Cap a Dakar amb una moto oficial i la millor preparació
Dakar. Laia Sanz és una dels cinc pilots de fàbrica d'Honda HRC i afronta la prova reina dels raids al final d'una temporada en què s'ha centrat del tot en l'enduro i els ral·lis africans
Laia Sanz parla amb la prudència habitual abans d'afrontar una cursa tan imprevisible com el Dakar, però a priori la seva participació en el raid d'anada i tornada a Buenos Aires, passant per Xile i Bolívia –del 4 al 17 de gener–, té tots els ingredients per escriure un nou capítol èpic de la seva carrera esportiva. Dilluns passat, el setzè lloc del Dakar 2014 –arrodonit pel tercer títol mundial d'enduro femení– li va valer el guardó de millor esportista catalana d'enguany. Un setzè lloc al Dakar –primera dona i primer pilot amateur–, incloent-hi un setè lloc absolut en una etapa, no serà gens fàcil d'igualar, i encara menys de millorar, però la Laia Sanz del Dakar 2015 encara traspua més fusta que la de dotze mesos enrere.
D'entrada, s'ha desprès de l'etiqueta de pilot amateur: ara Laia Sanz és una pilot oficial, amb tots els ets i uts, i pilotarà una de les cinc Honda CRF 450 Rally de l'equip Honda HRC. “És un honor que un equip oficial que aspira a guanyar m'hagi escollit”, va dir ahir, en la presentació que es va fer al Macba. “Això afegeix una mica més de pressió, però tinc ganes de tornar-los la confiança”, hi va afegir.
Amb tot, diu que cal ser “realista”. “L'any passat tot va anar quasi perfecte, i ara la gent ja vol que acabi entre els deu primers. Però si comences amb massa ganes pots cometre un error”, assevera, amb una claredat d'idees que fa ben palès el bon profit que ha tret de les quatre participacions anteriors al Dakar. “He de fer una cursa de menys a més”, explica, conscient que l'any passat hi va haver moltes baixes. “Això no passarà i serà més difícil ser al davant”, assegura. Enguany, raona, “no hi haurà cap dia tan difícil com el 2014, però el conjunt de la prova sí que ho serà”.
Una meravella de moto
L'altre factor que s'ha de tenir en compte és que Laia Sanz arriba al Dakar 2015 infinitament més ben preparada que en qualsevol de les quatre participacions anteriors. “Normalment la gent fa molts ral·lis durant l'any, i jo sempre he anat de Dakar en Dakar, i prou”, explica. Enguany, però, ha corregut la Baja Aragón i, ja amb l'Honda oficial –el fitxatge es va tancar el 25 de setembre–, els raids del Marroc i Merzouga. “Aniré molt més rodada, perquè he fet un any sencer amb aquesta moto”, diu. Precisament, la moto és l'últim ingredient positiu. “L'any passat ja era bona, però l'oficial és encara millor”, assegura. Els dipòsits són més baixos i això la fa “més equilibrada i fàcil de conduir”. A banda, disposa d'un puny del gas electrònic –“una innovació heretada de Moto GP”– i, en les curses i assajos que ha fet, ha treballat molt en la posada al punt de les suspensions.
El cap de files d'Honda HRC és el castellonenc Joan Barreda –“Marc Coma i ell són els pilots més ràpids i van un pas al davant de tothom”, assegura Sanz–, però ella farà la seva cursa, igual com Helder Rodrigues. Seran els altres dos pilots de l'equip, Paulo Gonçalves i Jeremías Israel, els qui de bon començament ajudaran Barreda contra la KTM del vigent campió, Coma.
Adéu al trial
Per primera vegada en 23 anys, Laia Sanz ha viscut tot un curs sense competir en el trial. La pilot de Corbera de Llobregat, de 29 anys, va començar a fer trial als sis anys, i el 2013 va aconseguir l'últim dels tretze títols mundials femenins del seu palmarès. Llavors, però, l'enduro i el Dakar ja eren la seva màxima prioritat, un fet que la va dur a deixar del tot la pràctica del trial per centrar-se en la seva nova carrera a les pistes i als deserts. “Va ser una decisió complicada, perquè és l'esport que he fet de petita i el que m'ha permès arribar on sóc”, reconeix. Una operació al colze va tenir-la cinc mesos sense competir i la va obligar a prioritzar del tot l'enduro i el Dakar: “No ho podia fer tot, així que era una decisió que s'havia de prendre.”