Ral·lis

El Costa Brava reuneix tres generacions

Motor. El desembarcament dels Lancia Delta Integrale, Ford Sierra Cosworth i BMW M3 s'afegeix als Lancia 037 i Porsche 911, que fins ara dominaven els ral·lis històrics

Era l'any 1991 quan Cata­lu­nya va ocu­par per pri­mera vegada un espai en el mun­dial de ral·lis. Amb permís de Toyota, les mar­ques que talla­ven el bacallà en el mun­dial eren Lan­cia –amb les dife­rents ver­si­ons del Delta Inte­grale– i, en asfalt, Ford, amb els Sierra Cosworth i BMW, amb el lle­gen­dari M3. El grup B feia anys que era història. I, com que tot torna, avui aquests mites rodants que encara estan rela­ti­va­ment fres­cos en la memòria dels afi­ci­o­nats de l'època més popu­lar dels ral·lis apro­fi­ta­ran tots els centímetres de l'asfalt en aquells matei­xos trams. A més, amb l'al·lici­ent de poder-los enfron­tar amb els cot­xes cap­da­van­ters de les dues gene­ra­ci­ons ante­ri­ors, els Lan­cia 037 (grup B) i els Porsche 911 (grup 4).

Aquesta és la pro­posta del ral·li Costa Brava, que comença aquesta tarda a Llo­ret però que con­ti­nua cen­trat a Girona i les Gui­lle­ries. Cent dos equips, repar­tits entre 36 dels cam­pi­o­nats de velo­ci­tat i 66 de les dife­rents moda­li­tats de regu­la­ri­tat. Vint-i-dos equips pro­ve­nen de fora de l'Estat espa­nyol, la majo­ria dels quals (setze) ins­crits en velo­ci­tat, ja que el Costa Brava inau­gura el cam­pi­o­nat FIA de ral·lis històrics.

El fac­tor humà

El Costa Brava no queda curt pel que fa a pilots. El campió d'Europa, Luigi Bat­tis­to­lli, Lucky (Lan­cia Inte­grale); el seu pre­de­ces­sor el 2013 i el 2012, Pedro (amb un cotxe idèntic); els Porsche 911 del noruec Val­ter Ch. Jen­sen i el suec Mats Myr­sell; l'últim gua­nya­dor del Tour de Corse històric, el francès Chris­tophe Vai­son (Lan­cia 037), a més de l'italià Fal­cone (Delta Inte­grale), Cazaux i Vai­son (Lan­cia 037) o Cana­vese (Delta Inte­grale).

No hi serà el BMW 2002 d'Enric Xar­gay, el gran ani­ma­dor dels últims anys, però sí els Ford Sierra Cosworth de l'asturià Daniel Alonso i el gironí Fran­cesc Gutiérrez, que ha can­viat l'últim BMW M3 que va pilo­tar el malau­rat Pep Bas­sas per un Sierra com el que va pilo­tar quan va gua­nyar l'euro­peu de mun­ta­nya. Entre Lan­cia (037 i Delta), Ford (Sierra i Escort), Porsche 911 i BMW M3 sumen una tren­tena d'uni­tats en velo­ci­tat. Poca broma.

AVUI
Sortida (Lloret)
17.00
1. Els Àngels 1 (15,10 km)
17.48
2. Santa Pellaia 1 (11,83 km)
17.48
Assistència (Girona, 40')
19.30
3. Els Àngels 2 (15,10 km)
20.37
4. Santa Pellaia 2 (11,83 km)
21.17
Arribada (Girona)
22.20
DEMÀ
Sortida (Girona)
09.00
5. Osor 1 (12,17 km)
10.08
6. Espin.-Collsapl.1. (23 km)
10.51
7. Cladells 1 (14,13 km)
11.34
Assistència (Girona 20')
12.49
8. Osor 2 (12,17 km)
13.57
9. Espin.-Collsapl.2. (23 km)
14.40
10. Cladells 2 (14,13 km)
15.23
Assistència (Girona 20')
16.03
11. Osor 3 (12,17 km)
17.46
12. Cladells 3 (14,13 km)
18.14
Final ral·li (Girona)
19.30 Els trams es tanquen 1h15 abans del pas del primer participant.

Un pilot estrella que podria obrir un nou mercat

La categoria de regularitat FIA (24 participants) és hoste d'una de les grans novetats del ral·li, la presència d'un equip de dos cotxes de la Universitat de Tòquio. El centre va plantejar com a matèria curricular la participació en un ral·li d'històrics a Europa. Partint de zero, es van rescatar un Mitsubishi Lancer 1600 (aquest model va guanyar el ral·li Safari del 1974) i un coetani Toyota Levin i, durant uns mesos, els estudiants els han refet i condicionat per disputar un ral·li de regularitat. Després va venir l'elecció de la prova, amb gran sorpresa de l'organitzador del Costa Brava, que ni ho sospitava però que ràpidament ha entès que la via asiàtica li pot proporcionar prestigi i alegries en el futur. Tant és així que el lloc web rallyclassics.org, a més dels idiomes habituals (català, castellà, anglès, francès i alemany), es pot trobar en japonès. Finalment, quedava l'elecció dels pilots. Un, Yasuhito Yoshino, més anònim però amb participació al Montecarlo 2013, i l'altre, una llegenda dels ral·lis japonesos, Kenjiro Shinozuka. Per descomptat, serà el pilot del Mitsubishi Lancer. Amb aquesta marca, el pilot de Tòquio (1948) va obtenir les dues victòries que té en el mundial de ral·lis (Costa d'Ivori 1991 i 1992) i també el triomf que l'ha fet més famós, el del Dakar 1997. El projecte no és nou, ja que l'any passat l'equip de la Universitat va participar en ral·lis amb un Toyota Trueno i un Datsun Violet. En tot cas, el fet que hagin repetit l'experiència denota que hi creuen com a experiència formativa. Des de Girona s'han desplaçat una vintena de persones, entre pilots, copilots, responsables de l'equip i estudiants.

El TeamGo (així s'anomena l'equip japonès) no és l'única estructura potent en regularitat. No hi falta l'equip Seat, amb quatre cotxes: un 124-2000 cada cop més preparat (Salvador Cañellas-Daniel Ferrater), un 124 Sport Coupé 1600 (Mia Bardolet-Eloi Alsina) i un Ibiza 1.5 de primera generació i un 127-903, aquests últims en mans de periodistes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)