Més motor

Marc V d'Avià, berguedà i català

DAKAR 2015 · La cinquena victòria eleva Marc Coma a l'Olimp dels raids, a un sol triomf de Peterhansel competència · KTM li ha donat una moto més fiable que les Honda, però el gegant japonès amenaça

Coma ha guanyat el Dakar amb un sol triomf d'etapa i sense fer errors
Final prou plàcid, amb l'avaria de Barreda i la sanció a Gonçalves

Marc Coma va engran­dir ahir la seva lle­genda daka­ri­ana amb el cinquè títol en moto. Sí, cinc tua­regs a casa del pilot que pro­cla­mava als qua­tre vents “Sóc d'Avià, ber­guedà i català” en la festa popu­lar de rebuda després del seu segon títol, l'any 2009. Cinc Dakar, una gesta a l'abast només de qua­tre pilots, tres fran­ce­sos –segur que no és casu­a­li­tat– i Marc Coma, que se situa a un sol tri­omf dels que va obte­nir mon­si­eur Dakar, Stéphane Peter­han­sel, abans de can­viar el mani­llar pel volant i gua­nyar-ne cinc més. Cinc esta­tu­e­tes per a un pilot pro­per, sen­zill i pla­ner, que con­ti­nua vivint a Avià amb la Que­ralt, el petit Lluís i els pares, envol­tat de camps, ani­mals... i algu­nes motos.

“Segur que no serà el meu últim Dakar en moto”, deia abans de mar­xar cap a l'Argen­tina. Tot depèn de si hi ha un volant de pri­mer nivell lliure, però la temp­tació d'igua­lar Peter i el fet de tenir tot KTM pen­dent d'ell segu­ra­ment li faran com­plir la pro­mesa.

No tan fàcil

El desen­llaç del Dakar 2015 va ser més de tràmit del que es pre­veia –l'etapa d'ahir va ser muti­lada pels aiguats– però al llarg de dues set­ma­nes Coma ha com­pro­vat que, tot i el pas de Des­pres als cot­xes, els rivals bro­ten com els cama­grocs a la tar­dor.

El pilot d'Avià ha gua­nyat pel con­trol de la situ­ació, l'experiència, la paciència... més que per velo­ci­tat pura. La té, però d'altres (Bar­reda, Gonçalves, Quin­ta­ni­lla, Price, Rodri­gues...), també. Només li ha cal­gut una victòria d'etapa (la cin­quena). I ha gua­nyat, igual­ment, pel punt de for­tuna indis­pen­sa­ble en una com­pe­tició com aquesta: Per què la KTM de Jordi Vila­doms no va sobre­viure a l'atac salí de l'altiplà de sal d'Uyuni i la de Coma sí? Mis­te­ris de les cur­ses.

Pilots i fabri­cants

Aquest Dakar es va plan­te­jar com una bata­lla entre Joan Bar­reda i Marc Coma, amb avan­tatge ini­cial per al tor­re­blanquí. Però també era un duel entre KTM i Honda, entre el fabri­cant espe­ci­a­lit­zat en motos de fora de car­re­tera i el gegant tec­nològic japonès. D'una moto més clàssica con­tra una altra car­re­gada d'electrònica. Coma s'ha impo­sat al final per mitja hora sobre Paulo Gonçalves, el líder de recanvi que tenia Honda després que un pro­blema amb l'acce­le­ra­dor electrònic deixés fora de com­bat Joan Bar­reda. I a tres eta­pes del final Gonçalves va haver de can­viar el motor (i pena­lit­zar). Per tant, més que mai, ha gua­nyat també la fia­bi­li­tat de KTM (cap canvi de motor), però l'amenaça d'Honda és real i el dia que el seu millor pilot tin­gui una fia­bi­li­tat a l'altura, gua­nya­ran. Joan Bar­reda ja no s'equi­voca, ja és un pilot madur.

Yamaha, el ter­cer fabri­cant en discòrdia, ha dece­but. Ha situat Oli­vier Pain en desè lloc, però durant tota la cursa el francès va ser superat sis­temàtica­ment per la moto pri­vada de Joan Pedrero. Errors de con­cepció han anat endar­re­rint les motos ofi­ci­als. Sherco, per la seva banda, con­ti­nua amb molta feina per fer, com Gas Gas, que va arri­bar a la cursa –segons els pilots– amb la moto justa de pre­pa­ració.

