Ral·lis

El Costa Brava reuneix tres generacions

Motor. El desembarcament dels Lancia Delta Integrale, Ford Sierra Cosworth i BMW M3 s'afegeix als Lancia 037 i Porsche 911, que fins ara dominaven els ral·lis històrics

Era l'any 1991 quan Catalunya va ocupar per primera vegada un espai en el mundial de ral·lis. Amb permís de Toyota, les marques que tallaven el bacallà en el mundial eren Lancia –amb les diferents versions del Delta Integrale– i, en asfalt, Ford, amb els Sierra Cosworth i BMW, amb el llegendari M3. El grup B feia anys que era història. I, com que tot torna, avui aquests mites rodants que encara estan relativament frescos en la memòria dels aficionats de l'època més popular dels ral·lis aprofitaran tots els centímetres de l'asfalt en aquells mateixos trams. A més, amb l'al·licient de poder-los enfrontar amb els cotxes capdavanters de les dues generacions anteriors, els Lancia 037 (grup B) i els Porsche 911 (grup 4).

Aquesta és la proposta del ral·li Costa Brava, que comença aquesta tarda a Lloret però que continua centrat a Girona i les Guilleries. Cent dos equips, repartits entre 36 dels campionats de velocitat i 66 de les diferents modalitats de regularitat. Vint-i-dos equips provenen de fora de l'Estat espanyol, la majoria dels quals (setze) inscrits en velocitat, ja que el Costa Brava inaugura el campionat FIA de ral·lis històrics.

El factor humà

El Costa Brava no queda curt pel que fa a pilots. El campió d'Europa, Luigi Battistolli, Lucky (Lancia Integrale); el seu predecessor el 2013 i el 2012, Pedro (amb un cotxe idèntic); els Porsche 911 del noruec Valter Ch. Jensen i el suec Mats Myrsell; l'últim guanyador del Tour de Corse històric, el francès Christophe Vaison (Lancia 037), a més de l'italià Falcone (Delta Integrale), Cazaux i Vaison (Lancia 037) o Canavese (Delta Integrale).

No hi serà el BMW 2002 d'Enric Xargay, el gran animador dels últims anys, però sí els Ford Sierra Cosworth de l'asturià Daniel Alonso i el gironí Francesc Gutiérrez, que ha canviat l'últim BMW M3 que va pilotar el malaurat Pep Bassas per un Sierra com el que va pilotar quan va guanyar l'europeu de muntanya. Entre Lancia (037 i Delta), Ford (Sierra i Escort), Porsche 911 i BMW M3 sumen una trentena d'unitats en velocitat. Poca broma.

AVUI
Sortida (Lloret)
17.00
1. Els Àngels 1 (15,10 km)
17.48
2. Santa Pellaia 1 (11,83 km)
17.48
Assistència (Girona, 40')
19.30
3. Els Àngels 2 (15,10 km)
20.37
4. Santa Pellaia 2 (11,83 km)
21.17
Arribada (Girona)
22.20
DEMÀ
Sortida (Girona)
09.00
5. Osor 1 (12,17 km)
10.08
6. Espin.-Collsapl.1. (23 km)
10.51
7. Cladells 1 (14,13 km)
11.34
Assistència (Girona 20')
12.49
8. Osor 2 (12,17 km)
13.57
9. Espin.-Collsapl.2. (23 km)
14.40
10. Cladells 2 (14,13 km)
15.23
Assistència (Girona 20')
16.03
11. Osor 3 (12,17 km)
17.46
12. Cladells 3 (14,13 km)
18.14
Final ral·li (Girona)
19.30 Els trams es tanquen 1h15 abans del pas del primer participant.

Un pilot estrella que podria obrir un nou mercat

La categoria de regularitat FIA (24 participants) és hoste d'una de les grans novetats del ral·li, la presència d'un equip de dos cotxes de la Universitat de Tòquio. El centre va plantejar com a matèria curricular la participació en un ral·li d'històrics a Europa. Partint de zero, es van rescatar un Mitsubishi Lancer 1600 (aquest model va guanyar el ral·li Safari del 1974) i un coetani Toyota Levin i, durant uns mesos, els estudiants els han refet i condicionat per disputar un ral·li de regularitat. Després va venir l'elecció de la prova, amb gran sorpresa de l'organitzador del Costa Brava, que ni ho sospitava però que ràpidament ha entès que la via asiàtica li pot proporcionar prestigi i alegries en el futur. Tant és així que el lloc web rallyclassics.org, a més dels idiomes habituals (català, castellà, anglès, francès i alemany), es pot trobar en japonès. Finalment, quedava l'elecció dels pilots. Un, Yasuhito Yoshino, més anònim però amb participació al Montecarlo 2013, i l'altre, una llegenda dels ral·lis japonesos, Kenjiro Shinozuka. Per descomptat, serà el pilot del Mitsubishi Lancer. Amb aquesta marca, el pilot de Tòquio (1948) va obtenir les dues victòries que té en el mundial de ral·lis (Costa d'Ivori 1991 i 1992) i també el triomf que l'ha fet més famós, el del Dakar 1997. El projecte no és nou, ja que l'any passat l'equip de la Universitat va participar en ral·lis amb un Toyota Trueno i un Datsun Violet. En tot cas, el fet que hagin repetit l'experiència denota que hi creuen com a experiència formativa. Des de Girona s'han desplaçat una vintena de persones, entre pilots, copilots, responsables de l'equip i estudiants.

El TeamGo (així s'anomena l'equip japonès) no és l'única estructura potent en regularitat. No hi falta l'equip Seat, amb quatre cotxes: un 124-2000 cada cop més preparat (Salvador Cañellas-Daniel Ferrater), un 124 Sport Coupé 1600 (Mia Bardolet-Eloi Alsina) i un Ibiza 1.5 de primera generació i un 127-903, aquests últims en mans de periodistes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)