Més motor

JOAN FONTSERÈ I PUJOL

DIRECTOR GENERAL DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA

“Qualsevol canvi és una oportunitat”

El substitut de Salvador Servià comparteix amb el seu antecessor el caràcter “possibilista”

“Per mi, aquesta és una feina ni tan sols somiada”

Hem de recuperar el públic de casa amb uns avantatges que, sense tocar preus, li ofereixin un valor afegit
No m'entraria
al cap que una estructura de país estigués girada d'esquena a la capital del país
El contracte que teníem amb la F-1 tenia una evolució que complicava molt la subsistència. Amb el nou, ho hem evitat

Dime­cres pas­sat va aga­far el coman­da­ment del Cir­cuit de Bar­ce­lona-Cata­lu­nya relle­vant Sal­va­dor Servià, que ho deixa als 71 anys. Joan Font­serè (Sant Feliu de Codi­nes, 1974) ha can­viat les pis­ci­nes, els gim­na­sos i el tar­tan del cen­tre d'alt ren­di­ment de Sant Cugat per l'asfalt. Un somni per­so­nal al front d'una qüestió de país.

Quan li ho pro­po­sen?
Cap al 10 de maig, i vam pac­tar amb Felip Puig que dona­ria una res­posta després de les elec­ci­ons [era cap de llista de Con­vergència i Unió a Sant Feliu de Codi­nes]. I el dia 25 a les 9 del matí era a la con­se­lle­ria per par­lar del tema.
Fins a quin punt li va venir de nou?
Un canvi d'hàbits sem­pre ve de nou, però del tot tam­poc, perquè aquest ha estat el meu món. Amb el con­se­ller Puig fa molts anys que ens conei­xem. Ell sabia de la meva etapa a Octa­gon i després hem estat en con­tacte durant la meva època al CAR. Ell conei­xia les meves idees i en el moment que Sal­va­dor Servià va començar a pen­sar en la reti­rada crec que tot ple­gat el va fer pen­sar en mi.
Per a vostè, que sem­pre rei­vin­dica els seus orígens en el món del motor, aquesta és la feina somi­ada?
Jo crec que ni tan sols somi­ada. Un somia pen­sant en les seves capa­ci­tats, en el seu recor­re­gut. Jo havia estat en algun procés de selecció per tre­ba­llar en el cir­cuit de direc­tor comer­cial. Quan va can­viar el govern i em van fer saber que comp­ta­rien amb mi, vaig pen­sar que pot­ser seria per al con­sell d'admi­nis­tració o per a un asses­so­ra­ment. Mai que seria el cap. Però el meu pen­sa­ment ales­ho­res sí que estava en el cir­cuit i no pas en el CAR. És allò que diuen que no és boig qui a casa torna, i al final torna la ben­zina.
Quin cir­cuit li ha dei­xat Sal­va­dor Servià?
Hem fet un traspàs que reco­ma­na­ria a tot­hom, amb reu­ni­ons per­so­na­lit­za­des amb cada àrea i de manera molt deta­llada. I el cir­cuit està al més alt nivell. Les ins­ti­tu­ci­ons són el que la gent que les ges­ti­ona fa que siguin. I això no ho dic jo, ho diu tot­hom. Estic molt agraït i entomo un relleu en un cir­cuit amb molt bona salut i pers­pec­ti­ves.
El caràcter de Servià, sem­pre posi­tiu, és un repte per a vostè?
Jo sóc pos­si­bi­lista, també. Per mi, qual­se­vol canvi és una opor­tu­ni­tat. A Servià no el conec gaire per­so­nal­ment, però si en alguna cosa ens podem assem­blar, és en aquesta.
