Més motor

NANI ROMA

PILOTS DE RAIDS, GUANYADOR DEL DAKAR EN MOTO (2004) I COTXE (2014)

“Tota la meva vida és un «bonus»”

Nani Roma torna a aspirar a la victòria en el Dakar, vint anys després del seu debut

“Mai no hauria pensat que correria el Dakar. Imagina't guanyar. Imagina't guanyar en moto i cotxe”

Estic segur que l'any passat els pilots de Peugeot tenien por. Ara tenen un cotxe més estable, consistent, ben parit

Amb la reti­rada de Marc Coma, Nani Roma (Fol­gue­ro­les, 1972) és el català més ben col·locat per gua­nyar el Dakar. Pilota un dels onze Mini ins­crits amb el català Àlex Haro al cos­tat i aquest any cele­bra que en fa vint que va debu­tar en la cursa.

Vint anys del pri­mer Dakar. És dels que s'atu­ren a pen­sar-hi i en tre­uen con­clu­si­ons?
No. Sem­pre va bé pen­sar en el que has fet però passa tan ràpid que ni me n'he ado­nat. Sóc més de pre­sent i de mirar enda­vant.
Com es jutja en aquests vint anys?
He fet més del que hau­ria pen­sat en els meus millors som­nis. Mai no hau­ria pen­sat que par­ti­ci­pa­ria en un Dakar. Ima­gina't gua­nyar. I ima­gina't gua­nyar en moto i cotxe. La meva car­rera espor­tiva, la meva vida, tot el que he fet és un bonus, un extra point...
Això és llen­guatge de veterà...
Sí, vint anys en una com­pe­tició et fan ser veterà. I el bo és ser encara aquí, llui­tant per gua­nyar. No per arros­se­gar-te.
Què queda del Nani Roma del 1996 i què se n'ha per­dut pel camí?
No se'n perd res, l'únic que fas és gua­nyar-hi. En el Dakar i en la vida. L'experiència et fa veure les coses de manera dife­rent.
Un jove de 25 anys no par­la­ria igual?
Quan tenia vint anys la gent de qua­ranta –la qual veia molt gran, per cert– em deia que li agra­da­ria tenir el que tenia en aquell moment però amb vint anys. Cada decisió que un pren ho fa pen­sant que és la millor. Sí que ara faria coses dife­rents, però en aquell moment feia el que creia i, per tant, està bé.
Què li sem­bla el pri­mer iti­ne­rari del Dakar dis­se­nyat per Marc Coma?
No és ben bé així. Ell va arri­bar a ASO quan ja hi havia un recor­re­gut deci­dit i, de sobte, al setem­bre, els va caure un mort al damunt amb la renúncia del Perú. Ell ha fet apor­ta­ci­ons posi­ti­ves perquè és un pilot d'última gene­ració que l'any pas­sat encara com­pe­tia, però l'efecte es notarà més l'any que ve.
A vostè ja li va bé que hi hagi més pista i menys duna.
Per a la cursa hau­ria estat més bonic un iti­ne­rari en línia, començant a Lima. Pel tipus de cotxe que tinc, em va millor com ara, sin­ce­ra­ment.
Ha cai­gut el Perú. Com veu les pròximes edi­ci­ons?
Con­fio que l'any vinent tor­na­rem al Perú, que puguem tor­nar a Xile després de les desgràcies de ter­ratrèmols i inun­da­ci­ons i espero que l'Argen­tina con­tinuï. Però també veig que el futur és explo­rar noves coses. L'any vinent s'orga­nitza una cursa de dues set­ma­nes de Mos­cou a Pequín, molt interes­sant per a les mar­ques.
Mini enca­dena qua­tre victòries. Que els der­ro­tin és més a prop?
Això passa sem­pre. Quan vas gua­nyant, l'únic que pot pas­sar és que per­dis.
Què han fet per impe­dir-ho?
Tenim un bon cotxe, més com­pe­ti­tiu que l'any pas­sat. Sem­pre tro­bes detalls i et pre­gun­tes per què no els vas tro­bar l'any ante­rior, sobre­tot quan fem test de sus­pen­si­ons, en qüesti­ons de ren­di­ment. Cada any el millo­rem, també en el repar­ti­ment de pes. La bata­lla és tenir un cotxe alt per poder pas­sar pel ter­reny, però amb els pesos com més avall millor. Però hi ha un tema de regla­ment que ens limita i hem de veure per on va el futur, perquè paral·lela­ment estem desen­vo­lu­pant un bugui i hem de veure si fem un pas gran amb aquest nou con­cepte o amb el 4×4.
El rival serà Peu­geot? Creu que l'han encer­tat amb el replan­te­ja­ment del 2008 DKR?
Sí, quan el veus fun­ci­o­nar ja te n'ado­nes. El de l'any pas­sat feia por con­duir-lo, estic segur que els pilots en tenien, no sabien si bol­ca­rien ara o un quilòmetre més tard, però sabien que bol­ca­rien. Ara veus un cotxe més esta­ble, con­sis­tent, ben parit. Seran rivals. Han tre­ba­llat molt i al desem­bre encara són a Xile tre­ba­llant en altura. Però també hi ha Toyota, que sense fer soroll sem­pre hi són. L'any pas­sat en l'etapa 9 esta­ven a cinc minuts. I a Mini també hi tinc rivals. Ter­ra­nova és argentí i s'ho coneix molt bé, Hir­vo­nen, Al-Attiyah... Serà interes­sant, amb bons pilots, però gens fàcil.
