per a les Yamaha. Aleix Espar­garó, amb la goma extra­tova, va sig­nar la millor volta, però espe­ci­al­ment remar­ca­ble va ser la sessió tant de Brad­ley Smith com de Pol Espar­garó, pri­mer i cinquè a la tarda, en con­di­ci­ons com­pli­ca­des.

Unes con­di­ci­ons, tan­ma­teix, que pot­ser no tin­guin res a veure amb demà perquè, segons les pre­vi­si­ons que hi havia ahir, hi ha un 50% de pos­si­bi­li­tats que plo­gui, jus­ta­ment, entre les dues i les tres de la tarda.

No ha estat un dia fàcil, però estic content perquè hem trobat el punt de la moto que em permetrà anar còmode
Continuem amb molts problemes en el control de tracció i, la veritat, ho hem de solucionar
Aleix Espargaró
Moto GP
1r. A. Espargaró (Yamaha)
1:41.672
2n. Bradley Smith (Yamaha)
a 0.451
3r. Stefan Bradl (Honda)
a 0.458
4t. Marc Márquez (Honda)
a 0.602
5è. Jorge Lorenzo (Yamaha)
a 0.610
6è. Andrea Iannone (Ducati)
a 0.739
7è. Valentino Rossi (Yamaha)
a 0.751
8è. Pol Espargaró (Yamaha)
a 0.936
9è. Dani Pedrosa (Honda)
a 0.992
10è. A. Dovizioso (Ducati)
a 1.140
11è. Álvaro Bautista (Honda)
a 1.161
12è. Y. Hernández (Ducati)
a 1.188
Moto 2
1r. Tito Rabat (Kalex)
1:46.955
2n. Jonas Folger (Kalex)
a 0.746
3r. Sam Lowes (Speed Up)
a 0.953
4t. Mack Viñales (Kalex)
a 1.041
5è. Sandro Cortese (Kalex)
a 1.057
6è. T. Nakagami (Kalex)
a 1.094
7è. Luis Salom (Kalex)
a 1.191
8è. Mattia Pasini (Kalex)
a 1.291
9è. Mika Kallio (Kalex)
a 1.265
14è. Jordi Torres (Suter)
a 1.408
20è. Ricky Cardús (Tech 3)
a 1.669
21è. Àxel Pons (Kalex)
a 1.768
Moto 3
1r. Niklas Ajo (Husqvarna)
1:51.930
2n. Jack Miller (KTM)
a 0.014
3r. Isaac Viñales (KTM)
a 0.015
4t. Romano Fenati (KTM)
a 0.022
5è. Niccolò Antonelli (KTM)
a 0.247
6è. Àlex Márquez (Honda)
a 0.406
7è. Enea Bastianini (KTM)
a 0.412
8è. Àlex Rins (Honda)
a 0.429
9è. Efrén Vázquez (Honda)
a 0.482
10è. Brad Binder (Mahindra)
a 0.493
11è. Jakub Kornfeil (KTM)
a 0.620
12è. M. Oliveira (Mahindra)
a 0.631
Fa temps que no plou, i seria una pena per als aficionats. I molt complicat, perquè aquí, sobre mullat, patina molt
Marc Márquez
Al matí havia anat molt bé i no esperava gaires problemes a la tarda, però ha estat tot el contrari
Jorge Lorenzo
En general m'he sentit bé, del braç. Veurem com evoluciona amb tandes llargues
Dani Pedrosa
Haver millorat tant, tot i les condicions, en la segona sessió, em fa sentir molt confiat
Pol Espargaró

Aleix, una gran volta però amb problemes

“Al matí hem aconseguit fer una bona volta, amb la pista amb prou adherència. Però a la tarda patinava molt, i el control de tracció m'ha causat els problemes de les últimes curses. Espero que demà [avui] podrem millorar.” Tot i acabar la primera jornada al capdavant de la taula de temps, Aleix Espargaró no feia bona cara. Pot anar ràpid a una volta i amb el pneumàtic extratou de què disposen les motos Open –atents avui a la qualificació–, però a tandes llargues de voltes, les coses fan una altra cara. “Hem canviat tota la part del tren davanter per intentar millorar l'entrada al revolt, però no ens ha funcionat. Estic segur que tornant enrere millorarem, però el problema amb el control de tracció el continuarem tenint. I ho hem de solucionar.” Un problema que tant a Le Mans com a Mugello va fer-lo passar per una “odissea.” En totes dues curses, no va passar del novè lloc, quan a Jerez, per exemple, va poder lluitar pel cinquè amb Dovizioso.

El problema dels pianos, massa alts

Ja ho va dir en la roda de premsa de dijous Marc Márquez. I ahir va tornar a parlar-ne. Els pianos de Montmeló són molt alts, massa en comparació amb el que és habitual i generalitzat a la resta de circuits. I això molesta: “Ens fa canviar l'estil de pilotatge.” Bàsicament, passant pels revolts els pilots han d'encongir-se, adoptant una posició incòmoda, molt allunyada de l'habitual. Dani Pedrosa també s'hi referia, minuts més tard. “En general, qui més qui menys, ho pateix
tothom, vagis molt o poc penjat. Molesta molt perquè no pots treure el braç i la cama com ho fas normalment. Segurament aquest és el circuit on més ho patim.” Malgrat que Márquez no es va cansar de dir que afecta tots els pilots i que, ara per ara, no s'hi pot fer res, sí que va explicar que demanaria que, en properes edicions, es rebaixessin. “Si canviessin els pianos canviaria el circuit. Com està ara et limita, i et fa canviar l'estil de pilotatge”, deia el pilot de Cervera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.