Quin encàrrec imme­diat té? Quina actu­ació ha de fer tant sí com no abans del 2016?
El pri­mer encàrrec és fer-te amb l'equip, saber què fa cadascú i inten­tar trans­me­tre la meva manera de fer, l'experiència en aquesta anys a l'admi­nis­tració i a Octa­gon. Inten­tar crear un equip encara més cohe­si­o­nat i ambiciós. El pri­mer encàrrec és l'equip. Sense equip no pots fer res.
El direc­tor gene­ral hau­ria d'estar al marge dels can­vis de color polític en les ins­ti­tu­ci­ons pre­sents al con­sorci que regeix el cir­cuit?
Crec que no. El cir­cuit és una estruc­tura d'estat, una ins­ti­tució de país. Per­tany a Empresa i Ocu­pació. A mi se'm fa un encàrrec ope­ra­tiu i he d'inten­tar desen­vo­lu­par, amb l'eina que és el cir­cuit, les estratègies polítiques del depar­ta­ment al qual per­ta­nyem. El cir­cuit ha de ser un gene­ra­dor d'opor­tu­ni­tats per al ter­ri­tori, per al sec­tor i per al país, tant pel que fa a Empresa i Ocu­pació com en la imatge de país, en la indústria del turisme, de la pro­jecció inter­na­ci­o­nal... I si hi ha estratègies mar­ca­des en aquests àmbits la per­sona que capi­ta­neja aquest vai­xell ha de ser de con­fiança.
Calen 100.000 espec­ta­dors en la F-1 perquè el cir­cuit no tin­gui dèficit. Té una recepta, o això s'ha de revi­sar?
La recepta no la tinc. Però el conei­xe­ment i experiència de la gent d'aquesta casa, les ganes de fer bé les coses, anant una mica més enllà del que s'havia fet fins ara en la part comer­cial i, gràcies a la feina que s'ha fet fins ara, ens per­metrà acos­tar-nos a aquests 100.000 espec­ta­dors. Ha de ser un dels objec­tius.
Es pot ven­dre més tiquets a fora o s'ha tocat sos­tre?
Hi ha tres àmbits. Hem de recu­pe­rar el públic català, el públic penin­su­lar –inclo­ent-hi Por­tu­gal– i maxi­mit­zar el públic inter­na­ci­o­nal. I hi ha recor­re­gut.
Tocant la política de preus?
Cada sec­tor tindrà la seva estratègia, però és evi­dent que al públic de casa li hem de donar uns avan­tat­ges que, sense tocar la política de preus, li ofe­rei­xin un valor afe­git. Aquesta serà l'estratègia amb el públic de casa.
Si s'ha de gas­tar 30.000 euros en una acció pro­mo­ci­o­nal que sap que li repor­tarà dos mili­ons d'ingres­sos, dub­tarà a gas­tar-se'ls?
No, i ara!
Per tant, té expli­cació raci­o­nal, a banda del dog­ma­tisme, que algú amb res­pon­sa­bi­li­tats públi­ques es plan­tegi que el país deixi de rebre més de 300 mili­ons per estal­viar-se'n qua­tre?
Hem de ser cons­ci­ents del que repre­senta. No és dei­xar d'ingres­sar o estal­viar. Si som capaços de gene­rar més des del cir­cuit, serem capaços de des­ti­nar més a l'àmbit social al nos­tre país.
Ha pen­sat a encar­re­gar, a més de l'impacte econòmic, un estudi per quan­ti­fi­car els llocs de feina que es per­drien si el cir­cuit tanqués?
Estem tre­ba­llant per saber com podem incre­men­tar els llocs de feina al ter­ri­tori, no només local­ment ni comar­cal­ment, sinó també a la capi­tal i a nivell del país. L'objec­tiu no és anar enrere. Només bus­quem fórmu­les per incre­men­tar les opor­tu­ni­tats.
