NANI ROMA
PILOT DE MINI AL DAKAR
“No em conformo amb dos ‘touaregs'”
El primer pilot català guanyador del Dakar en moto (2004) i en cotxe (2014) té ben assumit el rol de cap de files: “Un esportista mai es conforma. Treballo per ser millor, i ser millor vol dir guanyar”
“El que faig ho faig per a mi mateix, no busco ser una llegenda ni res”
Joan Nani Roma (Folgueroles, 17/2/1972) és el vigent campió del Dakar en cotxes, i el pròxim mes de gener afrontarà la 19a participació en la prova reina dels raids –desena amb quatre rodes– al volant del Mini oficial amb l'etiqueta de favorit, amb permís dels Peugeot. Amb la preparació enllestida i a punt de provar el seu nou Mini acabat de fer, Roma va rebre L'Esportiu a la masia fortificada del Lluçanès on viu amb la seva dona, Rosa Romero –pilot amateur de raids en moto, que també correrà el pròxim Dakar–, els tres fills de la parella i en Duc, un juganer pastor alemany.
Quan començava al Dakar, jo seguia molt l'Hubert Auriol, guanyador en moto i també en cotxe, i després va arribar l'Stéphane i també va fer-ho. I jo pensava: ‘Caram, aquests paios!' I ara jo també ho he fet. Però no tinc la sensació d'haver fet una cosa molt i molt especial. He tingut la sensació de complir els meus objectius, que és el que busco. El que faig ho faig per a mi mateix, no busco ser una llegenda ni res.
“Peugeot ens ha fet rumiar més”
“Ja fa anys que amb l'Stéphane [Peterhansel] en parlàvem: el dia que una marca agafi el reglament bugui punt per punt i en faci un, tindrem un ensurt.” Aquell dia ja ha arribat, perquè Peugeot ha escollit la tipologia bugui per al seu retorn al Dakar.
El reglament bugui va ser una pensada de la FIA per donar una oportunitat de fer-ho bé a petits equips. “Amb un pressupost reduït, podien fer un cotxe per guanyar etapes”, explica Roma. El problema ve quan una marca oficial treu el suc d'aquest reglament.
“A nosaltres [els motors dièsel] ens han penalitzat amb 60 quilos més de pes; als motors de benzina [els Toyota] els han donat un mil·límetre més [de brida d'admissió] i els han tret 50 kg. I després hi ha reglament bugui, un cotxe que pot arribar als 1.200 kg –el Mini en pesa 1.900–, amb els mateixos o més cavalls que nosaltres; compte!”, avisa.
La mare dels ous és que els buguis són de dues rodes motrius i no 4x4, com els Mini. Però si demostren ser més competitius, tal vegada Mini haurà de contraatacar amb les mateixes armes: “Potser sí, perquè també cal veure per on ens fan passar. Quan sigui fora de pista, enmig de forats, rectes, trencat... allà els buguis aniran molt bé. Quan siguin pistes i dunes, ens anirà bé a nosaltres.”
Però Roma ho veu positiu, tot plegat: “El fet que Peugeot vingui amb un bugui fa que els nostres enginyers també rumiïn més. Pensen solucions que abans no pensaven, perquè tots els cotxes [capdavanters] eren Mini. L'arribada de Peugeot ha activat tothom. Ara, si al final et foten un quart d'hora cada dia, potser estarem més emprenyats!”
“No és l'edat, sinó les sensacions”
Nani Roma –el seu germà petit va inventar aquest diminutiu perquè li costava pronunciar Joan– té 42 anys i es veu fort per anar a totes en el Dakar un bon grapat d'anys encara. “Ara com ara, no hi veig el final. Estic molt motivat. M'ho passo molt bé fent el que faig, amb la vida que tinc i fent aquesta feina”, assegura convençut.
De fet, pel que s'estila en el Dakar, el Nani és un jovenet: “Un paio com el Carlos [Sainz] té deu anys més que jo i és allà, donant guerra com un boig”, remarca.
“No crec que sigui una qüestió d'edat, sinó de sensacions. Hi ha un moment que dius: ‘Estic cansat d'això i plego'. Però ara com ara em segueix agradant viatjar, competir, prendre riscos, l'adrenalina...”, hi afegeix.
Que l'edat té un pes relatiu en el Dakar ho demostra el seu antic company de Mini Stéphane Peterhansel, que amb 49 anys assumeix un nou repte amb Peugeot. Roma i ell ja no compartiran caravana en el Dakar...
“L'altre dia ho dèiem: haurem de quedar per fer un cafè dins la caravana! Amb l'Stéphane tenim molta afinitat. Compartíem moltes coses, no només a nivell professional. Ens veurem pel bivac i –si s'escau– menjarem junts, igual com amb el Carlos”, explica.
Peterhansel és un referent per a Roma –“Quan vaig començar a córrer en moto l'any 1991, ell ja va guanyar el seu primer Dakar”–, però no s'atreveix a qualificar-lo de mestre. “Vaig tenir la sort de compartir amb ell els anys a Mitsubishi [en passar de les motos als cotxes el 2005]. Allò em va anar molt bé perquè en vaig aprendre molt, de la manera de fer les coses. Mestre no ho sé, però sí que és una persona que m'ha aportat coses. Ara els nostres camins s'han separat, però serà divertit lluitar cos a cos amb marques diferents; em ve de gust.