Ral·lis

La feina ben feta demostra la maduresa del Ral·li RACC

Motor. La prova catalana del mundial de ral·lis tanca l'edició del 50è aniversari amb un gran èxit, tant esportiu com organitzatiu i popular

Aman Barfull era un home satisfet –cansat, però satisfet– diumenge al vespre, quan el canvi d'hora feia que ja fos negra nit a la base del Ral·li Catalunya-Costa Daurada, a Port Aventura. El director de l'àrea esportiva del RACC –i màxim responsable de l'organització de la cita catalana del mundial– feia un balanç prou positiu de la prova que acabava de coronar Sébastien Ogier com a bicampió mundial.

“Ha estat fantàstic veure culminar d'aquesta manera la gran feina feta per tothom en el ral·li”, va asseverar Barfull. “Quan vam rebre el vistiplau per fer el tram de Barcelona, va començar un fort esprint sense descans. Constatar que tot ha sortit bé i que, a més, el temps ens ha acompanyat, ens omple d'allò més”, va afegir.

El RACC va esmerçar molts esforços per tirar endavant la superespecial celebrada dijous passat a Montjuïc, i els més de 20.000 espectadors repartits pels voltants del recinte firal van confirmar l'encert de la iniciativa. Però Barfull no s'atrevia a garantir que Montjuïc hagi arribat per quedar-se. “Ara cal que tothom se sumi al positivisme i a la imatge que hem exportat a tot el món, tant del ral·li com de la ciutat. És això el que ens ha de permetre fer aquest tipus de coses”, va explicar, deixant entreveure com de feixuc havia estat fer realitat el somni de tornar a sentir el brogit dels motors a Montjuïc.

L'altra novetat destacada va ser el tram de 50 km –un per cada edició de la prova– d'Escaladei, disputat dissabte. “Cada any mirem de fer coses noves”, va assenyalar Barfull. Escaladei, segons el seu artífex, “va agradar tothom, també a la FIA”. “De fet, quan parlem amb els equips i els pilots, tots ens diuen que aquests són els millors trams d'asfalt del mundial, amb mooolta diferència. Així, arrossegant la o”, va certificar.

No és estrany que Escaladei agradés a la FIA, perquè de cara a l'any que ve la federació vol animar els organitzadors a fer “etapes més llargues i dures”, o amb més trams o amb trams més llargs. L'estructura dels ral·lis que vol consolidar la FIA és de dos dies i mig, amb el dijous com a comodí per a activitats complementàries. És la fesomia que ha tingut el Catalunya-Costa Daurada enguany. A banda, la FIA vol que cada cita tingui “un fet diferencial”, va confirmar Barfull. El Ral·li RACC ja en té un: és l'única prova mixta –terra i asfalt– del curs. I ha arribat a la maduresa dels 50 anys amb ganes de seguir innovant i sorprenent.

LES FRASES D'AMAN BARFULL

[Per repetir el tram de Montjuïc] cal que tothom se sumi al positivisme i a la imatge de la ciutat que hem exportat a tot el món
Quan parlem amb els equips i els pilots, tots ens diuen que aquests són el millors trams d'asfalt del mundial, amb molta diferència

Calma total en l'accident de Pons

L'experiència es fa palesa quan hi ha imprevistos. Diumenge, al Catalunya n'hi va haver un, quan Xevi Pons i Àlex Haro van tenir un fort accident al penúltim tram. Des de la base del ral·li, calma total. “Ens en vam assabentar a l'instant, per les emissores”, explica Aman Barfull. “Hi vam enviar l'helicòpter amb la càmera per controlar la situació i vam trucar el copilot, que ens va agafar el telèfon de seguida.” Els cotxes que ja estaven dins del tram van ser avisats amb les banderes grogues –dissabte, al tram de Tivissa, es va assajar un sistema electrònic d'avís– i es van aturar les sortides. Seguint el protocol, Pons i Haro van ser traslladats a l'hospital Joan XXIII de Tarragona, on al pilot se li va diagnosticar una costella trencada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.