Les noces d'or de la llegenda
DAKAR 2016 · Peterhansel guanya el seu dotzè Dakar 25 anys després del seu primer títol al manillar d'una moto RELLEU · Toby Price s'endú la categoria de motos amb autoritat en la seva segona participació
Toby Price (Hillston, 1987) era un nen de tres anys quan Stéphane Peterhansel (Vesoul, 1965) va guanyar el seu primer Dakar, ara en fa 25. La llegenda de Monsieur Dakar, que ja té tants títols al volant (sis) com els que tenia al manillar, creix al mateix ritme que la seva efectivitat: dotze victòries en 25 participacions. Ahir l'australià va compartir protagonisme amb el francès, com KTM i Peugeot.
Price, guanyador del Dakar en la seva segona participació (i tercer el 2015) passarà a la història com el pilot que va prendre el relleu de Cyril Despres i Marc Coma. Ha estat el més regular de KTM i ha triturat els rivals en les etapes de dificultat més alta, en la segona setmana.
Honda continua presonera de la falta de fiabilitat (a Barreda i Gonçalves se'ls va avariar la moto i, a més, el portuguès va tenir un accident) i no ha aprofitat el replantejament de pilots a KTM per trencar una sèrie de triomfs que ja és de 15. Husqvarna (marca propietat de KTM) ha completat el podi amb el xilè Pablo Quintanilla.
En canvi, Peugeot sí que ha après dels errors i ha aconseguit la primera victòria d'un bugui des de l'any 2000 (Jean Louis Schlesser). Va dominar la primera setmana amb Loeb i la segona ha estat del gran Peterhansel, que ha tallat en sec la ratxa de quatre triomfs de Mini. Falta saber què hauria passat si Nani Roma no s'hagués encallat al fangar del segon dia, però si la velocitat d'Al-Attiyah no ha estat mai suficient, res fa pensar que amb el català –remuntada sense errors fins al sisè lloc final– hauria pogut ser diferent. Si la FIA no relaxa les restriccions als 4x4, el pròxim Mini d'X-Raid serà un bugui, però el 2008 DKR serà més fiable i, en mans de Sébastien Loeb –que ja ha pagat la inexperiència– s'entreveu invencible. El podi l'ha completat per quarta vegada seguida Giniel de Villiers. La regularitat en estat pur, però sense velocitat per lluitar pel triomf amb un Toyota Hilux que tampoc és un Mini.
Ha estat un Dakar assequible en la primera setmana i més selectiu en la segona, però no prou. Que cinc dels deu primers (o vuit de setze) en moto siguin debutants és tan revelador com que Laia Sanz –que brilla més com menys velocitat però més navegació i dificultats tècniques es troba– hagi tornat al resultat final de fa dos anys ara que s'estrenava com a pilot oficial.
Xevi Pons, un dels supervivents del fangar, ha tingut mil problemes mecànics en el Ford Ranger, però, tot i ser debutant, ha arribat a la meta. Xavi Foj ha tornat a acabar en la seva 26a participació. Ha tornat a la categoria T2 (de sèrie) i amb aquesta mecànica acabar ja és un mèrit. Li han faltat 45 minuts per superar el francès Gibon.
Gerard Farrés, el millor català l'any dels debutants
Entre els equips privats, l'Himoinsa ha tocat la glòria. Ha portat totes les motos a la meta i ha situat Gerard Farrés (a la imatge, a l'esquerra d'Ivan Cervantes) vuitè, el seu segon millor resultat en el Dakar. Tots els catalans menys Joan Pedrero han arribat a la meta. Entre els debutants, menció d'honor per a Armand Monleon. No és fàcil debutar amb un top 10 sense ser cent per cent oficial, però el guanyador de la Ruta de la Seda ha fet una cursa impecable, de menys a més, i ha assimilat els consells del seu amic Jordi Viladoms, que ha viscut un Dakar per oblidar ara que tenia l'oportunitat de guanyar estatus a KTM. Ahir va rematar amb mitja hora perduda una cursa marcada per la febre que ha tingut. També ha acabat amb febre –i un esquinç a la clavícula producte de la caiguda de dijous– Laia Sanz, que ahir, juntament amb Ivan Cervantes, va guanyar una posició en detriment de Jordi Viladoms. L'excampió del món d'enduro ha competit amb molt criteri i és un valor de futur. Com l'osonenc Marc Solà, que tampoc ha fallat cap dia. Rosa Romero –ben guiada per Dani Oliveras– s'ha tornat a plantar a la meta, igual com Enric Martí, que s'ha tret l'espina del seu abandonament de fa dos anys per deshidratació.