El cir­cuit és un tema de país, però hi ha seg­ments de població als quals els genera entre rebuig i indi­ferència. I en el grup del rebuig hi ha el món anti­sis­tema, però també un altre que hi gira l'esquena perquè sap que no hi anirà mai perquè la seva rea­li­tat econòmica ho impe­deix. Té alguna idea per apro­par-se a aquesta gent? Per exem­ple, ja que no s'omple, posar a l'abast de les enti­tats soci­als paquets d'entrada i bit­llet de tren perquè els seus bene­fi­ci­a­ris vin­guin a la F-1.
Hi estic d'acord. Per recu­pe­rar el públic local calen ini­ci­a­ti­ves així. El pri­mer dam­ni­fi­cat de la crisi ha estat el ciu­tadà de Sant Feliu de Codi­nes, Mollet, Sant Celoni i Bigues i Riells. Hi ha una feina a fer i la farem.
Què li trans­me­ten el con­se­ller Puig i el pre­si­dent del cir­cuit, Vicenç Agui­lera, al vol­tant de les rela­ci­ons amb les ins­ti­tu­ci­ons?
Que for­mem part d'un com­pendi d'acords que vénen de fa molts anys entre l'Ajun­ta­ment i la Dipu­tació, i que con­ti­nu­a­rem tre­ba­llant per maxi­mit­zar aques­tes rela­ci­ons en bene­fici la ciu­ta­da­nia i del retorn que hi pugui haver en ocu­pació i en cre­ació d'opor­tu­ni­tats.
Con­cep­tu­al­ment, i sim­pli­fi­cant: una estruc­tura de país ha d'estar con­di­ci­o­nada per una sub­venció, encara que sigui d'un Ajun­ta­ment tan impor­tant com el de Bar­ce­lona?
Sim­pli­fi­cant encara més, no m'entra­ria al cap que una estruc­tura de país estigués girada d'esquena a la capi­tal del país.
Fins al 2019 tenim F-1 i, segons Vicenç Agui­lera, en millors con­di­ci­ons. I reno­var amb Moto GP no ha de ser cap pro­blema. Tot ple­gat aflui­xarà la pressió sobre el compte de resul­tats del cir­cuit?
Sens dubte. La nego­ci­ació de Vicenç Agui­lera amb la F-1 ha anat en aquest sen­tit: teníem dos anys, hem ampliat fins al 2019 i hem rebai­xat la pressió que hi havia, però no l'actual, sinó la que podríem haver tin­gut. El con­tracte que teníem tenia una evo­lució que com­pli­cava molt la sub­sistència. I Agui­lera no només ha rebai­xat els dos anys que que­da­ven, sinó que els tres que hem ampliat els ha man­tin­gut amb aquesta rebaixa. Hi ha con­tra­pres­ta­ci­ons, però hem evi­tat una pressió molt i molt gran en el futur.
Els alcal­des de l'entorn estan entu­si­as­mats amb el pla direc­tor urbanístic que s'ha impul­sat. I s'entén. Però al cir­cuit què li repor­tarà?
El fet que tin­guem al cos­tat la indústria de l'auto­moció, la moto i els esde­ve­ni­ments del motor ens genera mol­tes siner­gies. Si al cos­tat tenim l'equip Kawa­saki de super­bikes o Bul­taco, no ani­ran al Jarama a fer test... I si són aquí gene­ra­ran ocu­pació i la gent de l'entorn se sen­tirà més vin­cu­lada al cir­cuit. Fa poc Seat va fer un acte amb els tre­ba­lla­dors. Més de 5.000 famílies. Ima­gi­neu-vos que els tinguéssim aquí. Jo vol­dria el pla direc­tor demà mateix. I no apro­vat, sinó actiu. El retorn directe és impor­tantíssim.

