Coma baixa de la moto
El pilot d'Avià deixa la competició per assumir el càrrec de director esportiu del Dakar, prova que ha guanyat cinc vegades en moto
Coma volia superar el rècord de victòries de Peterhansel i passar als cotxes
L'anunci que Marc Coma abandona la competició va generar ahir una enorme sorpresa. El pilot d'Avià havia renovat recentment amb la marca KTM després d'haver sospesat el seu salt a la categoria de cotxes. Finalment, el va deixar per a més endavant amb l'objectiu de superar el rècord de cinc victòries en motos del Dakar, que comparteix amb el francès Stéphane Peterhansel. Però una oferta de l'organització de la prova per assumir el càrrec de director esportiu, que ha acabat acceptant, ha capgirat tots els plans futurs de Coma. Fins ahir mateix aquests plans eren, irremeiablement, passar a les quatre rodes quan donés per acabada la seva etapa sobre la moto, que ja arribava al tram final. El català havia tingut més d'una oferta sobre la taula (Toyota), però la que va valorar més seriosament, i que no va transcendir en el seu moment, va ser la de Ford, que aquest mateix 2015 va tornar a competir en el Dakar.
“No ha estat una decisió fàcil per a mi, però crec que era el moment de fer aquest pas i, quan em va arribar l'oferta dels organitzadors, vaig decidir acceptar-la”, va explicar ahir Marc Coma a través de l'agència EFE. “Jo tenia un pla, que era superar Peterhansel en motos abans de passar els cotxes. Però l'oferta dels organitzadors ho ha canviat tot”, afegia. Coma serà a partir d'ara la mà dreta d'Etienne Lavigne, director del Dakar. Ahir mateix, el lloc web de la prova publicava un comunicat en què s'anuncia que Marc Coma passarà bona part d'aquest mes de juliol fent el reconeixement del recorregut per a l'edició del 2016. També s'hi explica com Lavigne va pensar en el català per a aquest càrrec: “Va ser la persona que ens va venir immediatament al cap, perquè ens uneix la mateixa passió pel Dakar. A més, quan assumeix un compromís, es compromet a fons. M'encanta el seu rigor i la seva tranquil·litat, i compartim els mateixos valors. Coneix tots els reptes que planteja la prova i és un autèntic líder. Per actuar com a copilot de la prova, en què l'excepció és el normal, aquests són els requisits mínims”, diu el director del Dakar. “Marc aporta palmarès i la seva història, una cosa diferent. Provarem d'escriure noves pàgines del Dakar, i uns altres vindran al darrere a escriure'n d'altres.”
Marc Coma ocuparà el buit deixat per David Castera, que havia estat el director esportiu del Dakar els últims deu anys. Un cop finalitzada l'última edició, el gener d'aquest any, va deixar el càrrec per les crítiques rebudes a causa del caos que hi va haver en l'etapa que va passar pel Salar de Uyunu (Bolívia) i per diverses errades en el road book. Castera tornarà al Dakar el 2016, però com a copilot de Cyril Despres (Peugeot). Coma es va mostrar afalagat per la seva elecció com a director esportiu del Dakar: “Sóc conscient que sóc molt afortunat. Formar part de l'organització, amb un càrrec de tanta responsabilitat, és una oportunitat de tornar al Dakar tot el que m'ha aportat.”
LES REACCIONS
Fer una cursa “imprevisible”
“El meu objectiu és dedicar tota la meva energia perquè el Dakar continuï sent la cursa més maca del món. La meva filosofia és prioritzar l'aventura.” Coma explicava ahir quines serien les seves intencions com a nou director esportiu del Dakar. “L'aventura ha de ser viva”, va dir el pilot, que vol fer una cursa més “imprevisible” perquè sigui més “interessant” per als participants i espectadors. Coma va debutar en el Dakar el 2002 i n'ha disputat 12 edicions.