Opinió

Educació esportiva: el què i el com

Facilitar les interaccions i respectar les associacions espontànies són elements clau

El grau d’inter­ven­ci­o­nisme d’un entre­na­dor, en l’àmbit dels esports col·lec­tius, res­pecte a la for­mació tècnica i tàctica dels joves espor­tis­tes sem­pre ha estat en el cen­tre del debat. Des del cor­rent que aposta per una ingerència mínima i cen­trada a cor­re­gir mínims aspec­tes, fins al que postula per l’aco­tació i la frag­men­tació de tots els aspec­tes del joc que desem­boca, gai­rebé, en una mena de ‘robo­tit­zació’. Aquest debat, a més, no és exclu­siu del fut­bol for­ma­tiu i també té el seu impacte en el fut­bol pro­fes­si­o­nal. El filòsof i his­to­ri­a­dor holandès Johan Hui­zinga (1872-1945) va publi­car el 1938 Homo Ludens, una de les grans obres de referència sobre l’estudi del joc, en la qual afir­mava: “En l’esport ens tro­bem amb una acti­vi­tat que és reco­ne­guda com un joc i que, mal­grat això, ha estat por­tada a un grau tan alt d’orga­nit­zació tècnica, d’equi­pa­ment mate­rial i de per­fec­ci­o­na­ment científic, que en la seva pràctica pública col·lec­tiva amenaça de per­dre el seu autèntic to lúdic. Davant d’aquesta ‘pro­pensió del joc a deri­var en allò seriós’, tenim mani­fes­ta­ci­ons que sem­blen demos­trar el con­trari.” Aques­tes ‘mani­fes­ta­ci­ons’ apa­rei­xen cons­tant­ment en les ses­si­ons d’entre­na­ment dels diver­sos esports de base. I aquí neix el dilema per als for­ma­dors: apro­fi­tem el vigor i el poten­cial voca­ci­o­nal d’aquesta espon­taneïtat per res­pec­tar la per­so­na­li­tat del sub­jecte, o bé reconduïm aquests ele­ments cap a uns paràmetres estan­da­rit­zats i pau­tats? El filòsof i psicòleg ale­many Edu­ard Spran­ger (1882-1963), argu­men­tava que la funció de l’edu­cació és ‘aju­dar’ el desen­vo­lu­pa­ment espon­tani, opo­sant-lo a ‘for­mar’, i el també filòsof i peda­gog ale­many Her­man Nohl (1879-1960) la defi­nia com una ‘ajuda vital’. En base a les seves argu­men taci­ons, la seva com­pa­tri­ota Lise­lott Diem (1906-1992), pro­fes­sora i inves­ti­ga­dora de les ciències de l’esport, creu que la fina­li­tat de l’edu­cació s’ha d’adap­tar a la tas­car de ‘faci­li­tar’ el desen­vo­lu­pa­ment del nen i fomen­tar la seva ‘vita­li­tat’. És en aquesta funció de ‘faci­li­ta­dors’ crec que els entre­na­dors tenim la clau de poten­ciar la diver­si­tat que mos­tren cadas­cun dels joves espor­tis­tes en funció de les seves habi­li­tats. Perquè reforçar aquesta hete­ro­geneïtat inde­fec­ti­ble­ment fomen­ta­ran el sor­gi­ment d’uns ele­ments clau que ali­men­ten tant el procés de crei­xe­ment indi­vi­dual com el fun­ci­o­na­ment de l’engra­natge col·lec­tiu: les interac­ci­ons i les asso­ci­a­ci­ons espontànies, que per­me­ten acu­mu­lar experiències gene­ra­des pels matei­xos pro­ta­go­nis­tes i que refor­cen qua­li­ta­ti­va­ment el seu fac­tor voca­ci­o­nal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)