El Circuit i l'‘ètica' de voler-lo tancar
Tinc la sensació que em repeteixo, i em canso de mi mateix, però quan algú amb responsabilitats i altaveus parla amb ignorància (malament) o mala fe (pitjor) com la diputada Mireia Boya, no puc reprimir-me. Paciència.
Mireia Boya deia dimarts que tancaria el Circuit de Barcelona-Catalunya. Al populisme se'l clissa des de la primera retòrica demagògica. “Si de veritat el govern vol afrontar el canvi climàtic, que es deixi de projectes d'especulació que només afavoreixen els de sempre.” Sí, i que en nom del canvi climàtic i perquè afavoreixen els de sempre tanqui tota gran indústria, prohibeixi tota energia no renovable, elimini la mobilitat privada dels que tenen menys recursos i no es poden comprar un cotxe nou (com vol fer Ada Colau per al 2020). I, ja posats a netejar l'aire, faci matar les vaques per l'enorme quantitat de metà dels seus pets.
Un cop feta la caricatura, la reflexió: Mireia Boya no pot parlar seriosament de “suposats guanys al territori” quan l'últim estudi de l'impacte econòmic de l'activitat del Circuit el xifra en 340 milions. Milers de llocs de treball directes i indirectes depenen d'això, majoritàriament de treballadors amb poques alternatives d'ocupació i economia modesta (i que probablement tenen en compte votar la CUP). Als hotelers del Vallès, haver de tancar o no els ve del Circuit. Continuem?
Si vol, discutim la xifra, però parlar de “suposats guanys” és ridícul. N'hi hauria prou amb 50 milions d'impacte econòmic per generar un IVA igual als 7,5 milions que hi aportarà ara el govern per restablir l'equilibri patrimonial del Circuit i que tant fan emprenyar Boya.
L'altra frase per a l'antologia de la demagògia: “La inversió pública per a una activitat que es produeix només dos dies a l'any suposa unes pèrdues per a l'erari públic fora de tota ètica.” L'any 2015 el Circuit va tenir activitat a pista 329 dies, no dos. Aquests més de 300 dies de lloguer de pista –esdeveniments d'empreses, fabricants que proven cotxes, presentacions, tandes privades de grups que vénen de tot Europa atrets justament per poder rodar a l'escenari de les victòries de Rossi, Márquez, Lorenzo o Hamilton– són els que, en termes de compte d'explotació, deixen beneficis al Circuit. Els grans premis als quals es refereix Boya sí que provoquen pèrdues de resultats (pels drets que s'han de pagar), però deixen tants diners que compensen de sobres la inversió pública. Que, si vol, diputada Boya, també se'n pot discutir la quantitat, però no el concepte. Perquè si li fem cas i anem tancant per ràbia dogmàtica tot el que ens posa al món, en deu anys la majoria serem captaires. Això sí, molt feliços d'esperit.