Márquez, en vol rasant
Motociclisme. Ningú pot seguir el ritme del campió a Phillip Island, amb Lorenzo i Pedrosa en un segon nivell, a tres dècimes, i Rossi a sis però ubicat a la tercera fila de la graella
Marc Márquez va obtenir ahir la vuitena posició preferent de la temporada. Més que la resta de rivals junts. I no deixa de ser curiós que totes vuit hagin arribat en circuits on l'any 2014 també l'havia aconseguit. La d'ahir és com les de l'any passat. Pole folgada (tres dècimes) i, aquesta vegada, amb més ritme que ningú.
La segona millor volta de Márquez també li hauria servit per tenir la posició preferent. La Ducati d'Andrea Iannone i la Yamaha de Jorge Lorenzo van empatar a la mil·lèsima, a tres dècimes del català, i va desempatar la segona millor volta de l'italià, ajudat pels 10 km/h de superior velocitat punta habituals, el pneumàtic tou extra i la seva murrieria, ja que Iannone va aprofitar la roda de Lorenzo en les seves dues voltes ràpides. Així, el va poder superar i també va fer fora Dani Pedrosa de la primera fila.
El ritme de Márquez en les sessions lliures del matí encara havia estat més demolidor. Va ser l'únic capaç de fer 1:29 mitjans. Van ser 19 voltes en aquest segon, per 6 de Iannone i 5 de Lorenzo. En la quarta sessió lliure va encadenar cinc voltes entre 1:29.2 i 1:29.5. Ningú s'hi va poder acostar.
Márquez feia la diferència en el segon sector, just en el revolt 3, el revolt Stoner, rapidíssim (es fa a 240 km/h) i afectat pel vent de mar lateral. Maverick Viñales no va poder confirmar les prestacions de dijous, però la segona fila, davant de Rossi, era molt bona. El seu company Aleix Espargaró va haver de passar per la Q1 (com Pol, que també la va superar) i, tot i que tenia un bon ritme, el de Mack era un punt superior. Viñales no sortia tan endavant des del segon lloc de la graella a Catalunya.
Rossi, enrere
No és novetat, però els dissabtes no acaben d'agradar a Valentino Rossi. En termes de ritme li van faltar algunes dècimes per igualar el de Jorge Lorenzo, el seu objectiu. La tercera fila no era bona pensant que entre ell i el seu rival mallorquí hi havia les Honda de Pedrosa i Cal Crutchlow, amb el català molt a prop de Lorenzo en tot. De cara a la cursa, planava un petit dubte entre utilitzar el pneumàtic asimètric i el supertou a la roda de davant.
Rins, pel subcampionat
Amb la baixa de Tito Rabat i la relaxació postcampionat de Johann Zarco, l'home del moment en la categoria intermèdia és Àlex Rins. Ahir va fer la tercera pole de la temporada amb dues dècimes d'avantatge respecte a Àxel Pons, desenfrenat. Però sobretot ningú va ser capaç de fer onze voltes en 1:32, que és el seu ritme. Pons en va fer tres, en la millor qualificació de la seva vida (tenia tres vuitens llocs a Jerez i Suzuka 2015 i a Mugello 2010), i se li plantejava el repte de millorar el seu millor resultat en cursa (setè a Indianapolis 2015) tot i saber que de les sis vegades que ha sortit en tercera fila, en quatre no ha acabat la cursa.
El títol de Kent, a punt
És tanta la diferència de l'anglès Danny Kent amb els seus rivals (56 punts amb Enea Bastianini i 65 amb Miguel Oliveira) i tan dolenta la posició de sortida de Bastianini (29è) que ahir ningú no preveia la possibilitat que el títol de Moto 3 anés més enllà de Phillip Island. I més amb l'espectacular posició preferent de Kent, gairebé quatre dècimes més ràpid que tothom. A Isaac Viñales (onzè) no se'l podia descartar de la lluita en el previsible segon grup.
Tito Rabat torna a Barcelona i no correrà a Sepang
Finalment, la caiguda de Tito Rabat en el segon entrenament lliure de divendres podria tenir més conseqüències de les aparents inicialment. No hi ha fractura a la mà esquerra, certament, però s'ha detectat un desplaçament d'un os que, prèvia comprovació radiològica a Barcelona, el podria tornar a portar al quiròfan. De moment, Rabat ha tornat a Catalunya i és segur que es perdrà el GP de Malàisia de la setmana vinent. L'equip parla d'assegurar la seva presència en el GP del País Valencià (8 de novembre) i, sobretot, els dies posteriors, quan Rabat haurà de fer les primeres proves serioses amb l'Honda de Moto GP. Mentrestant, i veient el ritme de Rins, el subcampionat se li escaparà (fins ahir Rabat tenia 17 punts d'avantatge), però això, havent estat ja campió, és molt relatiu.