L'espectacle del ral·licròs torna a Catalunya
Motor. El president de la FIA, Jean Todt, i el primer campió mundial de l'especialitat, Petter Solberg, presenten la cita, que se celebrarà l'any que ve al Circuit de Barcelona-Catalunya
“El ral·licròs ofereix molta acció, és d'allò més espectacular i atreu l'interès de moltes marques i pilots”, va asseverar el president de la FIA, Jean Todt, en la presentació de la nova cita catalana del mundial, que s'estrenarà el 19 i 20 de setembre del 2015. Enguany la FIA ha atorgat l'estatus de campionat del món a l'antic europeu de ral·licròs, i Petter Solberg ja n'és el primer campió, quan falten dues proves per acabar el curs. El pilot noruec –campió del món de ral·lis el 2003– té clares les raons de l'espectacularitat del ral·licròs (RX): “Els millors pilots de diverses categories, competint en curses curtes amb cotxes de 600 CV [gairebé el doble que els del WRC].”
Catalunya no és del tot aliena a aquesta modalitat, perquè entre el 1987 i el 1989 l'europeu de ral·licròs va deixar la seva empremta a Sils, unes curses que els aficionats més nostàlgics recorden amb delit. A partir del 2015, el nou RX aterrarà al Circuit de Barcelona-Catalunya per seduir una nova generació d'aficionats. I la intenció dels directius de la instal·lació de Montmeló és que el ral·licròs arreli al Circuit i arribi a sumar tantes edicions consecutives com els altres mundials que acull, el de F-1 –la del 2015 serà la 25a edició– i el de Moto GP –24a.
A més, cal afegir-hi el WRC, que el pròxim 23 d'octubre tindrà per primera vegada un tram cronometrat a Barcelona, al recinte firal de Montjuïc, que donarà el tret de sortida a l'edició del 2014. Curiosament, el ral·li Catalunya ja va oferir anys enrere un tastet del que serà l'RX al Circuit, perquè en les edicions del 1993 i el 1995 s'hi va fer un tram semblant al que serà el traçat del ral·licròs.
Quan falta gairebé un any per a la cita, el circuit mixt que es dibuixarà a la zona de l'estadi –els pilots hi faran un munt de mànegues fins que els sis millors s'enfrontin en la final– encara no està definit, i tal vegada serà força diferent d'aquell tram del WRC, però són faves comptades: l'asfalt de La Caixa, Banc de Sabadell i la xicana RACC, empalmat amb la terra dels voltants, on s'afegiran alguns salts. El públic serà el rei, perquè des dels 22.000 seients de les tribunes de la zona de l'estadi es veurà la totalitat del traçat mixt.
Un pilot de casa
I el més probable és que en la primera cita al Circuit de Barcelona-Catalunya no hi falti algun pilot de casa que es mesuri amb Solberg i els altres asos, com ara l'excampió de F-1 Jacques Villeneuve. Ahir, Xevi Pons va assistir a la presentació. L'any que ve, el de Manlleu vol compaginar el mundial WRC-2 que ja té confirmat amb algunes proves d'RX, per preparar la cita de casa. “Estic parlant amb alguns equips”, va confirmar. “El que té de bo el ral·licròs és que el pressupost és la meitat que un ral·li”, va afegir. No es pot dir el mateix de l'espectacle, com saben els veterans de Sils.