Motociclisme

Caos, càlculs i riscos

Jorge Lorenzo i Aleix Espargaró fan l'aposta bona a Alcanyís, entren a canviar la moto quan toca segons les seves circumstàncies i somriuen. Márquez i Pedrosa, en canvi, s'equivoquen

Haver gua­nyat onze cur­ses quan encara en que­den qua­tre per dis­pu­tar-se per­met mol­tes coses. També tirar pel dret, assu­mir un risc inas­su­mi­ble sense que això posi en perill un segon títol mun­dial. “He après una lliçó”, deia Marc Márquez al final de la cursa de Motor­land, sin­te­tit­zant la seva errada.

Això per un cos­tat, i l'ale­gria de Jorge Lorenzo i Aleix Espar­garó per un altre. Els dos pilots de Yamaha, cadascú en les seves cir­cumstàncies, van ser els que millor lec­tura van fer del caos que gover­nava la cursa un cop va començar a ploure. Va ser deu vol­tes abans del final, quan la ruleta va començar a rodar, amb Márquez, Lorenzo i Dani Pedrosa al cap­da­vant. El pes de la mecànica i la qua­li­tat de tots tres els havien posi­ci­o­nat, després de les ja habi­tu­als pri­me­res vol­tes de cursa, elèctri­ques i sense patró.

Cara i creu

D'entrada van ser Ian­none i Márquez els que se les van tenir. Com quan eren a Moto 2, amb un seguit d'avançaments que van aca­bar amb l'italià tocant el piano i l'herba i sor­tint de pista. Dues vol­tes després, era Rossi qui mar­xava recte, també per fre­gar l'humida gespa cor­re­gint la tra­jectòria per evi­tar un xoc per dar­rere amb Pedrosa –l'italià va per­dre momentània­ment el conei­xe­ment, però sense mals majors–. Fora de càmera, Pol Espar­garó cedia el quart lloc per una petita errada i Aleix, que havia sor­tit bé, veia com Smith el treia de pista i l'obli­gava a remun­tar.

D'aquest mogut pri­mer acte es va pas­sar a un segon amb Márquez i Lorenzo rodant un parell de dècimes més ràpid que Pedrosa –el de Yamaha amb una goma tova al dar­rere, a diferència dels pilots d'Honda–, un marge que no tren­cava el trio i que situ­ava el quart, Dovi­zi­oso, ja a més de vuit segons. Un esce­nari con­tro­lat fins que pro­gres­si­va­ment va començar a ploure.

Gota a gota fins a fer-ho de veri­tat, un marc de com­pli­cada gestió tren­cat pri­mer per Aleix, quan rodava a 19 segons del pri­mer lloc. Va entrar a can­viar la moto i rere seu, en els dos següents girs, ho van fer la resta de pilots lle­vat dels tres pri­mers.

Un Márquez i un Pedrosa que es mar­ca­ven de reüll i un Lorenzo, en ter­cera posició a 2,6 segons, que en veure les difi­cul­tats per pilo­tar que tenien els pilots del Rep­sol entrava al box a qua­tre vol­tes. Just abans que Pedrosa caigués, al final de la recta prin­ci­pal, i amb Márquez pati­nant sobre gel, amb goma llisa i pista molla –amb un pas per volta de 2:15, al cos­tat del 2:04 d'Aleix Espar­garó.

Havia apos­tat aca­bar així, però la pluja, que no min­vava, va aca­bar fent-lo entrar en raó. Por­tant-lo a terra, obli­gant-lo a aixe­car-se i a rei­ni­ciar la marxa –també ho havia fet Pedrosa–, però a fer-ho cons­ci­ent que el tri­omf i el podi eren fruita pro­hi­bida. Una feli­ci­tat que ahir va caure del cos­tat de Lorenzo (pri­mera victòria de l'any), d'Espar­garó (segon podi mun­dial en la seva car­rera) i Crutch­low (pri­mer podi amb Ducati).

El que donarà el títol a Márquez a Motegi és superar Pedrosa, que Rossi no li retalli quatre punts ni Lorenzo setze
Quan ha començat a ploure he entrat el primer perquè no tenia res a perdre. Ha estat sort i també una mica de cap
Aleix Espargaró
He intentat seguir perquè quedaven poques voltes, però és obvi que hauria d'haver seguit una altra estratègia
Marc Márquez
És una llàstima haver arribat tan lluny en aquestes condicions i no tenir recompensa. N'hem d'aprendre, d'això
Dani Pedrosa
Quan ha començat a ploure he vist que ells seguien, me l'he jugat i ha sortit bé. És la recompensa a tant d'esforç i sacrifici
Jorge Lorenzo

Alta volada en la lluita pel subcampionat del món

Jorge Lorenzo recordava al final de la cursa d'ahir la seva actuació a Assen, en condicions de mullat i que aleshores va ser qualificada pel mallorquí com la seva pitjor actuació en el mundial. Amb el record del que havia passat al traçat holandès un any abans, Lorenzo tot just va entrar el 13è, sent en aquells moments cinquè en el mundial amb 81 punts, a 47 de Valentino Rossi i Dani Pedrosa, amb 128 cadascun. Pensar que Lorenzo podia lluitar pel subcampionat del món era imaginar molt, aleshores, però, sis curses després el pilot de Yamaha hi és pel tros: després de la seva primera victòria de l'any, el zero de Rossi i el catorzè lloc de Pedrosa, ara tots tres estan separats per només quinze punts quan en queden 100 per disputar-se. Entre aquell 13è lloc i el primer d'ahir, Lorenzo ha sumat quatre segons llocs i un tercer (121 punts), per una victòria, dos podis, dos quarts i un catorzè de Pedrosa (89 punts) i un triomf, tres tercers i un quart de Rossi (86 punts). “Després de mesos de desafiaments i molta lluita, aquest triomf és un alleujament.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)