Motos. 13a etapa
1r Ivan Jakes (KTM)
52:06
2n Stefan Svitko (KTM)
a 0:45
3r Toby Price (KTM)
a 1:07
4t Paulo Gonçalves (Honda)
a 1:15
Marc Coma (KTM)
a 3:11
6è Hans Vogels (KTM)
a 3:36
7è Frans Verhoeven (Yamaha)
a 4:35
8è Pablo Quintanilla (KTM)
a 4:52
9è Xavier de Soultrait (Yamaha)
a 5:54
10a Laia Sanz (Honda)
a 7:55
59a Rosa Romero (KTM)
a 38:03
Motos. General
1r Marc Coma (KTM)
46h03:49
2n Paulo Gonçalves (Honda)
a 16:53
3r Toby Price (KTM)
a 23:14
4t Pablo Quintanilla (KTM)
a 38:38
5è Stefan Svitko (KTM)
a 44:17
6è Rubén Faria (KTM)
a 1h57:50
7è David Casteu (Yamaha)
a 2h00:14
8è Ivan Jakes (KTM)
a 2h18:18
9a Laia Sanz (Honda)
a 2h24:21
10è Olivier Pain (Yamaha)
a 3h09:09
11è Hans Vogels (KTM)
a 3h31:50
12è Hélder Rodrigues (Honda)
a 4h00:15
13è Xavier de Soultrait (Yamaha)
a 4h20:18
14è Paolo Ceci (KTM)
a 4h58:14
15è Frans Verhoeven (Yamaha)
a 5h13:40
16è Txomin Arana (Yamaha)
a 5h21:45
17è Joan Barreda (Yamaha)
a 5h54:35
52a Rosa Romero (KTM)
a 25h14:06
Quads. 13a etapa
1r Willem Saaijman (Yamaha)
1h05:05
2n Christophe Declerck (Yamaha
a 0:06
3r Daniel Domaszewski (Honda)
a 0:09
Quads. General
1r Rafal Sonik (Yamaha)
57:18.39
2n Jeremías González (Yamaha)
a 2h54:50
3r Walter Nosiglia (Honda)
a 3h42:56
Cotxes. 13a etapa
1r Gordon-Campbell (Gordini)
13:16
2n Poulter-Howie (Toyota Hilux)
a 0:25
3r Spataro-Lozada (Renault Duster)
a 0:29
4t Terranova-Graue (Mini All4 Racing)
a 0:31
5è De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 0:34
6è Al-Attiyah-Baumel (Mini All4 Racing)
a 0:39
7è Ten Brinke-Colsoul (Toyota Hilux)
a 0:48
8è Holowczyc-Panseri (Mini All4 Racing)
a 0:49
9è Van Loon-Rosergaar (Mini All4 Racing)
a 0:57
10è Vasiliev-Zhiltsov (Mini All4 Racing)
a 1:01
43è Foj-Santamaría (Toyota Hilux)
a 26:59
56è Llovera-Haro (Bugui MD)
a 34:31
Cotxes. General
1r Al-Attiyah-Baumel (Mini All4 Racing)
40h32:25
2n De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota Hilux)
a 35:34
3r Holowczyc-Panseri (Mini All4 Racing)
a 1h32:01
4t Van Loon-Rosegaar (Mini All4 Racing)
a 3h01:52
5è Vasiliev-Zhiltsov (Mini All4 Racing)
a 3h12:41
6è Lavieille-Maimon (Toyota IUR-FSE)
a 3h15:58
7e Ten Brinke-Colsoul (Toyota Hilux)
a 3h42:02
8è Sousa-Fiuza (Mitsubishi ASX)
a 3h44:59
9è Rakhimbaiev-Nikolaev (Mini All4 Racing)
a 4h08:44
10è Chabot-Pillot (SMG)
a 4h42:36
11è Peterhansel-Cottret (Peugeot 2008 DKR)
a 5h19:15
41è Llovera-Haro (Bugui MD)
a 23h27:09
52è Foj-Santamaría (Toyota Hilux)
a 36h15:46
Camions. 13a etapa
1r Stacey-Brynkens-Der Kinderen (Iveco)
20:31
2n Van Vliet-Pronk-Klein (Man)
a 1:21
3r Mardeev-Beliaev-Svistunov (Kamaz)
a 2:23
4t Sotnikov-Deviatkin-Aferin (Kamaz)
a 2:45
5è Nikolaev-Iakolev-Akhmadeev (Kamaz)
a 3:32
6è Kolomy-Kilian-Kilian (Tatra)
a 4:30
7è De Rooy-Rodewald-Damen (Iveco)
a 4:43
8è Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz)
a 4:43
12è Vila-Colomé-Huisman (Iveco)
a 9:16
14è Loprais-Marcó-Van der Vaet (Man)
a 13:17
33è Juvanteny-Criado-González (Man)
a 27:42
43è Ginestà-Comallonga-Herrero (Daf)
a 49:23
Camions. General
1r Mardeev-Beliaev-Svistunov (Kamaz)
42h22:01
2n Nikolaev-Iakolev-Akhmadeev (Kamaz)
a 13:52
3r Karginov-Mokeev-Leonov (Kamaz)
a 51:00
4t Loprais-Marcó-Van der Vaet (Man)
a 1h56:37
5è Sotnikov-Deviatkin-Aferin (Kamaz)
a 2h24:32
6è Stacey-Brynkens-Der Kinderen (Iveco)
a 2h29:29
7è Kolomy-Kilian-Kilian (Tatra)
a 4h07:29
8è Van Vliet-Pronk-Klein (Man))
a 4h19:41
9è De Rooy-Rodewald-Damen (Iveco)
a 7h08:41
13è Vila-Colomé-Huisman (Iveco)
a 8h35:04
37è Juvanteny-Criado-González (Man)
a 47h18:42
43è Ginestà-Comallonga-Herrero (Daf)
a 63h46:48
6
Stephane Peterhansel
(1991, 92, 93, 95, 97, 98)
5
Cyril Neveu
(1979, 80, 82, 86, 87)
5
Cyril Despres
(2005, 07, 10, 12, 13)
5
Marc Coma
(2006, 09, 11, 14, 15)
4
Edi Orioli
(1988, 90, 94, 96)
3
Richard Sainct
(1999, 2000, 03)
2
Hubert Auriol, Gaston Rahier, Fabrizio Meoni
1
Gilles Lalay, Nani Roma

