Més esport

Set aspirants a succeir Bach

Olimpisme. La 144a sessió del COI escollirà demà el nou president entre Kirsty Coventry, Sebastian Coe, Juan Antonio Samaranch, David Lappartient, Feisal Al-Hussein, Johan Eliasch i Morinari Watanabe

En un dia plujós a les ruïnes d’Olímpia es va inaugurar la 144a Sessió del Comitè Olímpic Internacional, que tindrà com a punt culminant l’elecció demà del nou president del màxim organisme esportiu, entre els quals figura el català Juan Antonio Samaranch Salisachs. Set candidats a prendre el relleu del dirigent alemany Thomas Bach, que en 12 anys en el càrrec ha hagut de fer front a diverses crisis, des de l’escassetat de candidatures a ser seu dels Jocs, l’escàndol del dopatge rus, la pandèmia de la covid-19 o les conseqüències de la guerra a Ucraïna.

Bach, de 71 anys, no deixarà el càrrec fins al 23 de juny, però el seu successor ja es coneixerà demà al final d’un procés històric i de difícil pronòstic amb set pretendents, un fet sense precedents en els 130 anys de vida del COI. L’última paraula la tindran els 109 votants d’un exclusiu club on es troben des de membres de famílies reials, com ara l’emir de Qatar, exlegisladors i diplomàtics, líders empresarials, alguns multimilionaris, atletes olímpics, o l’actriu guanyadora d’un Oscar Michelle Yeoh.

Coventry, l’única dona

De portes enfora Bach adopta una posició neutral, però entre bastidors s’apunta la seva predilecció per la ministra d’Esports de Zimbàbue, Kirsty Coventry, de 41 anys i exnedadora amb set medalles olímpiques al seu palmarès, que en cas de ser escollida es convertiria en la primera dona i la primera africana a presidir el COI. “Penso que és el moment oportú, perquè és una nova era que exigeix nous lideratges”, va remarcar fa més de mig any el dirigent bavarès sobre el perfil del seu successor.

Un altre dels candidats amb més pedigrí és Sebastian Coe, que a més de la seva aura com a doble campió olímpic de 1.500 m hi afegeix la seva experiència com a organitzador dels Jocs de Londres 2012 i la presidència de World Athletics. Marcat per la presidència del seu pare (1980-2001), Juan Antonio Samaranch Jr. exerceix per segon cop com a vicepresident del COI (2016-2020 i des del 2022) i és expert en qüestions de màrqueting. La seva candidatura aposta per destacar la marca olímpica, explorant noves formes d’ingressos i reexaminant el programa de patrocinis internacionals.

Un altre candidat és David Lappartient, que va assumir la direcció del Comitè Olímpic Francès en plena crisi el juny del 2023. Lappartient és des del 2017 president de la Unió Ciclista Internacional (UCI), càrrec que li va obrir les portes per ingressar al COI el febrer del 2022. Feisal al-Hussein, president del Comitè Olímpic de Jordània des del 2003 i exmilitar de 61 anys, s’ocupa de qüestions de prevenció d’assetjament i abús en l’esport i és l’únic que proposa un pla d’acció detallat en aquests aspectes, a més d’igualtat de gènere i inclusivitat. La llista d’aspirants es completa amb l’empresari britanicosuec Johan Eliasch, president de la Federació Internacional d’Esquí (FIS), i el japonès Morinari Watanabe, president de la Federació Internacional de Gimnàstica (FIG).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.