“En la F-1 han de passar coses que no puguis preveure”

L'avorreix la F-1 actual?
No em llevo a les 6 del matí per veure una cursa, quan en altres èpoques sí que ho havia fet.
I què faria que tornés a matinar?
L'aspecte competitiu. En una competició d'aquest tipus han de passar coses, hi ha d'haver elements que no puguis preveure. Si em genera aquesta expectativa, em llevaré.
Té algun indici per a l'optimisme?
Tècnicament no ho conec prou. Aquest és un esport molt complex, amb un component tecnològic molt potent que no em permet opinar. Però si demà passat arriba a la fórmula 1 un noi que es diu Àlex Palou i que és del Vallès, no és que em llevi a les 6 del matí, és que segurament me n'aniré a veure'l a un gran premi qui sap on.

“Sense promoció de pilots no hauríem arribat enlloc”

Quina opinió té dels programes de promoció i dels seus resultats?
S'ha de continuar treballant i generant recursos. El pla director urbanístic pot donar un argument més perquè aquests programes siguin cada cop més nodrits. No cal que sigui jo qui en parli. Els resultats ho fan. Si no hi hagués hagut programa és segur que no hauríem arribat enlloc. Alguersuari, Juncadella, Molina, Riberas, Palou... Jo vinc del CAR, i si hi ha una Jenifer Pareja, una Ona Carbonell, un Gervasi Deferr, un Joel González... és perquè les federacions han apostat per aquests programes esportius i hi han invertit per aconseguir un objectiu final.
Vostè que ve d'allà, té plans perquè hi hagi més relació entre el circuit i el CAR?
Sens dubte. Quan vaig arribar al CAR hi havia molts pilots de moto i cotxe, però sense un ordre. S'havia d'endreçar. Ens vam posar a treballar amb Pep Font, cap de psicologia del CAR, en els programes esportius de motor i vam crear una línia que es diu CAR Motorsport. El que va acabar passant és que hem tingut allà un brasiler en fórmules, un japonès en kàrting, alguns malaisis en motos, Maverick Viñales, Nani Roma, Takahisa Fujinami, Marc Gené... I quan arribo aquí, m'assec amb Vicenç Aguilera i m'explica que hi ha un programa que es diu Motorsport CAT 2020. I mentre me l'estava explicant, tanca la carpeta i em diu: “No sé per què no hi ha el CAR en aquest programa.” Immediatament truco a Pep Font i ens posem en marxa. L'estructura que facilita el CAR als esportistes en general no exclou els esportistes de motor. De fet, Àlex Riberas i Àlex Palou estan treballant allà.

Un adolescent de ‘pelouse' convertit en director general

Quan el circuit va obrir les portes vostè era un adolescent que vivia aquí a la vora. Com vivia el circuit el jovent d'aquella època?
Encara tinc fotos del primer Superprestigi al qual vaig anar, amb Kocinski i companyia. Ho recordo perfectament, ajagut a la pelouse, flipant mandonguilles veient Kocinski. A més, jo tenia aficions diverses i una era la fotografia. Aquell dia vaig tirar rodets... i vaig cometre l'error de demanar al meu pare que me'ls anés a recollir ja revelats. Va veure aquella quantitat de fotos i va pensar “que bé, el meu fill fotògraf”, però em va demanar de mirar-les, i quan va comprovar que totes les motos eren punts allà lluny em va clavar una esbroncada!: “Què coi estàs fent, llençant els diners d'aquesta manera, si no hi ha cap foto en què s'identifiqui el pilot.” En aquella època ja anàvem a les curses, i amb un amic vam dir que allò era molt ben parit i que hi havíem d'anar més. Hi havia una sèrie de pirats per la F-1 que ja venien, però nosaltres érem més de motos. I un dia vam dir que en lloc de la pelouse havíem d'anar a tribuna. Després vam anar al Jarama. Després a Jerez. I un dia vam dir: “Tu, hem de mirar de ser allà dins.” I al final hi hem acabat estant, i a dins dels pàdocs: per la meva vinculació amb Octagon, per l'amistat amb Ramon Forcada [cap de mecànics de Jorge Lorenzo] i Xavi Ullate [mecànic del mateix Lorenzo] i sempre recordem aquell dia que vam dir que havíem d'estar a dins. I a un d'ells li vaig comentar un dia que canviava de feina, em va respondre: “Te'n vas al circuit.” Li vaig demanar qui li havia dit, perquè no ho sabia ningú, i em va dir: “No m'ho ha dit ningú, jo he vist.”
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.