Tornen els ral·lis, torna Loeb
Ral·lis. Citroën recupera el nou cops campió del món per mirar de parar els peus a Ogier i VW, però només a Montecarlo. El duel dels Sébastien promet emocions fortes en l'inici del curs
El mundial de ral·lis fa dos anys que juga a l'alça. El 2013 hi va debutar Volkswagen; l'any passat, Hyundai. Tot esperant que Toyota faci un cop de cap i s'afegeixi a la festa –no serà abans del 2017, però–, l'inici del curs del 2015 també en té preparada una de grossa: el retorn del nou cops campió del món Sébastien Loeb. De retruc, la participació de l'alsacià amb el Citroën DS3 –per bé que només al Montecarlo– demostra que la marca francesa manté l'aposta pels ral·lis, encara que el seu principal programa esportiu sigui el mundial de turismes.
Allà, al WTCC, és on Loeb va competir el 2014 i on ho continuarà fent enguany. Però quan Citroën li va oferir la possibilitat de córrer el Montecarlo –fa encara no dos mesos–, Loeb no ho va dubtar “ni un segon”. Val a dir, però, que han passat quinze mesos d'ençà del seu últim ral·li del mundial –a Alsàcia, el 2013, on es va posar el cotxe per barret– i que el retorn no serà bufar i fer ampolles: “Vull ser al davant, però fa més d'un any que no faig un ral·li d'aquest nivell [a finals de novembre va córrer una prova del campionat francès, amb la seva dona de copilot] i l'estil de conducció és del tot diferent del del WTCC.”
El nou Polo fa por
Encara que només sigui per un ral·li, doncs, la tornada de Loeb és la gran notícia del començament del mundial. Citroën somriu, perquè un munt de gent estarà pendent dels seus cotxes, decorats amb un gran número 60 per celebrar el seixantè aniversari del Citroën DS –una denominació convertida en marca pròpia–. Però també somriu Ogier, que es frega les mans amb la perspectiva d'un nou duel amb Loeb. “En tinc moltes ganes; serà una cursa emocionant i fascinant”, assevera l'altre Sébastien.
Ara bé, Ogier és qui té més trumfos per sortir-ne vencedor. No només ha estat fent ral·lis tots els mesos que Loeb ha estat als circuits, sinó que l'evolució del Polo R WRC que Volkswagen estrenarà aquest vespre fa posar els pèls de punta. El cotxe és nou en un 75%, amb un motor més lleuger i potent (318 CV). L'excampió del món Marcus Grönholm l'ha provat i diu que és vuit dècimes per quilòmetre més ràpid que l'antic. Si és així, bona nit i tapa't!
De fet, la marca alemanya tenia previst estrenar aquesta evolució el 2014. Va acceptar guardar-la al calaix fins ara per no aniquilar la competència. Això va permetre a Citroën desenvolupar amb temps una evolució del DS3 –estrenat el 2011– i continuar en el mundial; altrament, tal vegada s'hauria retirat. Als nous cotxes se'ls reconeix pel canvi de marxes al volant, com els F-1.
Però un cop Loeb torni als circuits, tot fa pensar que, de cara a la resta del curs, Ogier tornarà a tenir l'enemic a casa. Jari-Matti Latvala es conforma a marxar de Montecarlo amb un quart lloc, però assegura que aquest any anirà a totes. “Vull coronar-me campió del món en acabar el curs”, sentencia.
Sordo segueix amb Martí
I és que els Hyundai difícilment estaran encara a to. La marca coreana farà tot el mundial amb Neuville i Sordo –segueix amb Marc Martí com a copilot–, amb el reforç d'un tercer cotxe per a Paddon a partir de Suècia. Però el nou i20 WRC no arribarà fins a mig curs. Això sí, serà del tot nou, no una evolució de l'actual. Per la seva banda, M-Sport correrà amb dos joves, Evans i Tänak, mentre que Robert Kubica ho farà amb un Fiesta privat, calçat amb rodes Pirelli en comptes de les Michelin de la resta.
El polonès va fer l'escratx als dos primers trams del passat Montecarlo. I és que la barreja d'asfalt moll, sec, nevat i glaçat típica de la cursa dels Alps és terreny adobat per a les sorpreses. I un duel Loeb-Ogier, també.
LA BOMBA
El nou Polo R WRC fa posar els pèls de punta. És més potent i més ràpid que l'anticPals a les rodes a Ogier
Els ral·lis volen guanyar en emoció i incertesa, i a partir d'ara els copilots no rebran informació dels temps intermedis dels rivals en els trams cronometrats. És una de les novetats més transcendents del reglament esportiu del WRC. Els pilots s'havien acostumat a rebre els parcials dins del cotxe, i això els permetia, per exemple, aixecar el peu si un rival directe havia tingut un ensurt. Ara hauran d'anar a totes sempre, sense saber què fan els altres. L'altre canvi de relleu és l'ordre de sortida de les etapes. D'ara endavant, el líder del campionat obrirà la cursa els dos primers dies –l'any passat, només el primer–, i l'ordre no s'invertirà fins al tercer. Això pot penalitzar el líder en els ral·lis de terra, perquè haurà d'escombrar la graveta de la pista. Tot plegat es fa per afavorir l'espectacle, però és clar que l'opinió d'Ogier (a la foto, ahir, al tram de proves) no s'ha tingut gaire en compte.