Més motor

Una vida a les curses

La passió autodidacta

Francesc Gutiérrez, un dels pocs pilots professionals que ha tingut el país, va debutar en competició fa 25 anys

Va crear una empresa que és la promotora dels principals campionats de circuits de l'Estat

Apostaper una retallada dràstica de costos, un canvi radical en el paper de les federacions i una millora en la cultura automobilística

Amb 20 anys aca­bats de fer, un jove­net de Girona es va pre­sen­tar a Almo­frei (Pon­te­ve­dra) amb un R-5 GT Turbo de sèrie per estre­nar-se en les cur­ses. Havia mamat la com­pe­tició a casa seva. El seu pare, antic pilot, va por­tar a Cata­lu­nya un dels espec­ta­cles més gran­di­o­sos que s'han vist mai, l'euro­peu de ral·licròs. Han pas­sat 25 anys i Fran­cesc Gutiérrez Agüi, pilot pro­fes­si­o­nal fins al 2007, és des d'ales­ho­res el pro­mo­tor de la majo­ria de cam­pi­o­nats de cir­cuits que es fan a l'Estat espa­nyol. Ha fet tots els papers de l'auca.

“Vaig ser dels últims que em vaig sal­tar el kàrting. Volia córrer i el meu pare va con­sul­tar a l'Agus­ti­net Boix [pilot de l'època i amic] quina dis­ci­plina era la millor. Jo volia fer ral·lis però l'Agus­ti­net va acon­se­llar la mun­ta­nya. Cur­ses breus, inten­ses i econòmica­ment assu­mi­bles. Sem­pre he agraït aquell con­sell. Qui va bé en mun­ta­nya fun­ci­ona en ral·lis i cir­cuits”, explica, men­tre recorda els ini­cis.

Del GT Turbo va pas­sar als Ford Sierra Cosworth: “Al cap de dos anys ja era campió d'Espa­nya i sub­campió d'Europa.” Pancho Egozkue, Iñaki Goi­buru o Xavi Riera el van aco­llir. “Era el més jove amb diferència. Egozkue i Goi­buru van ser els meus mes­tres i Riera va con­fiar en mi per entrar en els cir­cuits el 94, perquè a mit­jan 1993 a casa m'havien dit que ja havia de volar sol.” Sem­pre auto­di­dacte, tant fent de pilot “quan no exis­tia la tele­me­tria” com de pro­mo­tor, més tard va ence­tar l'època dels cir­cuits, amb els BMW Riera. “Dei­xar la mun­ta­nya va ser el meu enlai­ra­ment, perquè algú de Renault es va fixar en mi i em va con­fiar el Mégane de la Jove Pro­mesa per fer la copa.”

Pro­fes­si­o­nal en els GT

L'any següent (1999) va néixer el cam­pi­o­nat d'Espa­nya de GT. “L'Albert Cas­telló em va dema­nar que fes equip amb ell i també vaig fer el Lam­borg­hini Trophy amb Lluís Perez Sala. Es va ini­ciar un camí en els GT que va durar del 1999 al 2013. Pri­mer amb Cas­telló, després amb Pablo Hohen­lohe, amb José Maria Roger i, des del 2002, amb Lluís Villalba. I encara hi seria si no fos perquè aquí, a diferència d'Europa, no està ben vist que el pro­mo­tor també dis­puti el cam­pi­o­nat. Sem­pre es diria que me'l faig a mida. Amb dolor al cor li vaig haver de dir al Lluís que no podia con­ti­nuar. I ell va ple­gar dels GT perquè no volia córrer amb cap altre com­pany, cosa que m'honora. Tinc un grandíssim record d'aquests onze anys.”

De pilot a pro­mo­tor

Gutiérrez va viure pro­fes­si­o­nal­ment de pilo­tar des del 1997 fins al 2009. “Sóc un dels pocs afor­tu­nats que han con­ver­tit l'afició en pro­fessió”, admet amb un punt d'orgull. I més tenint una alter­na­tiva còmoda. “Va arri­bar un moment de caixa o faixa: o t'impli­ques en el negoci fami­liar o et bus­ques la vida. I em vaig bus­car la vida en un tema que la família va pen­sar si m'havia tor­nat boig. Tenint el pa a casa, per què l'havia d'anar a bus­car a fora, sent l'hereu i sent un negoci que venia de l'avi? Però no me'n pene­deixo.”

Gutiérrez va crear el seu propi negoci, V-Line Org, que ha ges­ti­o­nat aquest any cinc cam­pi­o­nats d'Espa­nya i uns 105 pilots, amb qua­tre per­so­nes fixes i qua­tre d'even­tu­als. “El 2008 vaig fer rècord a l'estat amb 97 cot­xes en una cursa. Després, la crisi ens ha afec­tat i no hem tor­nat a tenir un any bo.”

