Menú per a estómacs forts
Motor. El mundial de ral·licròs es presenta al Circuit de Barcelona-Catalunya, on al setembre l'afició catalana es retrobarà amb una disciplina que combina competició i espectacle
Terra, asfalt, cotxes de 600 CV i una eclèctica selecció de pilots. Aquests són els ingredients bàsics del mundial de ral·licròs (RX). Ahir es va presentar el nou curs –arrenca el 26 d'abril, a Portugal– al Circuit de Barcelona-Catalunya, amb la presència dels divuit pilots fixos de la graella i uns quants dels espectaculars prototips que hi corren. El plat que s'obté d'aquesta barreja d'elements està farcit d'“acció i molta adrenalina”, tal com va explicar a L'Esportiu el vigent campió del món, Petter Solberg, l'octubre passat.
Va ser llavors que es va presentar la cursa catalana del mundial d'RX, que serà la desena de les tretze proves del curs i es disputarà a Montmeló del 18 al 20 de setembre. El fet de muntar la presentació mundial del campionat al circuit vallesà fa ben palesa l'aposta de l'organització pel Barcelona RX. Aquesta és la marca que els promotors de la cita catalana han creat per encabir-hi la cursa i tot el que l'envoltarà, atès que la competició es complementarà amb un veritable “festival del motorsport”.
Màxima intensitat
El mundial d'RX és nou –l'any passat se'n va celebrar tot just la primera edició–, però el ral·licròs és un vell conegut de l'afició catalana. Els més veterans encara recorden amb delit les tres edicions que es van disputar a Sils a finals dels anys vuitanta, en plena època daurada de la especialitat, que havia nascut a Anglaterra a finals dels anys seixanta.
Els habituals de Sils saben amb detall en què consisteix el ral·licròs. A grans trets, cada pilot fa quatre mànegues de qualificació –amb cinc cotxes cadascuna i una durada de quatre voltes–, i després hi ha dues semifinals i una gran final, de sis pilots i sis voltes. Atès que la prova catalana puntuarà per a les categories Supercar, Super 1600 i RX Lites, hi haurà uns noranta cotxes en acció i s'hi disputaran gairebé vuitanta mànegues. Acció non-stop i màxima intensitat, en un esport fet a mida per a la televisió –Esport3 retransmetrà en directe tot el campionat– que deixa bocabadat tothom que el viu in situ.
Les curses es fan en traçats curts –entre 1,1 i 1,4 quilòmetres– d'asfalt i terra, i algun salt. Al Circuit de Barcelona-Catalunya, el traçat es dibuixarà a la zona de l'estadi, davant d'uns vint mil espectadors còmodament asseguts a les tribunes. Des d'allà veuran com els pilots s'obren pas literalment a cops de colze, per bé que els danys en els cotxes acostumen a ser només cosmètics –les carrosseries són de fibra i es canvien en un tres i no res.
Roma... i Sainz?
Pel que fa als pilots, a banda dels fixos, cada prova té diversos convidats (wild cards). Els promotors del Barcelona RX treballen perquè a Montmeló hi corrin grans noms dels ral·lis i els raids. Un d'ells podria ser Nani Roma, que ahir va assistir a la presentació. La seva marca del Dakar, Mini, debuta enguany en l'RX amb un equip privat. “Cal trobar algú que pagui la factura”, va dir amb prudència el de Folgueroles.
Peugeot també és present en l'RX, amb els mateixos colors que Carlos Sainz du en el Dakar. Si dos i dos són quatre, no seria gens estrany veure el bicampió mundial de ral·lis al Circuit de Barcelona-Catalunya. Si ho prova, segur que hi torna, perquè qui tasta aquest menú –dins d'un cotxe o a les tribunes– repeteix.
LA XIFRA
Més acceleració que un F-1
Els cotxes de la categoria Supercar semblen parents no gaire llunyans dels del mundial de ral·lis. La gran diferència és que tenen el doble de cavalls –600– i cap ajut electrònic, i es posen a cent per hora en 1,9 segons –un F-1 triga mig segon més–. L'Esportiu va poder experimentar aquesta acceleració extrema dins del VW Polo RX pilotat per P-G Andersson, excampió mundial júnior de ral·lis. La potència i el parell del Polo el convertien en una joguina entremaliada a les mans del pilot suec. Aquests són els grup B del segle XXI. Els nostàlgics de Sils entendran el símil.