La diversió torna a Moto GP
Motociclisme. Rossi fa la seva primera posició preferent de la temporada, però el millor ritme el tenen Márquez (tercer, rere Aleix Espargaró) i Lorenzo, que sortirà de la tercera fila
Assen i el seu perfil de pista sense grans rectes ni grans frenades i el resultat de la qualificació d'ahir fan preveure una cursa de Moto GP oberta i incerta. Després, les circumstàncies diran, però els ingredients hi són i són de bon cuinar.
Valentino Rossi, sortint des de la pole (per primer cop en primera fila aquest any); Márquez (tercer) i Lorenzo, amb el millor ritme (però el mallorquí a tercera fila i obligat a remuntar tot i la poca recta per guanyar posicions fins a la primera frenada), i una Suzuki (Aleix Espargaró, segon i Maverick Viñales, novè) presumptament més ben adaptada a Assen que a Montmeló –difícilment quedaran retratats en el primer cop de gas– formen un còctel que promet, però que pot quedar engrunat si plou. No és gens segur que l'anunciat canvi de líder sigui avui, perquè a Lorenzo l'espera la cursa més complicada de les cinc últimes.
De la Q1 a la primera fila
Sempre hi ha espai per a la sorpresa i la posició preferent de Rossi (61a de la seva vida) n'és una. L'havia fet a Xest tancant el 2014, però com a màxim havia estat quart aquest curs. Amb tot, la sessió que informa del seu ritme de cursa –el quart entrenament lliure– el situa amb dificultats per encadenar 1:34 baixos –igual com Dani Pedrosa–, mentre que Marc Márquez i Jorge Lorenzo van enllaçar sis i cinc voltes en 1:33.
L'altra alegria va venir d'Aleix Espargaró. L'autor de la pole a Catalunya –i a Assen el 2014– va haver de passar per la Q1, on només va gastar un pneumàtic per fer un 1:33.380 que ja hauria estat segona fila en la Q2. Però en la sessió definitiva el català va ser el primer que va baixar a 1:32. Ell i Marc Márquez van ser els que van entendre millor l'últim sector de la pista, mentre que les Yamaha i Dani Pedrosa hi perdien tot el que havien guanyat en els tres primers. Amb la pole ja en mans de Rossi i Lorenzo assumint la mala posició de sortida, Márquez va fer un últim intent per millorar l'1:33.005 que tenia. No va arribar a Rossi ni a Aleix, però sí a Pedrosa, a qui va desbancar de la primera fila i va enviar al costat de Pol Espargaró, que va signar la segona millor qualificació de l'any rere el quart de Jerez.
Tito, vigilant
No té la posició preferent (només una el 2015), però les sensacions del campió de Moto 2 són positives. Sobretot perquè Zarco només va baixar dos cops a 1:36 i Tito, set. I el català té 13 voltes millors que la tercera més ràpida del francès i líder del mundial. L'inici de la remuntada (40 punts entre tots dos) no pot esperar. Ningú més té el ritme d'1:37 baix. Ni Sam Lowes –una volta a 1:36–, que els acompanya en la primera fila. Àlex Rins serà a la tercera, però és difícil que lluiti amb el cap de cursa. Una caiguda al final va frustrar les aspiracions d'Àlex Márquez d'estar com a mínim en la tercera fila.
En Moto 3, segona pole seguida d'Enea Bastianini amb el líder Danny Kent controlant-ho tot des de la segona fila, al costat d'Isaac Viñales, que torna a trobar el punt a la Husqvarna després de la bona cursa a Catalunya. Com a Moto GP, els rècords d'Assen també van ser batuts àmpliament en les altres categories.
Reglament estable fins al 2021 i arribada de KTM a Moto GP el 2017
Presentat com un acord de consens –tot i que el tema de l'electrònica unificada continua generant moltes reticències en els equips més potents– per Carmelo Ezpeleta (Dorna), Hervé Poncharal (IRTA) i Vitto Ippolito (FIM), el nou reglament tècnic de Moto GP superarà la divisió actual entre Factory, Open i CRT i s'unificarà per esdevenir estable entre el 2016 i el 2021, amb l'objectiu de continuar revitalitzant la categoria, contenir despeses i tenir una graella de 24 pilots, la meitat dels quals de fàbriques gràcies a l'arribada d'un sisè constructor, a partir del 2017. Serà KTM, que s'afegirà a Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki i Aprilia. La fàbrica austríaca va anunciar el setembre passat que posava en marxa el projecte d'una moto de la màxima categoria i al gener va incorporar Mike Leitner, cap de mecànics de Dani Pedrosa durant molts anys a Honda. KTM, que ha dominat els últims anys de 125 cc i els primers de Moto 3, podria entrar a Moto GP amb un equip propi o bé associant-se amb una formació que ja existeixi (s'havia filtrat algun contacte amb Aspar). En la part tècnica, disposarà d'un motor de quatre cilindres en V i vàlvules pneumàtiques, xassís multitubular, canvi seamless –sense interrupcions en cada salt– i suspensions de la marca de la casa, White Power. El pilot de desenvolupament és Alex Hoffman, tot i que quan s'avanci en el desenvolupament de la moto es contractaran dos pilots de més nivell. La limitació de costos via electrònica (centraleta comuna obligatòria per a tots els equips) i limitació del nombre de motors disponibles cada temporada, ha estat decisiva per als austríacs.
El nou reglament també preveu altres punts, sobretot de caire econòmic: si un fabricant vol entrar en el campionat a partir del 2017 ho haurà de fer associant-se amb un equip privat. Entre el 2016 i el 2017 Dorna augmentarà un 30% les ajudes als equips privats, que pagaran com a màxim 2,2 milions d'euros per una moto (completa i amb totes les despeses incloses, excepte sinistres). El promotor també es reserva el dret de rescatar els drets dels dos equips pitjor classificats (indemnitzant-los) i oferir-los a un nou equip. Cada fàbrica haurà de poder oferir als equips privats entre dues i quatre motos. Finalment, el campionat tindrà entre 18 i 20 curses.