No dis­puta cap cam­pi­o­nat, però es treu el rovell en ral·lis de clàssics amb l'últim BMW M3 que va pilo­tar Pep Bas­sas i en les 24 Hores de Bar­ce­lona. És l'únic que ha dis­pu­tat totes les edi­ci­ons, i té dues victòries (1998 i 2008). “És la cursa; si n'he d'esco­llir una a l'any, és aquesta. Ja és tra­dició. Per al pri­mer any vam anar a Por­tu­gal a bus­car un BMW M3 i la pre­gunta era quant aguan­ta­ria. La sor­presa va ser que vaig fer la pole davant un M3 que venia de gua­nyar a Spa i que en la cursa va aguan­tar i vam gua­nyar.”

“Cal un gir abso­lut”

Pel seu caràcter i la seva experiència es diria que Fran­cesc Gutiérrez hau­ria de ser un dels per­so­nat­ges més influ­ents de l'auto­mo­bi­lisme: “M'agra­da­ria que em fes­sin una mica més de cas. No sé si sóc l'únic, però sóc pilot, pro­mo­tor i he estat comis­sari i fede­ra­tiu. He vist tots els papers.” I envia un pri­mer dard: “Les fede­ra­ci­ons van per un cos­tat i pilots i pro­mo­tors per un altre.”

Som-hi amb el diagnòstic: “S'ha de fer un gir abso­lut. Les fede­ra­ci­ons estan amb el cap sota terra, com els estruços, espe­rant que passi la tem­pesta. Hi ha més faci­li­tats que abans, però ara calen can­vis radi­cals. Tot és molt lent i fei­xuc, per a qual­se­vol cosa has de fer tres instàncies.” I apunta com s'ho fa ell: “En els meus cam­pi­o­nats poden com­pe­tir-hi gai­rebé tots els cot­xes, des d'un GT fins a un BMW 325i que arriba al cir­cuit rodant.”

I falta cul­tura auto­mo­bilística: “Al nord dels Piri­neus és molt dife­rent. Anys enrere vaig fer la copa V-Line amb els Golf Mk2. Ho havia vist a Angla­terra i vam inten­tar fer una copa barata, amb un sol model. Doncs aquí hi havia qui pre­fe­ria no córrer que fer-ho amb un Golf Mk2. Si no és amb un Clio o un León sem­bla que no es pugui com­pe­tir. A França, la gent corre amb el que té. I el públic va a les cur­ses i paga per un espec­ta­cle que no té més qua­li­tat que el nos­tre.”

Ni l'arri­bada dels clàssics ha rever­tit, en la seva opinió, la situ­ació: “Es veu que no podem anar amb un R-5 Alpine. Hem d'anar amb un M3, un Porsche o un Escort que, si ja valien molts diners a l'època, ara en cos­ten més. A més, els clàssics aquí comen­cen el 1983. Abans n'hi havia de comp­tats. Dis­tin­gim els clàssics fabri­cats fins al 1983 i els Legend, fins al 1992. I veig més futur al for­mat Legend que als clàssics, si vigi­lem les por­ca­des que ja es detec­ten. En els Ford Sierra, els tur­bos de l'època feien por. Dona­ves gas, comp­ta­ves fins a tres i entrava el turbo. Amb electrònica moderna i anti­lag [eli­mina el temps de res­posta del turbo], un Sierra es un míssil i l'M3 no hi té res a fer.”

Per Gutiérrez, que els pilots de motos sur­tin com bolets i que costi tant pro­mo­ci­o­nar els de qua­tre rodes s'explica “per la tra­dició de motos que tenim i pels diners”. “Por­tar un pilot al mun­dial de moto­ci­clisme deu cos­tar una quarta part que a la F-1. En una cursa del cam­pi­o­nat d'Espa­nya de kàrting, un nen dis­posa de cinc xas­sis­sos, qua­tre motors, no sé quants jocs de rodes i s'està al cir­cuit des de dime­cres. Aque­lla cursa val el mateix que una de GT amb un Porsche. És indig­nant, em fereix. Però els pares paguen i així man­te­nim una colla de poca­ver­go­nyes. Si les motos ja van amb motors de qua­tre temps, com pot ser que els karts con­tinuïn amb els de 2T, que es tren­quen només d'enge­gar-los? Perquè hi ha interes­sos i falta seny. Motors de 4T, un xassís o dos a l'any, jocs de rodes limi­tats i, com que han d'anar a l'escola, com a màxim, diven­dres als cir­cuits.”

Tam­poc no veu un futur bri­llant a la pro­pulsió elèctrica. “Com ho farem, en les cur­ses de 24 hores? Quants can­vis de cot­xes neces­si­ta­rem fer? Els híbrids són una altra cosa, aquí sí que hi ha futur.”

14
temporades
en el campionat d'Espanya de GT, amb dos títols
17
participacions
en les 24 hores de Barcelona, i és l'únic pilot que ha disputat totes les edicions des del 1998
53
vehicles
diferents utilitzats en 25 anys de competició i en cinc disciplines
400
i escaig curses
disputades, amb un 44 % de podis.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)