Tor­nant al bugui de Mini, s'ha avançat en aquest con­cepte?
Sí, i tant. Encara fa pocs dies que el vaig pro­var. El cotxe va bé, s'ha anat fent paral·lela­ment al 4×4 i cor­rerà el Dakar amb Guer­lain Chic­he­rit. És impor­tant tenir aquest tema enge­gat i avançat perquè si es deci­deix anar per aquí, que no dic que esti­gui deci­dit, ja no comen­ces de zero. Tenim un cotxe en con­di­ci­ons, que ja vam pro­var l'any pas­sat, i ara tin­drem més experiència. El més difícil d'un bugui és enten­dre'l. Vas amb unes rodes d'un metre, amb unes inèrcies enor­mes, amb unes sus­pen­si­ons aco­llo­nants, que quan cau a terra es frena, el dife­ren­cial del dar­rere és molt dife­rent...
En un Dakar on pre­do­mina la pista no serà millor el 4×4?
Sí, però ens han de des­blo­que­jar una mica les res­tric­ci­ons de regla­ment, ens cal­dria una mica més de sus­pensió, perquè la com­petència va evo­lu­ci­o­nant. Però, és clar, men­tre gua­nyem, no ens en volen donar més.
Què li aporta Àlex Haro [el seu nou copi­lot] que no tingués l'expe­ri­men­tat Mic­hel Périn?
Jo parlo bé el francès, però amb l'Àlex com­par­tim idi­oma, i això ja és impor­tant. De tan acos­tu­mat al francès, el pri­mer dia amb l'Àlex em cos­tava enten­dre'l en català. Fins al punt que una cuvette [un forat gran en forma de bol], com m'ho ha de dir l'Àlex? Doncs em diu cuvette! També hi fa que és jove, aporta fres­cor a dins del cotxe. Amb Mic­hel Périn eren molts anys. Ell volia ple­gar però va sor­tir l'opor­tu­ni­tat d'Hir­vo­nen i s'hi ha aga­fat. Amb l'Àlex ens ho pas­sem bé, ell ve dels ral·lis i és estricte, crec que ani­rem bé.
No havíem que­dat que, amb un orga­nit­za­dor francès, era millor un francès a bord?
Ja hi sóc jo, ja sóc mig francès...
Està con­tent del 2015?
M'hau­ria agra­dat fer més cur­ses. Però se'ns van tren­car els plans per la sus­pensió de l'Inca Rally. L'hauríem fet, i ens hauríem que­dat al Perú per fer test. I córrer al Mar­roc no va poder ser perquè tenia tots els cot­xes cedits. N'hi ha catorze i dos són nous, un per a Al-Attiyah i un per mi, però al Mar­roc ja en sor­tien vuit i aquest any n'hi han trin­xat cinc. Total, que era com­pli­cat ser al Mar­roc. És que tot­hom vol córrer amb Mini!
Li genera algun recel que l'antic direc­tor espor­tiu del Dakar, David Cas­tera, sigui ara el copi­lot de Cyril Des­pres a Peu­geot?
Sus­picàcia? Estic segur que no tindrà cap infor­mació. En això, ASO és molt seri­osa. Però hi ha una cosa clara: des del 2009 David Cas­tera feia el recor­re­gut i sap per on no es pot pas­sar per temes ecològics, arqueològics... Per tant, davant l'etapa Belén-Belén, sabrà més o menys per on es passa, però els punts GPS els posen els d'ara, i d'això no en tindrà ni idea.
La jerar­quia a Mini és vostè i Al-Attiyah i, després, la resta?
No. Hi ha qua­tre pilots ofi­ci­als amb via lliure i, després, la cursa deci­deix. Com l'any pas­sat: si al quilòmetre 3 trenco, o me'n vaig a casa o car­rego recan­vis. Ens vam que­dar perquè Mini guanyés, perquè és molt impor­tant.
Al cap d'un any d'aque­lla desgràcia, hi pensa?
No, en abso­lut. Et genera més pro­ble­mes si és culpa teva i tens un acci­dent. A més, tinc la mania, no sé si bona o dolenta, de tan­car el pas­sat, perquè no es pot modi­fi­car. És un altre Dakar i allò no em genera cap pro­blema.
Va pro­var el camió Iveco de Gerard de Rooy a la pista de les Comes. Hi ha futur per aquí?
Em vaig ado­nar que no cor­re­ria mai en camió... Aviam, dir mai és com­pli­cat perquè un dia em faràs men­jar aques­tes parau­les. Va ser diver­tit, però se'm fa gros pen­sar en mol­tes hores allà dins, allà dalt, amb aque­lla sen­sació de fre tou, el canvi, que no sents res... Vaig fer un salt i quan vaig ater­rar vaig anar rebo­tant i rebo­tant... Vaig pen­sar que allò no ho atu­rava ningú. Va ser­vir per ado­nar-me que, ara per ara, no m'agra­da­ria fer-ho.
Es veu deu anys més en el Dakar?
Jo sí. Mira Sainz, que en té 53. Però pot­ser demà et dic que no. Quan esti­gui can­sat i no en tin­gui ganes, espero tenir la decència i higi­ene per­so­nal per ple­gar. I si no ho faig, avi­seu-me.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.