Un tram de 50 quilòmetres per celebrar 50 anys de ral·li
Ral·lis. El RACC pica l'ullet a l'aniversari del Catalunya-Costa Daurada amb l'especial cronometrada més llarga de la història de la prova, que tornarà a ser la penúltima cita del WRC
La tornada a una primera etapa mixta de terra i asfalt i la inclusió d'un tram d'asfalt de 50 quilòmetres són les novetats més llampants del Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada d'enguany, que serà la penúltima de les tretze proves del mundial i es disputarà del 24 al 26 d'octubre a les comarques tarragonines. El RACC, organitzador de la prova, va presentar-ne l'itinerari a l'auditori de la Diputació de Tarragona, en un acte que va tenir la presència de Josep Poblet, president de la Diputació, i Pere Granados, alcalde de Salou, entre altres autoritats.
L'edició d'enguany és la 50a des que el 1957 es va disputar el primer Ral·li Catalunya (la cursa es va deixar de fer durant vuit anys a partir del 1964). A més, també és la desena edició consecutiva d'ençà que la prova catalana puntuable per al mundial es va traslladar de la Costa Brava a la Costa Daurada, de Lloret de Mar a Salou. Per celebrar-ho, el RACC ha dissenyat un tram de 50 quilòmetres exactes, que serà l'especial cronometrada més llarga de la història del Ral·li Catalunya.
El nou tram s'anomena Escaladei, és d'asfalt i durant la segona etapa s'hi faran dues passades. Està basat en l'antic Priorat, de 42 km, amb un recorregut comú els primers 26 km –per tant, es manté la popular cruïlla del Molar–, abans de tòrcer cap a la Cartoixa d'Escaladei –que li dóna nom– i acabar a tot just sis quilòmetres de la sortida, a Gratallops.
Adéu a l'etapa nocturna
L'altra novetat de relleu és que l'etapa de terra es tornarà a fer el divendres, amb els trams ja habituals de Gandesa, Pesells i Terra Alta (aquest, mixt). El Catalunya-Costa Daurada torna així a la fesomia amb què va estrenar la fórmula mixta el 2010, després que l'any passat el RACC capgirés el ral·li deixant els trams de terra per l'últim dia, diumenge, i començant la prova amb una curta etapa nocturna d'asfalt. El canvi ha estat obligat per l'estructura que la FIA imposa per a l'etapa final dels ral·lis del mundial, que han d'acabar pels volts del migdia, per afavorir la retransmissió de l'últim tram per televisió.
En el Catalunya, aquest últim tram –el Power Stage, amb punts extra per als tres pilots més ràpids– serà l'espectacular Riudecanyes, amb la rotonda just al davant d'una tribuna natural, on els pilots han de fer un dònut amb els cotxes lliscant.
Salou, cor del ral·li
La base de la prova i el parc d'assistència tornaran a ser a Port Aventura, a tocar de Salou. La vila del Tarragonès serà l'epicentre d'un munt d'activitats al voltant del ral·li, a banda de la celebració del tram urbà al bell mig del passeig Marítim. Serà el tram més curt, però tan decisiu com l'èpic Escaladei.
LES XIFRES
Tornen els cotxes clàssics
El repte esportiu d'un tram de 50 km no és l'únic que s'ha empescat el RACC per celebrar com cal el número rodó de les 50 edicions del Catalunya. Una novetat que els bons aficionats –i també els curiosos– apreciaran encara més és la tornada dels cotxes històrics a la caravana de la cursa. Feia dos anys que els clàssics no delectaven el públic amb les seves evolucions, i ara per fi hi tornen. La selecció de vehicles dels grups B, 4 i 2, dels setanta i vuitanta, circularà en les dues etapes d'asfalt, dissabte i diumenge (divendres quedaran exposats al costat del podi de Salou). El seu pas serà entre la primera i la segona passades dels trams del ral·li, amb la qual cosa els espectadors tindran un al·licient d'allò més estimulant per passar l'estona abans no tornin a córrer els Ogier i companyia (la prova puntua per a tots els apartats del WRC: absolut, WRC-2, WRC-3 i Trofeu Fiesta).
Finalment, aprofitant la presentació de l'itinerari, ahir el RACC també va mostrar la nova placa del ral·li, que commemora les 50 edicions amb els colors negre i daurat en comptes del groc habitual.