Per emmarcar

· El debut de Toby Price: podi final, pocs errors i triomf d'etapa. Un pilot amb molt de futur

· L'ajuda, més enllà del que se li podia exigir, de Jordi Viladoms a Marc Coma

· Els 400 km en què la moto de Joan Barreda va ser remolcada per la de Jeremías Israel

Per oblidar

· L'equip més solvent i fiable va cometre un error muntant la mecànica del Mini de Roma

· Peugeot no ha estat a l'alçada. S'esperava que fossin més ràpids que fiables, i ni això

· L'error garrafal de no anul·lar l'etapa del Salar de Uyuni per a les motos

“És un resultat que no hauria somiat mai”

Faltaven quatre anys perquè nasqués Laia Sanz quan la francesa Christine Martin va acabar desena (31 pilots en la meta) en la categoria de motos del Dakar del 1981. Han hagut de passar 33 anys per trencar aquest sostre. I ha hagut de ser Laia Sanz (en la foto, entre Nani Roma i Rosa Romero), finalment novena (79 pilots en la meta). La comparació no s'aguanta. Avui en el Dakar hi participen no menys de 30 pilots d'elit amb motos de fàbrica. Laia Sanz s'estrenava com a pilot oficial d'Honda i ho ha brodat. Ha millorat el 16è lloc del 2014, ha entrat en el top 10 (va perdre ahir el vuitè lloc per una caiguda, l'única en tot el raid, en un fangar) i ha obtingut el millor resultat parcial d'una pilot (5è lloc en la 8a etapa). Cap altra dona pot competir per la victòria.

“És un resultat que no hauria somiat mai. És clar que m'hauria agradat acabar vuitena, però el novè és increïble. Se m'ha escapat alguna llàgrima. La clau ha estat tenir una gran moto, haver-me entrenat més, haver fet dues curses de preparació, tenir la dosi de sort que cal, cuidar la mecànica, navegar bé i haver incrementat el meu ritme en moto”, comentava, feliç, al podi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)