Ogier, el que mai falla
El campió aprofita la punxada del seu company Latvala i té el tercer triomf a tocar
Sordo-Martí són a prop dels VW però desbancar-ne algun del podi és car
Sébastien Ogier (VW) ho té tot de cares per culminar avui la seva tercera victòria consecutiva en el Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada. Amb gairebé un minut d'avantatge i les esquenes cobertes pels seus dos companys d'equip, el camí cap al quart triplet de Volkswagen aquesta temporada, amb el tricampió del món al capdavant, està servit.
Perquè, a més, qui l'hi podria discutir, Dani Sordo (Hyundai), no té prou arguments tècnics. El cantàbric, amb una gran regularitat, va situar-se segon en el tercer tram d'ahir, avançant Mikkelsen i aprofitant la punxada de Jari-Matti Latvala a Poboleda 1. Però l'equació de Sordo és irresoluble. És un pilot molt competitiu sobre asfalt, on al seu i20 WRC li falten cavalls i xassís respecte al VW Polo. I en terra, on la seva mecànica no queda tan lluny de l'alemanya, ell no s'hi sent tan a gust. Amb tot, ahir va ser molt consistent i va superar gairebé sempre el seu company, el reputat belga Thierry Neuville, que sembla haver perdut velocitat. Sordo i Marc Martí, que van començar al dia sense estar a gust amb el cotxe però fent bons temps sempre, van acabar-lo a un ai de Latvala i Mikkelsen, però si els de VW no fallen, el podi no serà per a l'espanyol i el català.
Cursa sentenciada
Latvala declarava a la sortida de Barcelona que sortia a guanyar d'una vegada a Catalunya. Fins ahir a 2/4 d'11 del matí estava en situació de complir l'objectiu. Tot i uns problemes de frens (aire en el circuit) en els dos primers trams del dia, estava a només 11 segons d'Ogier quan va picar en una pedra i va punxar. Més de 50 segons perduts, en asfalt, significa ral·li perdut. Prou va fer recuperant temps a cop d'escratx (3) i acabant segon.
Kubica, sense premi
Rere Sordo sí que s'espera batalla pel cinquè lloc, amb quatre pilots oficials i per parelles: Ostberg (Citroën), Meeke (Citroën), Paddon (Hyundai) i Neuville (Hyundai). No hi és Robert Kubica (Ford), que ahir va perdre tres minuts més a Capafonts 2. Afegits als vuit de divendres (tres punxades i problemes de canvi, en les dues passades al llarg Terra Alta) en sumen onze, sense els quals estaria pressionant Sordo. En els ral·lis el si no fos per... no té cap sentit però el mèrit de Kubica pilotant gairebé amb una sola mà (a la dreta gairebé no hi té força ni sensibilitat) és immens i posa en evidència la solidesa dels pilots oficials de M-sport. Ahir tots dos van quedar fora de combat per sortides de carretera. Ott Tänak, a la Figuera 1 i Elfyn Evans, a Capafonts 1. Com a mínim, Tänak era ràpid (tercer) però és que Kubica també ho va ser, i molt (dos segons llocs i dos quarts ahir).
Skoda, de moda
La categoria WRC2 s'ha convertit en monopoli dels Skoda Fabia R5. Quatre dels cinc primers classificats (Tidemant, Kopecky, Al-Attiyah i Kremer) piloten cotxes txecs. Serien cinc si Esapekka Lappi no hagués abandonat en el segon tram del dia quan era segon i lluitava per retallar l'avantatge de Tidemand. El Fabia, inspirat en el VW Polo que domina la categoria reina, va un pas a davant dels rivals, entre els quals el Ford d'Eric Camilli és l'únic que s'hi intercala. Nil Solans-Miquel Ibàñez (Peugeot 208) van marcar algun temps interessant en la categoria (un sisè i un vuitè) amb un Peugeot inferior als oficials fins que, en el penúltim tram, van abandonar per segon dia consecutiu. Els andorrans Carchat-Ribeiro (Mitsubishi) manaven en la categoria de producció amb set minuts de marge sobre Enrico Brazzoli (Subaru) quan van trencar el motor en el penúltim tram. Avui no podran sortir i, per tant, han passat de tenir el títol gairebé assegurat a necessitar que a Gal·les Gianluca Linari abandoni. Joel Guerrero-Xavier Moreno no van poder defensar el lideratge de la categoria R2 ni en el primer tram, per falta de pressió d'oli.
PROTAGONISTES
Montjuïc, com si res
Divendres, mentre l'etapa de terra del Ral·li Catalunya omplia de pols i passió les pistes tarragonines, ningú no hauria dit que la vigília Montjuïc havia estat l'escenari del primer tram de la cita catalana del mundial. Però la imatge de la ciutat com a seu d'un ral·li no ha d'hipotecar per força la normalitat barcelonina. Abans-d'ahir al matí, a les zones de vianants ja no hi quedava ni rastre dels 2.400 metres de barreres de formigó i els 4.200 metres de tanques que el RACC va utilitzar per convertir Montjuïc en un tram i acostar els ral·lis al gran públic, i Barcelona al món. Cap a les dues de la matinada de divendres –menys de cinc hores després que el Suzuki de Lluís Costa completés el tram–, les avingudes Maria Cristina i Rius i Taulet ja havien estat reobertes al trànsit. Fins l'any que ve.