Europa és el destí
Motor. El cassanenc Joan Enric de Maria vol fer el salt al campionat d'Europa d'autocròs després d'haver guanyat cinc títols estatals, quatre de consecutius
“A mi, l'autocròs m'ha enganxat”, afirma Joan Enric de Maria (Cassà de la Selva, 1976). No és estrany, perquè a més de l'adrenalina del cos a cos en els circuits lliscants de terra a bord d'un monoplaça 4x4 amb dos motors de Yamaha R1 (340 cavalls) i 650 quilos de pes, ha aconseguit cinc títols de campió d'Espanya de les divisions Car Cross (2011) i III (2013, 2014, 2015 i 2016), l'últim aquest mes, a Arteixo (Galícia). A més, lidera la classificació conjunta de totes les divisions, tot i que probablement serà desbancat perquè no disputarà l'última prova, aquest cap de setmana a Miranda de Ebro. A més dels cinc títols, De Maria ha aconseguit dos subcampionats i dues terceres posicions.
Davant l'evidència que el campionat estatal li ha quedat petit, De Maria, amb el suport del fabricant Speed Car (de Golmés, Segrià), del seu principal patrocinador, JBM (empresa d'eines i maquinària de taller de Vilobí d'Onyar), i d'altres que s'hi hauran d'afegir, vol afrontar el repte del campionat d'Europa.
Primer contacte
De Maria ja ha disputat alguna prova de l'europeu en edicions anteriors i el 10 i l'11 de setembre participarà en l'autocròs de Maggiora (Itàlia), la penúltima cursa de l'europeu. “Tot i que seré el primer pilot de l'Estat que fa tot l'europeu, no m'espanta perquè sóc home de reptes i confio que no ho faré malament. De fet, quan hi he anat esporàdicament els resultats ja han estat bé.”
El calendari de l'europeu 2016 constava de nou proves, dues a Alemanya, França i la República Txeca –la de Nová Paka és considerada la prova reina del campionat– i una a Lituània, Itàlia i Hongria. Hi ha quatre divisions, una de turismes (dividits en superturismes i grup A) i tres de monoplaces: el bugui júnior (motor de moto de fins a 600 cc), el bugui 1.600 (la xifra es refereix a la cilindrada) i el superbugui (per sobre de 1.600 cc), que és on competeix De Maria.
“Sembla il·lògic canviar”
“No vull semblar immodest, però crec que el cicle al campionat d'Espanya s'ha acabat. Ara és el moment de provar l'europeu. Tinc aquesta il·lusió, tot i que implica una despesa i una inversió molt més important”, afirma De Maria, que, tot i que va competir en ral·lis –va ser copilot de Marc Blázquez–, es manté fidel a l'autocròs, una especialitat que va tenir un auge espectacular a Catalunya en la dècada dels vuitanta –d'aquí li ve la primera afició– però que ha esdevingut residual aquí (a l'Estat hi ha nuclis potents al nord). “En els inicis, un car cross és tot el que la meva economia es podia permetre. I anys després conec molt l'autocròs, sé com funciona tot. Són curses molt vives, amb cos a cos, i si vas avançant i les coses et surten, sembla il·lògic canviar. Ja m'agraden els ral·lis, però el seu cost és inassumible”, afirma.
Tot i la pèrdua de popularitat de la modalitat a Catalunya, el nivell competitiu de l'autocròs no té res a envejar a altres disciplines. Amb potències superiors als 300 cavalls, canvis seqüencials de moto i tracció total, la tracció, acceleració i velocitat de pas pels revolts són altíssimes. “Pilots del nivell de Dani Sordo [amb Hyundai en el mundial de ral·lis] i Sergio Vallejo [dos cops campió d'Espanya de ral·lis] han vingut a córrer i ho han passat malament”, assegura De Maria, amb un punt de satisfacció.