Les arrels del planter
El llarg camí del somni
Les possibilitats perquè un nen s'iniciï en el motociclisme són diverses i adaptades pràcticament a qualsevol edat, a partir dels cinc anys
Marc Alcoba (Copa Honda CBR 250), Xavi Artigas (PromoRACC 70), Àlex Millan (PromoRACC 50) i Marco Morelli (campionat de Castella i Lleó i PromoRACC 50) són alguns dels molts noms que cal seguir
de preparar-se per als campionats de Moto 3 amb un cost encara assumible
Si tens sis anys o més, no vols saber res de Messi i tens al capçal del llit un pòster firmat per Marc Márquez, et convé continuar llegint. Ja deus saber que el mundial és el cim i el CEV –a partir d'ara amb títols de rang mundial i europeu–, la plataforma de llançament. Però per arribar a aquest nivell, o tens un talent descomunal i al teu pare li sobren els diners, o et toca passar per les categories de promoció. I encara que siguis boníssim, et convé igualment mesurar el teu talent, la teva capacitat d'aprendre i de competir amb els de la teva edat. Aquí trobaràs exemples de quatre pilots catalans que han guanyat les seves categories aquest 2014. Són camins diferents, però tots vàlids per continuar alimentant els somnis. Perquè, a la teva edat, somniar és el que toca.
En funció de l'edat, alçada, pes i experiència, hi ha una dotzena d'oportunitats en campionats de promoció abans d'arribar al CEV. Una d'aquestes és la copa Honda CBR 250R, instaurada l'any 2013 i que es disputa en el Campionat Mediterrani de Velocitat (CMV). L'ebrenc Marc Alcoba (Alcanar, 2000) va guanyar el títol l'any passat i aquesta temporada ha revalidat el guardó arrasant la competència (280 punts per 202 del segon). Ja ha provat una Moto 3 del CEV, categoria en la qual, per edat, ja pot competir. És una copa econòmica. La moto amb l'equip de competició instal·lat –que la fa passar dels 21 cavalls als 27.5– i tot el material necessari val 7.000 euros (s'hi han d'afegir les despeses de cada cursa) i s'hi admeten pilots a partir dels 12 anys i fins als 23. Dos dels rivals d'Alcoba, Marc Miralles i Óscar Gutiérrez, ja han debutat internacionalment, cosa que Alcoba no ha pogut fer per edat.
Àlex Millan (Alella, 2004) ha guanyat la PromoRACC 50 en el seu segon any amb aquestes motos i el tercer en competició. Acaba de fer 10 anys i aquest 2015 passarà a la categoria PromoRACC 1 70 cc.
Encara més jove és Marco Morelli (Terrassa, 2007), que ha repartit aquest any entre el campionat de Castella i Lleó de miniGP 50 cc (ja amb canvi de marxes) i, a partir del moment que va fer set anys, la PromoRACC 50. El campionat de Castella el va acabar en segon lloc –tot i la diferència d'edat amb els altres 17 pilots– i en la PromoRACC ha obtingut dues victòries, un tercer lloc i un cinquè en les quatre reunions que ha disputat. L'any vinent tindrà molts ulls seguint-lo en la PromoRACC 50, ja que és un dels casos de precocitat que crida més l'atenció dels últims anys. Amb tres anys va pujar a la seva primera moto i amb quatre ja va disputar –i guanyar– un campionat social de minimotos en l'àmbit de l'Estat.
No són ni els únics pilots ni les úniques fórmules de promoció, però sí quatre exemples que il·lustren que la piràmide de formació del motociclisme català continua preparada per fer aflorar el talent.