esports
raids
“L'any 2009 em pensava que no hi tornaria”
Motor. Isidre Esteve tornarà al Dakar vuit anys després de la seva última i problemàtica participació, gràcies a l'ajuda d'un coixí intel·ligent que evita lesions
Quan Isidre Esteve, un any i mig després d'haver quedat paraplègic, va decidir disputar el Dakar 2009, no s'imaginava que quan tornés s'hauria d'estar “gairebé un any i mig” per recuperar-se d'unes úlceres greus causades per la pressió dels isquis (una part del maluc) sobre la pell. Vuit anys després, el pilot d'Oliana hi tornarà amb un Mitsubishi adaptat a la seva discapacitat i, sobretot, amb l'ajuda d'un element que li garanteix tornar amb el cos intacte, el coixí intel·ligent.
“L'any 2009 em pensava que no hi tornaria”, admetia ahir Esteve, que també disputarà la Baja do Pinhal a Portugal –17 i 18 de juny– i la Baja Aragó –22 al 24 de juliol–, a més de tres tandes de test, un des d'avui, una setmana al Marroc a l'agost i un altre test abans d'embarcar el cotxe cap a l'Argentina. El vehicle serà un Mitsubishi Pajero 3.2 dièsel de la categoria T1, amb uns 240 cavalls, preparat per DKR i amb Chema Villalobos de copilot. “Al Dakar hi ha 35 cotxes oficials i nosaltres no hi som. Tenim un cotxe fiable, sense invents, un model que fa deu anys que competeix i que està en mans de DKR. Hem de procurar que no s'aturi. Si és així, estarem ben situats.”
“Hem trigat vuit anys a tornar-hi, perquè no hi hem volgut tornar fins a estar segurs que teníem controlat tot el que no vam controlar el 2009.” De moment, el programa és per a tres curses. “Per mi, jo estaria tota la vida a les curses, sempre que el cos aguanti, que la Lídia [la seva parella i fisioterapeuta] m'ho permeti i que en Chema [copilot] m'acompanyi”, explica.
“Què seria la vida sense reptes? Per nosaltres, res”, s'interroga i es respon alhora Esteve, que té sensacions semblants a quan pilotava moto. “Estic nerviós, pendent que tot sigui al seu lloc. Com quan en l'època de les KTM oficials esperaves el furgó i quan arribava l'obries de seguida per comprovar que la moto hi era.”
Un invent específic d'aplicació universal
Explicava Esteve que els metges recomanen als discapacitats com ell no estar asseguts més de vuit hores seguides. “No encaixa amb una jornada laboral a temps complet.” Per tant, té tot el sentit que el coixí intel·ligent, aquest estri tan especialitzat que el pilot, KH-7 i altres empreses van començar a desenvolupar l'any 2012 i que s'ha demostrat eficaç per permetre-li disputar el campionat d'Espanya de raids –subcampió absolut i títol de la categoria de buguis– tingui una difusió comercial a curt termini. Es tracta d'un coixí format per uns alvèols que s'inflen amb aire a pressió variable i que poden estar connectats o no. El desenvolupament l'ha finançat bàsicament KH-7, però amb els col·laboradors tècnics s'han decidit a fabricar-lo en sèrie i a vendre'l, a principi del 2017. També es proposarà que formi part de la carta de recomanacions de la Seguretat Social. No hi ha preus, però el model bàsic podria costar uns 250 o 300 euros. El coixí s'infla a mà, però per a usos específics hi ha models amb un software que detecta les necessitats morfològiques de l'usuari i crea un programa d'inflament automàtic i personalitzat sobre el qual, l'usuari encara pot fer correccions. Tindrà un altre preu, és clar.