Marc V d'Avià, berguedà i català
DAKAR 2015 · La cinquena victòria eleva Marc Coma a l'Olimp dels raids, a un sol triomf de Peterhansel competència · KTM li ha donat una moto més fiable que les Honda, però el gegant japonès amenaça
Marc Coma va engrandir ahir la seva llegenda dakariana amb el cinquè títol en moto. Sí, cinc tuaregs a casa del pilot que proclamava als quatre vents “Sóc d'Avià, berguedà i català” en la festa popular de rebuda després del seu segon títol, l'any 2009. Cinc Dakar, una gesta a l'abast només de quatre pilots, tres francesos –segur que no és casualitat– i Marc Coma, que se situa a un sol triomf dels que va obtenir monsieur Dakar, Stéphane Peterhansel, abans de canviar el manillar pel volant i guanyar-ne cinc més. Cinc estatuetes per a un pilot proper, senzill i planer, que continua vivint a Avià amb la Queralt, el petit Lluís i els pares, envoltat de camps, animals... i algunes motos.
“Segur que no serà el meu últim Dakar en moto”, deia abans de marxar cap a l'Argentina. Tot depèn de si hi ha un volant de primer nivell lliure, però la temptació d'igualar Peter i el fet de tenir tot KTM pendent d'ell segurament li faran complir la promesa.
No tan fàcil
El desenllaç del Dakar 2015 va ser més de tràmit del que es preveia –l'etapa d'ahir va ser mutilada pels aiguats– però al llarg de dues setmanes Coma ha comprovat que, tot i el pas de Despres als cotxes, els rivals broten com els camagrocs a la tardor.
El pilot d'Avià ha guanyat pel control de la situació, l'experiència, la paciència... més que per velocitat pura. La té, però d'altres (Barreda, Gonçalves, Quintanilla, Price, Rodrigues...), també. Només li ha calgut una victòria d'etapa (la cinquena). I ha guanyat, igualment, pel punt de fortuna indispensable en una competició com aquesta: Per què la KTM de Jordi Viladoms no va sobreviure a l'atac salí de l'altiplà de sal d'Uyuni i la de Coma sí? Misteris de les curses.
Pilots i fabricants
Aquest Dakar es va plantejar com una batalla entre Joan Barreda i Marc Coma, amb avantatge inicial per al torreblanquí. Però també era un duel entre KTM i Honda, entre el fabricant especialitzat en motos de fora de carretera i el gegant tecnològic japonès. D'una moto més clàssica contra una altra carregada d'electrònica. Coma s'ha imposat al final per mitja hora sobre Paulo Gonçalves, el líder de recanvi que tenia Honda després que un problema amb l'accelerador electrònic deixés fora de combat Joan Barreda. I a tres etapes del final Gonçalves va haver de canviar el motor (i penalitzar). Per tant, més que mai, ha guanyat també la fiabilitat de KTM (cap canvi de motor), però l'amenaça d'Honda és real i el dia que el seu millor pilot tingui una fiabilitat a l'altura, guanyaran. Joan Barreda ja no s'equivoca, ja és un pilot madur.
Yamaha, el tercer fabricant en discòrdia, ha decebut. Ha situat Olivier Pain en desè lloc, però durant tota la cursa el francès va ser superat sistemàticament per la moto privada de Joan Pedrero. Errors de concepció han anat endarrerint les motos oficials. Sherco, per la seva banda, continua amb molta feina per fer, com Gas Gas, que va arribar a la cursa –segons els pilots– amb la moto justa de preparació.
Per emmarcar
· El debut de Toby Price: podi final, pocs errors i triomf d'etapa. Un pilot amb molt de futur
· L'ajuda, més enllà del que se li podia exigir, de Jordi Viladoms a Marc Coma
· Els 400 km en què la moto de Joan Barreda va ser remolcada per la de Jeremías Israel
Per oblidar
· L'equip més solvent i fiable va cometre un error muntant la mecànica del Mini de Roma
· Peugeot no ha estat a l'alçada. S'esperava que fossin més ràpids que fiables, i ni això
· L'error garrafal de no anul·lar l'etapa del Salar de Uyuni per a les motos
“És un resultat que no hauria somiat mai”
Faltaven quatre anys perquè nasqués Laia Sanz quan la francesa Christine Martin va acabar desena (31 pilots en la meta) en la categoria de motos del Dakar del 1981. Han hagut de passar 33 anys per trencar aquest sostre. I ha hagut de ser Laia Sanz (en la foto, entre Nani Roma i Rosa Romero), finalment novena (79 pilots en la meta). La comparació no s'aguanta. Avui en el Dakar hi participen no menys de 30 pilots d'elit amb motos de fàbrica. Laia Sanz s'estrenava com a pilot oficial d'Honda i ho ha brodat. Ha millorat el 16è lloc del 2014, ha entrat en el top 10 (va perdre ahir el vuitè lloc per una caiguda, l'única en tot el raid, en un fangar) i ha obtingut el millor resultat parcial d'una pilot (5è lloc en la 8a etapa). Cap altra dona pot competir per la victòria.
“És un resultat que no hauria somiat mai. És clar que m'hauria agradat acabar vuitena, però el novè és increïble. Se m'ha escapat alguna llàgrima. La clau ha estat tenir una gran moto, haver-me entrenat més, haver fet dues curses de preparació, tenir la dosi de sort que cal, cuidar la mecànica, navegar bé i haver incrementat el meu ritme en moto”, comentava, feliç, al podi.